واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۳۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
بررسی روابط خارجی ایران در گفتگو با داوود هرمیداس باوند

آمریکا خواهان همسویی و تعامل با ایران

یک کارشناس حقوق بین الملل درباره روابط خارجی ایران با غرب به خصوص آمریکا گفت: با کشور آمریکا بعد از گروگان گیری در واقعه تسخیرلانه جاسوسی، رابطه دیپلماتیک نداشته ایم؛ هرچند در مقاطعی مناسبات علمی و فرهنگی و در مقاطعی، تجاری با این کشور وجود داشته ولی فراتر از آن، حوادثی در منطقه پدیدار شد که به نوعی همسانی بین منافع ایران و آمریکا به وجود آمد؛ چنان که بعد از ماجرای 11 سپتامبر، تنها کشوری که در منطقه خاورمیانه از فواید جنگ آمریکا با تروریسم، بهره مند شد ایران بود.
تدبیر24: داوود هرمیداس باوندداوود هرمیداس باوند افزود: همانگونه که می دانیم ایران در افغانستان به دلیل وجود گروه طالبان، رد جایگاه شده بود ولی در رابطه با مبارزه با طالبان، ایران بازگشت قابل توجهی به افغانستان چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی داشت.

استاد دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل اظهار داشت: از سوی دیگر، برکنار کردن رژیم صدام سبب شد ایران امتیازاتی را در عراق کسب کند و حتی در مواردی نیز گفتگوهای سازنده ای بین ایران و آمریکا در خصوص آینده عراق صورت گرفت.

هرمیداس باوند بیان داشت: فراتر از این، آمریکا برای مهار سلفی گری، اقدامات بسیار گسترده ای در پاکستان و افغانستان و آسیای مرکزی انجام داد که اینها همه به نفع ایران بود زیرا ارزش های انقلابی ایران، رقیب ارزش های سلفی گری در این کشورها که از سوی عربستان و امارات متحده عربی، حمایت ارزشی و مالی و از سوی پاکستان، انگلیس و امریکا حمایت سیاسی می شد، بود؛ اما پس از 11 سپتامبر، مبارزه علیه گسترش سلفی گری به نفع ایران در منطقه رقم خورد.

وی افزود: البته در زمان کلینتن، رئیس جمهور وقت آمریکا که همزمان با ریاست جمهوری آقای خاتمی بود، سیاست تنش زدایی با استقبال کشورهای اروپایی و آمریکا مواجه شد؛ حتی در زمان کلینتن، بخشی از تحریم ها در خصوص خاویار، فرش و پسته ایران برداشته شد و خانم آلبرایت، وزیر خارجه وقت آمریکا از دخالت امریکا در مسائل ایران از مردم ایران عذرخواهی کرد و از سوی دیگر تاکید کرد که دخالت امریکا باعث شد جریان دموکراسی در ایران متوقف شود.

منافع ایران در مسائل خاورمیانه، گاه گاهی با منافع آمریکا همسو است

به گزارش انتخاب خبر، استاد دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل تاکید کرد: در اتحادیه اروپای زمان آقای خاتمی گفتگوهای انتقادی زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی به دلیل ماجرای سلمان رشدی، تبدیل به گفتگوهای سازنده شد و حتی تحریم هایی که راجع به فولاد ایجاد شده بود از میان رفت؛ بنابراین هر چند روابط ما با غرب با فراز و نشیب هایی همراه بوده است اما در مسائل خاورمیانه، گاه گاهی همسویی منافع ایران و آمریکا به وجود آمده است.

هرمیداس باوند یادآور شد: درحال حاضر با همه تصمیم هایی که بین ایران و اتحادیه اروپا و آمریکا صورت گرفته و با توجه به شرایط موجود و تحولاتی که در جهان عرب از جمله در سوریه، عراق، بحرین، مصر، تونس، یمن و دیگر کشورها به وجود آمده است؛ و حتی در این رویدادها نیز فرایند خلاف انتظار از جریان دموکراسی یا به نوعی ادامه بحران یا بازگشت به نوعی نظام دیکتاتوری همچون دیکتاتوری در مصر و نابسامانی در یمن و ادامه بحران در سوریه و بحران دو چندان شدیدتر در عراق، همگی سبب شده که همسویی در برخی منافع ایران و آمریکا به وجود بیاید که هر دو طرف، تاکید بر راه حل سیاسی و دیپلماتیک به جای استفاده از راه حل نظامی که خواسته کشورهای عربی، به عبارت دیگر عربستان و امارات متحده عربی و همچنین ترکیه است، دارند.

در مذاکرات آینده هسته ای، نتایج برای هر دو طرف ماجرا قابل قبول خواهد بود

وی با اشاره به مساله تکنولوژی هسته ای خاطرنشان کرد: با مذاکرات مقدماتی که صورت گرفت، توافقات متقابل ایجاد گردید و مقرر شد ایران پروسه غنی سازی 3 تا 5 درصد و در حقیقت عدم ادامه غنی سازی 20 درصد و تبدیل بخشی ازآن به میله های سوخت و یا انتقال آن به خارج و بخش دیگر نیز برای دانشگاه تهران و نیز کاهش سانترفیوژها را انجام دهد و در مقابل نیز برخی تحریم ها از جمله در مورد پتروشیمی، یدکیهای هواپیما و مسایل انسان دوستانه مانند مواد دارویی و غذایی همچنین آزادی برخی از دارایی های ضبط شده در کشورهایی چون چین و ژاپن و موارد دیگربرداشته شود.

این استاد دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل اضافه کرد: در روند مذاکرات که 6 ماه پیش بینی شده است یعنی تا 20 دسامبر، آغاز مجمع عمومی که در پیش است، انتظار می رود که نتایج برای هر دو طرف ماجرا قابل قبول باشد.

ایران، مراقب باشد؛ در تعامل با روسیه، موازنه منصفانه برقرار شود

به گزارش انتخاب خبر، هرمیداس باوند بیان داشت: یکی دیگر از مسائلی که در زمینه روابط ایران با غرب وجود دارد، مساله اوکراین است که در تنش ایجاد شده بین اوکراین و روسیه، روسیه سعی دارد در این شرایط هرچه بیشتر به ایران نزدیک شود، اما ایران باید آگاه باشد که خود را خیلی به روسیه نزدیک نکند زیرا سبب می شود در روابط ایران با غرب، بازتاب داشته باشد؛ جمهوری اسلامی ایران باید موازنه ی منصفانه ای را برقرار کند که در یک طرف آن کشورهای غرب و در طرف دیگر آن روسیه باشد زیرا این مساله در آینده ایران اثرگذار است.

در خصوص کشورهای منطقه، رقابت بین کشورهای ایران، ترکیه، مصر و عربستان برای احراز جایگاه برتر در منطقه وجود دارد.

وی ادامه داد: در خصوص کشورهای منطقه، رقابت بین کشورهای ایران، ترکیه، مصر و عربستان برای احراز جایگاه برتر در منطقه وجود داشته که به خصوص در رابطه با سوریه پدیدار شد. انتظار عربستان و امارات متحده عربی این بود که موفق شوند رژیم بشار اسد را ساقط کنند و انتظار داشتند که آمریکا از استراتژی سخت افزاری در این زمینه استفاده کند و وقتی اوباما اعلام کر د که اگر سوریه خط قرمز را نادیده بگیرد، اقدامات نظامی تنبیهی صورت می دهد، عربستان و ترکیه علناً حمایت کردند.

استاد دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل تاکید کرد: اما بعد ازمدتی ترکیه با توجه به مسلط بودن بودن جریان مردمی سوریه، تغییر رویه داد و اعلام کرد که ترجیح می دهد راه حل، سیاسی باشد و زمانی که آمریکا به سوریه اعلام کرد به جای حمله نظامی، سوریه موظف است سلاح های شیمیایی اش را امحاء و یا نابود کند، موجب ناخشنودی عربستان و دیگران شد.

آمریکا خواهان همسویی و تعامل با ایران است

به گزارش انتخاب خبر، داوود هرمیداس باوند یادآور شد: علاوه بر آن، بهبود روابط ایران و آمریکا و مذاکراتی که درمقدمات کار صورت گرفت، مزید بر علت شد و بنابراین باید گفت بین ایران، عربستان و دیگران در رابطه با عراق و حزب الله لبنان اختلاف نظرهایی وجود داشته است ولی پیامدهای حوادث اخیر از جمله پیدایش گروه تروریستی داعش و رفتار غیر انسانی آنها و نادیده گرفتن قوانین بین الملل در برخورد با نظامیان وغیرنظامیان و نافرجامی سیاست های عربستان و دیگران باعث برقراری مذاکراتی بین ایران و غرب شد؛ حتی آقای کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد در این شرایط ما از همکاری با ایران استقبال می‌کنیم که البته بعد‌ها کمرنگ شد.

وی ادامه داد: با این وجود علائم نشان‌دهنده در عراق این است که آمریکا خواهان همکاری و همسویی با ایران است. حتی جیمز کامرون، نخست‌وزیر انگلستان نیز به ضرورت همکاری بین ایران و آمریکا برای حل مساله عراق اشاره کرده است.

باوند تصریح کرد: ترکیه که نیز 2 سال پیش در زمینه با ساقط کردن رژیم بشار اسد، سرمایه گذاری کرده بود به نتیجه نرسید و مساله سوریه، معظلی برای ترکیه شد؛ بنابراین همسویی بین برخی منافع ایران و آمریکا از این جهت نیز شکل گرفته است.

تجدید نظر نسبی کشورهای منطقه در مناسباتشان با ایران
استاد دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل گفت: با توجه به شرایط بسیار آشفته و پرتنش منطقه، کشورهایی که سعی می کردند به لحاظ منطقه ای، برتری یابند، با به وجود آمدن رویدادهایی که خلاف تصورشان بود، تجدیدنظرهای نسبی کرده اند و مذاکراتی را در پیش می گیرند که در جهت خط مشی قبلی خودشان بوده است؛ بنابراین باید بین تعاملات ایران با روسیه و کشورهای غربی، تعادلی ایجاد شود نه اینکه به سوی یک طرف کشیده شود.

باوند، تصریح کرد: در هر حال جمهوری اسلامی ایران تلاش‌هایی را برای حل اختلافات و رفع معضلات و مشکلات آغاز کرده و انتظار این است که تلاش‌ها با موفقیت همراه باشد.


منبع: انتخاب خبر

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: