واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۳۴۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰

سامان‌دهی زائران عتبات در اربعین

سازمان حج و زیارت، بسیج مستضعفین و ستاد بازسازی عتبات عالیات، تفاهم‌نامه‌ای را برای «سامان‌دهی زائران اعزامی به عراق در اربعین» امضا کردند.
تدبیر24: حجم گسترده‌ی مشتاقان سفر به عتبات عالیات عراق در اربعین، در کنار وضعیت اسفناک این زائران در مرزهای خروجی ایران و عراق به‌دلیل کمبود زیرساخت‌ها که در اربعین نمود بیشتری پیدا می‌کرد، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت تا پیش از فرا رسیدن اربعین امسال و آغاز اعزام‌ها، با ستاد بازسازی عتبات عالیات و همچنین سازمان بسیج مستضعفین تفاهم‌نامه‌ای را امضا کند و از خدمات و زیرساخت‌های آن‌ها در نقاط مرزی و همچنین عراق بهره‌مند شود.

احداث هزار اتاق در نجف
سعید اوحدی - رییس سازمان حج و زیارت - پیش از امضای این تفاهم‌نامه‌ی سه‌جانبه، گفت: امکان داشت سرمایه‌گذاری عراقی‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب زائران، انتظار طولانی را بطلبد، از طرف دیگر با توجه به مشکلات زائران عراقی که به مقام معظم رهبری گزارش شده بود، لازم دیدیم در مبادی ورودی، زیرساخت‌ها را توسعه دهیم. بر همین اساس، طراحی و ساخت هتل‌ها و زائرسراهایی به‌صورت مشارکتی در دستور قرار گفت.

وی اظهار کرد: براساس این ایده، اکنون طراحی هتل «شلمچه» تمام شده و عملیات احداث آن با سرمایه‌گذاری شیعیان کویتی در حال انجام است. هتل «مهران» نیز طراحی و جانمایی شده است و ساخت زائرسرای «چزابه» با اولویت به‌دلیل شرایط زائران در اربعین گذشته که به‌خاطر کمبود امکانات، دو روز زیر باران مانده بودند، آغاز شده است. فاز نخست این زائرسرا، اربعین امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: نگاه ما این است که از ظرفیت ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق استفاده کنیم، این ستاد یک قطعه زمین را در نجف آماده کرده‌ است که امیدواریم پس از انجام تشریفات قانونی، احداث هزار اتاق برای اسکان زائران در نجف آغاز شود.

او در عین حال بیان کرد: حجم زیاد زائران می‌تواند به ستاد بازسازی عتبات عالیات در ساخت و توسعه‌ی حرمین در عراق کمک کند.

وی در ادامه با اشاره تشکیل ستاد دائمی اربعین در سازمان حج و زیارت به‌منظور پیشگیری از ناهماهنگی‌های هر سال در موسم اربعین، اظهار کرد: این ستاد تا کنون مصوبات خوبی داشته است که از آن جمله می‌توان به پوشش رایگان بیمه‌ای همه‌ی زائران اعزامی در اربعین به عراق و همچنین حذف مبالغ ورودی در مهران و اروند اشاره کرد.

اوحدی همچنین گفت: برنامه‌ریزی امسال برای اربعین به این شکل است که سامان‌دهی زائران در مناطق شهری و استانی که ستاد راهیان نور در آنجا امکانات و زیرساخت دارد، انجام شود.

توقف کاروان راهیان نور در اربعین به‌خاطر زائران عتبات
در ادامه، سردار فضلی - جانشین فرمانده بسیج مستضعفین - با اشاره به زیرساخت‌هایی که برای پوشش کاروان راهیان نور در طول سال‌های گذشته ایجاد شده است، گفت: سالانه نزدیک به پنج‌میلیون نفر در قالب کاروان راهیان نور به کربلای ایران (نقاط عملیات جنگی) اعزام می‌شوند که اگر زیرساخت‌های جاده‌ای گسترش یابد، این جمعیت نیز افزایش خواهد یافت.

او همچنین یادآوری کرد: در مرزهای زمینی خوزستان،‌ ایلام‌، کردستان‌، کرمانشاه‌ و آذربایجان غربی امکانات خاصی برای زائران کاروان‌های راهیان نور در نظر گرفته شده است که می‌توان طی این تفاهم با سازمان حج و زیارت، از این امکانات برای پوشش زائران عتبات عالیات عراق استفاده کرد.

فرمانده‌ی قرارگاه راهیان نور در ادامه پیشنهاد کرد که این سازمان برای اربعین، کاروان‌های راهیان نور را متوقف کند تا به زائران عتبات عالیات خدمات بدهد. در عین حال، امیدواریم امنیت در عراق تأمین شود تا شرایط برای سفرهای زمینی به عراق آسان‌تر شود.

او سپس گفت: راهیان نور در خرمشهر برای نزدیک به 20هزار نفر امکانات دارد که زائران عتبات عالیات می‌توانند در آن اسکان یابند و اگر سایر دستگاه‌ها موافقت کردند و مصلحت باشد، می‌توان کارهای اداری را در این منطقه انجام داد تا زائران کمترین معطلی‌ را در نقطه‌ی صفری مرزی داشته باشند.

بیش از سه‌هزار میلیارد تومان پروژه در عراق تعریف شد
در ادامه، حسن پلارک - رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق - نیز به اقدامات انجام‌شده در طول یک دهه‌ی اخیر برای بازسازی حرمین مطهر در عراق اشاره کرد و گفت: تا امروز در چهار شهر مقدس عراق، اقدامات گسترده‌ای انجام شده است و مسوولان این کشور، تولیت حرم‌ها و دیوان وقف شیعی با ما در ارتباط مستمر هستند؛ اما هیچ‌گاه از این ارتباط برای خدمات‌دهی به زائران ایرانی استفاده نشده است. ما با توجه به خدماتی که در عراق داشته‌ایم خیلی بیشتر از این‌ها می‌توانیم در خدمت زائران ایرانی باشیم.

وی ادامه داد: ستاد بازسازی بیش از سه‌هزار میلیارد تومان در عراق، پروژه تعریف کرده که یکی از آن‌ها توسعه‌ی حرمین در کربلا است، در قالب این طرح، حرم‌ها بازسازی می‌شوند و تا شعاع 200 متر توسعه می‌یابند که کمربند ایمنی نیز برای آن تعریف خواهد شد. این طرح در دیوان وقت شیعی و وزارت مسکن عراق تصویب شده است.

وسعت حرم امام علی (ع) برابر با حرم امام رضا (ع) می‌شود
پلارک بیان کرد: در نجف نیز با توجه به محدودیت‌ فضا، صحنی با نام حضرت زهرا (س) با توسعه‌ی 10 برابری فضا طراحی شده که وسعت حرم را به 220هزار مترمربع برابر با وسعت حرم امام رضا (ع) می‌رساند. این پروژه تا کنون حدود 97 درصد پیشرفت داشته است.

به گفته‌ی او، بازسازی حرمین عسگرین در سامرا نیز انجام شده و ضریح مطهر در قم در حال ساخت است. طرح توسعه‌ی این حرم با شعاع 500 متر به پیشنهاد مقام معظم رهبری در نظر گرفته شده که خط دفاعی نیز در آن لحاظ شده است، این تدبیر باعث شد تا در حمله‌ی اخیر، کسی جلوتر از این شعاع تجاوز نکرد.

پلارک اظهار کرد: این اقدامات براساس کمک‌های عاشقانه مردم انجام شده است. سیستم انضباط مالی ستاد را بسیاری از مسوولان کشور کنترل کرده‌اند و همین، انگیزه‌ی کمک کردن مردم به عتبات عالیات توسط این ستاد شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در پایان افزود: امیدواریم کاروان‌های زیارتی به توسعه و بازسازی عتبات عالیات کمک کنند.

در پایان این اظهارات، تفاهم‌نامه‌ی سه‌جانبه بین رییس سازمان حج و زیارت، جانشین‌ فرمانده‌ی سازمان بسیج مستضعفین و رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات امضا شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: