واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۳۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲

برندسازی در صنایع دستی ضروری است

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: استان کردستان در زمینه آثار تاریخی و میراث فرهنگی جزو استان‌های برتر ایران است که این مهم نشان از شکل گرفتن تمدن کهن بشری در این دیار دارد.
تدبیر24: سمیع الله حسینی مکارم در مراسم تجلیل و اعطای نشان ملی مرغوبیت کالا به صنعتگران حوزه صنایع دستی استان کردستان که در خانه کرد سنندج برگزار شد، با اشاره به این‌که میراث فرهنگی و تاریخی کردستان جایگاه رفیعی در کشور دارد، اظهار کرد: بناهای تاریخی به جای مانده در کردستان حاکی از این است که این استان تمدن و فرهنگی غنی و دیرینه‌ای دارد.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی کردستان و هم‌چنین هنرمندان صنایع دستی استان باید با برنامه‌ریزی مناسب آثار و بناهای تاریخی و صنایع دستی استان را به مردم داخل و خارج از کشور به خوبی معرفی کنند.

وی با بیان این‌که کردستان در هرسه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور جایگاه رفیعی دارد، گفت: در میان استان‌های کشور فارس، خوزستان، کرمانشاه و کردستان از جمله استان‌هایی هستند که در هرسه بخش موقعیت و توانمندی‌های بالایی دارند.

وی بیان کرد: کردستان به دلیل داشتن طبیعت بکر و بسیار زیبا در زمینه گردشگری طبیعت جزو استان‌های برتر است، لذا باید در این راستا نیز برنامه‌ریزی مناسبی از سوی میراث کردستان صورت بگیرد.

وی اظهار امیدواری کرد؛ که در زمینه بهبود و ارتقای گردشگری سلامت در کردستان هم تلاش‌های بیشتری صورت گیرد چرا که این استان ظرفیت ایجاد این نوع گردشگری را نیز دارد.

مکارم در ادامه با بیان این‌که صنایع دستی در کشور به عنوان یک صنعت به شمار می‌آید، گفت: متاسفانه ما تاکنون در زمینه آموزش، بازار و اقتصادی کردن صنایع دستی توفیقی بدست نیاورده‌ایم و این درحالیست که جزو سه کشور برتر جهان در زمینه وجود و تنوع صنایع دستی هستیم.

وی یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدت دولت را اقدامات جدی برای جلوگیری از تعطیلی صنایع دستی و تلاش برای حفظ و تثبیت وضعیت موجود ذکر و تصریح کرد: در زمینه بازرگانی و صدور صنایع دستی موفقیت‌های قابل‌توجهی کسب نکرده‌ایم و این به عدم مرغوبیت و اصالت تولیدات صنایع دستی برمی‌گردد.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در صورتی که در تولیدات صنایع دستی از مواد اولیه مرغوب و از طرح‌های اصیل و بومی ایران استفاده شود، قطعا به جایگاه خود در بخش صنایع دستی در جهان دست خواهیم یافت.

وی تاکید کرد: صنایع دستی باید استاندارد و عنوان تجاری کسب کنند و برندسازی شوند که این سیاست گذاری باید توسط سازمان انجام شود.

عدم موفقیت در زمینه اقتصادی کردن صنایع دستی باید آسیب شناسی شود

وی در ادامه سخنان خود به ضرورت بررسی و آسیب شناسی عوامل عدم موفقیت صنایع دستی ایران در زمینه اقتصادی و بازرگانی اشاره و تاکید کرد: اقتصاد و فرهنگ ویژگی اساسی و ارزشمند صنایع دستی کشور است و باید آن را به جایگاه مطلوب و واقعی خود در جهان برسانیم که تحقق این مهم نیازمند آسیب شناسی موانع به صورت کارشناسانه است.

وی ادامه داد: کسب نشان مرغوبیت و اصالت صنایع دستی از جمله مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند منجر به رونق بازار اقتصادی صنایع دستی ما در جهان شود.

حسینی مکارم افزود: در صورتی که از مواد اولیه با کیفیت و نقوش و طرح‌های بومی برای تولید صنایع دستی استفاده شود بدون شک جایگاه مطلوبی در سطح بین‌المللی کسب خواهیم کرد.

وی عدم خلاقیت و نوآوری را از دیگر مشکلات صنایع دستی در ایران دانست و گفت: از دیگر مشکلات موجود در حوزه صنایع دستی این است که هنرمندان این عرصه تنها به منظور نیاز فرهنگی و علاقه شخصی اقدام به ساخت صنایع دستی می‌کنند و به فکر تولید انبوه نیستند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به عدم شناسایی سلایق مردم و نیاز بازار در صنایع دستی به عنوان یک مشکل اشاره و بیان کرد: نیاز بازار و سلیقه مردم در رابطه با صنایع دستی در کشور ما هنوز شناسایی نشده است، لذا می‌طلبد که هنرمندان این عرصه با شناسایی نیاز بازار و سلایق مختلف به خلاقیت و نوآوری بپردازند و صنایع دستی را به داخل خانه‌ها ببرند.

حسینی مکارم اظهارداشت: سازمان میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور باید برنامه‌ای بلندمدت برای شناسایی بازار و سلایق مردم در دستور کار قرار دهد تا هنرمندان نیز در این راستا حرکت کنند.

وی بر کسب استاندارد و عنوان تجاری و برندسازی در صنایع دستی تاکید و تصریح کرد: این سیاست گذاری باید توسط سازمان میراث فرهگی انجام شود.

حسینی مکاری با اشاره به تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی صنایع دستی در کشور خاطرنشان کرد: به دلیل عدم انتقال تجربیات پیشکسوتان صنایع دستی به نسل جوان، شاهد منسوخ شدن و تعطیلی تعدادی از واحدهای صنایع دستی در کشور هستیم.

وی هم‌چنین گفت: یک میلیون بنای تاریخی در کشور وجود دارد که در حال حاضر تنها 31 هزار مورد از این بناها ثبت ملی شده است.

به گزارش ایسنا، حسینی مکارم در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: با وجود یکی میلیون بنای تاریخی در کشور تا کنون تنها موفق به ثبت جهانی 17 اثر تاریخی کشور شده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که میراث فرهنگی شناسنامه مردم هر شهر و کشوری است، اظهار کرد: حفظ این میراث و هویت و انتقال آن به نسل جدید به لحاظ فرهنگی و اجتماعی یک احساس غرور را در آنها به وجود می‌آورد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، نگاه مسوولان دولت یازدهم به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را نگاهی حمایتی و بسیار خوب دانست و گفت: اعتبارات جاری این سازمان امسال به نسبت سال 92 حدود 56 درصد اضافه شده و به اعتبارات تملک دارایی نیز 35 درصد افزوده شده است.

وی افزود: ماموریت ها، اهداف و وظایف این سازمان را بسیار زیاد است و این سازمان نوپا با کمبود اعتبار، نیروی انسانی، فضا و امکانات مواجه است و از این رو نیازمند توجه جدی دولت است.

مکارم هم‌چنین اختصاص اعتباراتی از طریق صندوق توسعه ملی به پروژه‌های گردشگری کشور را برای اولین بار از دیگر نگاه‌های ویژه دولت به حوزه گردشگری دانست.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این‌که هم اکنون شمار زیادی محوطه تاریخی در کشور داریم که باید ساماندهی شوند، افزود: با هزار میلیارد تومان اعتبار تنها می‌شود این محوطه‌ها را سامان داد.

وی از برخی تصمیمات غیرکارشناسی شده در دولت قبل نیز در حوزه گردشگری انتقاد کرد و گفت: بدون توجیه منطقی و کار کارشناس شده، برای هزار و 117 منطقه نمونه گردشگری در کشور، مجوز صادر کرده بودند، اما برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته نشده بود.

حسینی‌مکارم با بیان این‌که مجموع اعتباراتی که به بحث میراث فرهنگی اختصاص داده شده یک‌هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: اگر بخواهیم در این حوزه موفق عمل کنیم و پاسخگوی نیازها باشیم باید به سمت خصوصی‌سازی حرکت کنیم و با استفاده از بخش خصوصی و اعتبارات دولتی بستر را برای تحقق اهداف هموار کنیم.

وی از استان کردستان به عنوان استانی زیبا با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیاد نام برد و گفت: برای این استان نیز در جهت پذیرش توریست طبیعت و توریست درمانی برنامه داریم.

برچسب ها: تدبیر24 برندسازی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: