واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۳۴۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰

سایه رکود بر سر بورس

شاخص کل بازار سرمایه که معاملات اولین روز سال 93 را در ارتفاع 79 هزار و 15 واحدی آغاز کرده بود، از ابتدای امسال تاکنون با افتی حدود 7 هزار واحدی در این روزها در ارتفاع 71 هزار واحدی قرار گرفته است اما کارشناسان معتقدند این امر در نهایت به دلیل وجود رکود در بخش های مختلف اقتصادی است.
تدبیر24: البته این ریزش ها در حالی است که مسوولان بورس و اوراق بهادار و حتی علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی اقدامات و تدابیری را از ابتدای سال جاری برای بهبود وضعیت بازار سرمایه انجام داده اند.

اما با وجود این تدابیر شاخص کل بورس همچنان روند نزولی را طی می کند و تلاش مسئولان نیز تاثیر در بازگشت وضعیت شاخص و رشد مجدد آن نداشته است.

البته ناگفته نماند که شاخص کل بورس در روزهایی از شش ماه ابتدای سال مثبت بوده اما این شاخص در بیشتر روزهای کاری نزولی بوده و عقبگرد داشته است.

به اعتقاد کارشناسان، ابهامات موجود در پرونده هسته ای با توجه به تحریم های جدید آمریکا مهم ترین دلیل تحمیل وضعیت انتظار به بورس و معاملات آن است که در صورت رفع تحریم ها، بازار سرمایه به روزهای خوش خود باز خواهد گشت، بعلاوه اینکه رفته رفته با انتشار گزارش های عملکرد 6 ماهه نخست امسال توسط شرکتهای بورسی نیز می توان شاهد بهبود نسبی در روند آتی معاملات سهام شرکت های فعال بورسی بود.

البته برخی از فعالان بورسی ارتفاع کنونی (72 هزار واحدی) را کف نزولی نماگر بازار سهام برمی شمرند و وضعیت موجود را شرایط متعادل و البته توام با انتظار برای بازار سرمایه قلمداد می کنند.

رکود حاکم بر معاملات بازار سرمایه نیز از دیگر موضوعاتی است که به باور کارشناسان در صورت تداوم، تکرار عرضه های سنگین ماه های گذشته را در بر خواهد داشت، هرچند این روزها ارزش سهام بیشتر شرکت های فعال بورسی در حالی به کمتر از ارزش ذاتی خود رسیده که به نظر می رسد به تدریج با بهبود شرایط سیاسی کشور و در پی آن سهولت نقل و انتقالات بانکی و صادرات محصولات تولیدی شرکت ها، شاهد شکوفایی صنایع مختلف و در پی آن رونق معاملات بازار سرمایه در نیمه دوم سال باشیم.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: اتفاق درستی که در بازارهای سرمایه می تواند بیفتد این است که بازار سرمایه آیینه اقتصاد آن کشور باشد و با توجه به میزان کارایی و عمق بازارها این اتفاق محقق می شود.

حامد ستاک افزود: با توجه به وضعیت رکود ایجاد شده در اقتصاد کشور، به تبع آن بازار سرمایه نیز دچار رکود شده و همین رکود باعث خستگی و کلافگی سرمایه گذاران شده که با خروج تدریجی سرمایه از بورس شاهد کاهش قیمت ها در این بازار بوده و خواهیم بود.

وی اظهار داشت: کاهش قیمت ها موجب شده تا بسیاری از نشانه های کف قیمتی مشخص شود از جمله این نشانه ها قرار گرفتن نسبت قیمت به عایدی کل بازار(P/E) در کمترین میزان تاریخی خود است.

ستاک ادامه داد: این موضوع نوید برگشت احتمالی بازار و یا حداقل عدم کاهش قابل توجه بازار را خواهد داشت.

وی تصریح کرد: قیمت ها در دو سه ماهه گذشته نوسان اندکی داشته و قیمت ها کاهش چندانی نداشته است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی وضعیت بازار در نیمه دوم سال نیز گفت: این پیش بینی دشوار است زیرا اتفاقات بسیار مهمی در وضعیت سیاسی واقتصادی کشور در شرف وقوع است که از جمله آن توافق یا عدم توافق موضوع هسته ای و سیاستگذاری های بانک مرکزی و دولت در خصوص ادامه سیاست انقباضی و یا تغییر جهت به سمت سیاست های انبساطی است.

وی درباره احتمال کاهش مجدد نرخ سود سپرده های بانکی توسط شورای پول و اعتبار، گفت: همواره رکود در بازارهای موازی موجب رونق در سایر بازارها و کاهش نرخ سپرده ها نیز سبب جذاب شدن بازار سرمایه خواهد شد و احتمال آن وجود دارد که به میزان کاهش نرخ سود سپرده های بانکی حجمی از نقدینگی از بازار پول خارج شده و به سمت بازار سرمایه حرکت کند.

فردین آقابزرگی یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز در خصوص وضعیت کنونی این بازار به خبرنگار ایرنا، گفت: فضای اقتصادی، ابهامات و مسایل خوراک صنایع پتروشیمی، نرخ تسعیر ارز، اتخاذ سیاست های متغیر و شناور برای صنایع، سودآوری شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده و به همین دلیل این بازار از ثبات نسبی خارج شده است.

وی با بیان اینکه هر از گاهی برخی از صنایع روند مثبت را طی می کنند، اما بلافاصله از وضعیت اقتصادی تاثیر می گیرند و روندی معکوس را طی می کنند، اظهار داشت: ریشه اصلی در بی ثباتی و وضعیت کنونی قیمت ها از تصمیمات نادرست اقتصادی ناشی می شود.

آقابزرگی، سیاست های پولی و در نهایت بین المللی را از مسایل تاثیرگذار در بورس دانست و افزود: هرچند اخبار داخلی و خارجی بر بازار سرمایه تاثیر گذار است اما به مرور زمان حساسیت بازار سرمایه نسبت به اخبار خارجی و بین المللی کمتر شده است.

وی با اشاره به تغییرات نرخ سود بانکی طی سال های گذشته، گفت: علاوه بر تاثیرگذاری این امر برخی از آیین نامه های بورسی به دلیل قدیمی بودن از کارآیی چندانی برخوردار نیستند هرچند این آیین نامه ها در حال تجدیدنظر هستند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری، اظهار داشت: بازار در ماه های پایانی سال جاری باید روند مطلوب و مناسبی داشته باشد زیرا گزارش های شش ماهه و 9 ماهه شرکتهای بورسی به بازار منعکس می شود.

آقابزرگی با اشاره به طرح خروج از رکود، گفت: این امر باعث افزایش فروش و رشد سودآوری شرکت ها می شود زیرا می تواند بر بازار سرمایه نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

وی در پایان اظهار داشت: هرچند بازدهی بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون منفی 5 تا 6 درصد بوده اما زمینه برای رونق این بازار در نیمه دوم سال فراهم است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: