واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۳۳۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
گزینه فرکی دوباره جدی شد

همه عوامل جدایی احتمالی کی روش از فوتبال ایران

جدایی کارلوس کی روش از فوتبال ایران بعد از همه مخالفت هایی که از مدت ها قبل بود؛ خیلی بعید نبود. اما چیزی که خیلی عجیب بود اینکه علی کفاشیان دوشنبه شب در برنامه 90 اعلام کرد همه توافقات نهایی انجام شده و کی روش تا 99 درصد ظرف دور روز آینده(سه شنبه و چهارشنبه) قرارداد همکاری اش را به امضا خواهد رساند و کار را به دست خواهد گرفت.
تدبیر24: کارلوس کی روش دیروز بدون اینکه قراردادی را با فدراسیون فوتبال به امضا برساند، ایران را ترک کرد. او رفت و در یک جمله گفت کفاشیان باید برای ماندنم با وزیر ورزش به توافق برسد.

به گزارش پیام نو، جدایی کارلوس کی روش از فوتبال ایران بعد از همه مخالفت هایی که  از مدت ها قبل بود؛ خیلی بعید نبود. اما چیزی که خیلی عجیب بود اینکه علی کفاشیان دوشنبه شب در برنامه ۹۰ اعلام کرد همه توافقات نهایی انجام شده و کی روش تا ۹۹ درصد ظرف دور روز آینده(سه شنبه و چهارشنبه) قرارداد همکاری اش را به امضا خواهد رساند و کار را به دست خواهد گرفت.

اما چه اتفاقی به یکباره افتاد و چه عاملی باعث شد کی روش صبح جمعه کیف و کلاهش را بردارد و با ناراحتی تمام بدون اینکه پای قراردادی را امضا کند، سوار بر پرواز تهران- امارات راهی دوبی شود؟

قصه جدایی کی روش خیلی پیچیده نیست و تنها چند عامل زمینه این خداحافظی را به وجود آورد که البته در همه آنها رد پای تفاهمات وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال دیده می شود. تفاهماتی که البته اگر نخواهیم یکجانبه به قاضی برویم برخی از آنها خیلی هم بیراه نبود و تقریبا در چارچوب نگاه حرفه ای در قرارداد کی روش گنجانده شده بودند.

اولین و مهمترین عامل این مشکلات تغییر متن قرارداد کی روش بود که جنجال زیادی را هم به پا کرد. این مربی در اولین باری که بعد از جام جهانی به تهران سفر کرد توافقات مقدماتی را با کفاشیان انجام داد و قرار شد متن نهایی قرارداد به پرتغال محل زندگی او ارسال شود تا با امضای آن بلافاصله به ایران سفر کند. اتفاقی که هیچ وقت رخ نداد و کی روش در همان جا و در گفت و گو با یک روزنامه خارجی اعلام کرد که ایرانی ها در قرارداش دست برده اند!

او اگر چه این مساله را تکذیب کرد اما بعدها مشخص شد که واقعا کفاشیان چنین کاری کرده بود. طبق قرارداد اولیه کی روش قرار بود در قالب یک قرارداد ۴ ساله تیم ملی را تا بعد از جام جهانی روسیه به دست بگیرد، بدون اینکه در قبال نتایج جام ملت ها پاسخگو باشد و حتی با جریمه ای هم در صورت ناکامی در این مسابقات مواجه شود.

در قرارداد اصلاحی شرایط به گونه ای ترسیم شده بود که کی روش اگر در جام ملت ها ناکام بود، قراردادش فسخ و تنها ۳۵۰ هزار دلار به او بابت غرامت لغو قراردادش پرداخت شود که این مربی پرتغالی در ابتدا به هیچ وجه زیر بارش نرفت و بعدا با قدری بالا و پایین شدن اعدادش گویا طرفین به توافقاتی رسیده بودند.

مساله دوم بر می گشت به دستیاران کی روش در تیم ملی که شاید در نگاه اول خیلی مهم نبود اما بعدها به چالشی عمیق بدل شد. گویا در مذاکرات اولیه قرار بوده دو دستیار ایرانی سرمربی تیم ملی با نظر خود کی روش انتخاب شوند اما در قرارداد دوم کفاشیان اعلام داشته هرکسی را که فدراسیون فوتبال بخواهد باید به کادر فنی تیم ملی اضافه شوند. مساله ای که کی روش به هیچ وجه زیر بارش نرفته و آن را خلاف اصول حرفه ای مربیگری خوانده است.

 اما مساله سوم برمی گردد به وزارت ورزش و تمایلی که به هیچ وجه برای تمدید با کی روش در آن دیده نمی شود. کفاشیان هرچند که می گوید وزارت ورزش اختیار عقد یا عدم عقد قرارداد با سرمربی پرتغالی را به او و فدراسیون فوتبال واگذار کرده اما به نظر می رسد؛ رضایت وزیر ورزش هم باید به عنوان یک متغیر مهم در نظر گرفته شود.

گودرزی در همین مدت یکساله نشان داده که خیلی صریح حرفش را می زند و البته پای آن هم می ایستد. او از ابتدا خیلی تمایلی به ماندن کی روش نداشت و این را بارها هم اعلام کرد. آقای وزیر البته خیلی صریح دستور به عدم همکاری با کی روش نداده اما از کفاشیان خواسته قراردادش را به نحوی تنظیم کند که سرمایه مالی فدراسیون فوتبال و ورزش کشور را تحت و الشعاع نام کی روش قرار ندهد.

با این همه دیروز عباس ترابیان گفته کی روش بر می گردد و هدایت تیم ملی را به دست می گیرد اما به نظر می رسد این مربی پرتغالی راهی جز پذیرش شروط وزیر ورزش و کفاشیان را ندارد. مگر اینکه کلا قید حضور در ایران را بزند که اصلا بعید نیست چنین نشود.

نکته پایانی هم اینکه آنطور که از وزارت ورزش خبر می رسد گویا به مجرد جدی شدن رفتن کی روش مذاکرات با حسین فرکی برای پذیرش هدایت تیم ملی رنگی جدی به خود گرفته است. حتی امروز برخی اخبار تایید نشده از قطعی شدن حضور او در تیم ملی  حکایت دارند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: