واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۳۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰

افزایش دو برابری طلاق در مالزی

تغییر ساختار خانواده ها در مالزی و افزایش دو برابری میزان طلاق طی سال های اخیر، مقامات این کشور را به سمت استفاده از روش هایی به منظور تحکیم بنیان خانواده سوق داده است.
تدبیر24: شرایط کنونی جهان، صنعتی شدن و توسعه اجتماعی و اقتصادی در زندگی سنتی خانواده های مالزی تاثیرگذار بوده و میزان طلاق را در این کشور افزایش داده است.

نوع نگاه به آموزش و پرورش، فعالیت های اقتصادی، نفوذ فرهنگ های بیگانه، مهاجرت، افزایش شهرنشینی و بهبود استانداردهای زندگی بر بنیان خانواده ها در مالزی تاثیر گذاشته و ساختار سنتی زندگی را سست کرده است.

برخی تغییرات مانند کوچک شدن خانواده به دلیل کاهش نرخ تولد، افزایش زندگی مجردی و جدایی از پدر ومادر، افزایش مشارکت زنان در کار بیرون و افزایش میزان طلاق در سست شدن بنیان های خانواده در مالزی نقش کلیدی داشته اند.

آمارهای ارایه شده توسط دولت مالزی نشان می دهد میزان طلاق در این کشور در کمتر از یک دهه به بیش از دو برابر رسیده است .

براساس این آمار 56 هزار و 760 طلاق در این کشور جنوب شرق آسیا در سال 2012 میلادی ثبت شد که برای هر 10 دقیقه تقریبا یک طلاق اتفاق افتاده است.

این آمار نشان می دهد میزان طلاق در خانواده های غیرمسلمان در مالزی بیش از مسلمانان است. مسلمانان مالزی به برخی ساختارهای سنتی همچنان پایبند هستند.

میزان طلاق در جوامع مسلمان مالزی طی یک دهه 2.3 برابر و در غیرمسلمان 2.7 برابر افزایش یافته است.

این اطلاعات نشان می دهد استقلال مالی خانم ها، وضعیت آموزشی و دسترسی بهتر به مشاوره های حقوقی در افزایش میزان طلاق در مالزی موثر بوده است.

دکتر ˈامری بهارالدینˈ استاد جامعه شناسی دانشگاه مالزی در گفت وگو با ایرنا، استرس های زندگی مدرن شهری، بی ثباتی مالی و ردشدن از زندگی سنتی را از علل افزایش طلاق دانست.

حال مقامات مالزی ضمن ابراز نگرانی از افزایش میزان طلاق در این کشور، دوره های آموزشی پس از ازدواج را علاوه بر دوره های قبل از ازدواج برای تحکیم بنیان خانواده پیش بینی کرده اند.

براساس این طرح زن و شوهر جوان تازه ازدواج کرده باید در یک دوره آموزشی به مدت پنج شبانه روز شرکت کنند و در این دوره ها مسایل مرتبط با خانواده، روابط زناشویی و نحوه تربیت کودکان را آموزش ببینند.

کارشناسان مالزیایی معتقدند دوره های آموزشی پیش از ازدواج به دلیل برخی شرایط و آشنا نبودن زوجین با مشکلات زندگی زیاد در تحکیم بنیان خانواده موثر نیست و به همین دلیل باید به دوره های آموزشی پس از ازدواج اندیشید.

طرح دوره های آموزشی پس از ازدواج هم اکنون در چهار مرحله در مالزی اجرا می شود و پس از آن افرادی که تا 20 سال از زندگی مشترک آن ها گذشته باشد نیز در این دوره ها شرکت داده خواهند شد.

در مرحله نخست این طرح، مالزی برای برگزاری دوره های آموزشی پس از ازدواج تاکید بر آموزش زوج هایی دارد که بین یک تا پنج سال از ازدواج آن ها گذشته باشد.

مطالعات نشان می دهد این قشر از زوج ها با بیشترین مشکلات و اختلافات مواجه هستند و احتمال طلاق در این دوره بیشتر است.

دکتر ˈامری بهارالدینˈ معتقد است تاکید بر امور مذهبی و اخلاقی در این دوره های آموزشی که محتوای آن در دست تدوین است می تواند به حفظ بیشتر کیان خانواده کمک کند.

اجرای طرح آموزش زوج های جوان پس از ازدواج در مالزی از سال 2012 میلادی و زمانی آغاز شد که دولت به این نتیجه رسید میزان طلاق در این کشور روند صعودی تندی آغاز کرده و طی 10 سال به دو برابر رسیده است.

دولت مالزی هم اکنون این طرح را به صورت آزمایشی در بین کارمندان دولت اجرا می کند تا پس از بررسی نتایج به صورت عمومی به اجرا در آورد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: