واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۳۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
در آستانه بازگشایی دانشگاه ها و مدارس در مهرماه

عزم مجلس برای آسیب زدن به ساحت علم و دانش

این روزها شاهد عزم مجلس برای آسیب زدن به ساحت علم و دانش در آستانه بازگشایی دانشگاه ها و مدارس هستیم چرا که پس از برکناری دکتر فرجی دانا از سوی مجلس نهم زمزمه های استیضاح فانی وزیر آموزش و پرورش نیز به گوش می رسد.
تدبیر24: استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،  که در ۲۱ مرداد ماه ماه با ۵۱ امضا و از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شده بود، پس از سخنان موافقان و مخالفان وزیر و همچنین شخص وزیر به پایان رسید و پس از رای گیری مشخص شد که وزیر علوم دولت روحانی نتوانسته است رای اعتماد مجدد مجلس را به خود جلب کند و از کار برکنار شد.


به گزارش «گفت و گو نیوز»،  در پایان جلسه استیضاح وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری، وی نتوانست  رای مجلس را برای ابقاء در پست خود را کسب کند و  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر علوم با 110 رای مخالف ، 145 رای موافق و 15 رای ممتنع از مجموع 270 رای به فرجی دانا اعتماد نکردند و بدین ترتیب فرجی دانا از کار برکنار  و رئیس جمهور باید در فرصت قانونی کاندیدای جدیدی را برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

این روزها شاهد عزم مجلس برای آسیب زدن به ساحت علم و دانش در آستانه بازگشایی دانشگاه ها و مدارس هستیم چرا که پس از برکناری دکتر فرجی دانا از سوی مجلس نهم زمزمه های استیضاح فانی وزیر آموزش و پرورش نیز به گوش می رسد.

در حالی انتشار خبری درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای بیش از 50 نماینده مجلس دست به دست و دهان به دهان می چرخد که هنوز سه هفته از استیضاح وزیر علوم نگذشته است و وزیری که نهادهای آموزشی و به ویژه مدارس کشور زیر نظر وزارتخانه اش اداره می شوند، در آستان بازگشایی آنها تهدید به استیضاح شده است.
روزنامه 'ابتکار' در شماره روز یکشنبه خود با عنوان 'احتمال استیضاح وزیر مدرسه ها در ماه مهر' به گمانه زنی در این باره پرداخته و افزوده است: اصرار مجلس بر استیضاح وزرای علوم و آموزش و پرورش در شرایطی از سوی برخی نمایندگان در حال پیگیری است که کمتر از دو هفته به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است و بنا به گفته بسیاری از کارشناسان و گزارش ها و یادداشت های رسانه ای، التهاب آفرینی در فضای آموزشی کشور در این بازه زمانی حساس، می تواند تبعات قابل توجهی در پی داشته باشد. جالب این که دلیل استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز، انتصاب های وی در وزارتخانه متبوعش عنوان شده است. همان دلیلی که در ظاهر امر علت اصلی استیضاح وزیر علوم بود و وزارت را از وی گرفت.

* انتصاب در وزارتخانه برعهده کیست؟

اصرار نمایندگان بر پاسخ خواستن از وزرا درباره انتصاب ها در وزارتخانه ها اگر نشان دهنده حساسیت نمایندگان مردم در امور کشور تا این سطح و نویدبخش معقول و معتدل شدن امور کشور است، اما باید توجه داشت که آیا کلیت مجلس با توجه به درک نیاز و فوریت موضوع به این مسئله وارد شده است یا هدایت تعدادی از نمایندگان مخالف دولت در همه گیر کردن فضای استیضاح نقش دارد.افزون براین لازم است یادآوری شود که اگرچه نظارت در همه ابعاد بر همه دستگاه ها توصیه اکید رهبری و خواسته مردمی است اما زیاده روی و انحصار طلبی در این باره در واقع وزرا را به مهره های شطرنجی تبدیل می کند که حرکات آنها از سوی تنی چند از نمایندگان هدایت می شود و بنابراین، دولت منتخب مردم، تبدیل به عروسک خیمه شب بازی تنی چند از نمایندگان خواهد شد و برای پیش از گیری از این موضوع باید عقلانیت، عدالت و قوه تشخیص و منطق را در صدر هر نوع طرح و برنامه ای در قبال دولت، سرلوحه قرار داد.

* امضای نمایندگان پای طرح استیضاح

با این وجود روز گذشته 'عزت الله یوسفیان ملا' رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از افزایش تعداد امضاهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش به بالای 50 امضا خبر داد و در ارتباط با آخرین وضعیت استیضاح وزیر آموزش و پروش گفت: تعداد امضاهای این استیضاح در تعطیلات مجلس در حال افزایش است و استیضاح کنندگان نیز برای مطرح کردن این استیضاح جدی هستند. نماینده لاریجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این استیضاح به هیچ عنوان سیاسی نبوده است و نمایندگان به صورت جدی از انتصابات وزیر آموزش و پرورش ناراضی هستند. حتی عده ای از نمایندگان اصلاح طلب نیز این استیضاح را امضا و عده زیادی از نمایندگان هم اعلام کرده اند که نسبت به این استیضاح بی میل نیستند و از آن حمایت خواهند کرد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که چرا آقای فانی از استیضاح خود اعلام بی خبری کرده است، نیز خاطرنشان کرد: ایشان کاملا در جریان هستند و اگر خودشان هم ندانند معاون پارلمانی وزارت خانه شان می دانند که ما در طرح استیضاح جدی هستیم و قصد کوتاه آمدن نداریم.
برچسب ها: تدبیر24 مجلس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: