واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۳۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵

کشوری با 76درصد دختر متاهل

نیجر که کشوری با پایین‌ترین میزان توسعه‌یافتگی در جهان است از کشورهایی است که بالاترین آمار ازدواج کودکان در جهان را داراست. بر اساس آمارهای منتشر شده از صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، 76 درصد دختران زیر 18 سال در نیجر متاهل هستند.
تدبیر24: نیجر در زمره کشورهایی است که آمار بالای ازدواج کودکان را در جهان دارد.

در برخی از مناطق روستاییِ این کشور، دختران جزو دارایی‌های والدینشان محسوب می‌شوند و تعداد بسیار اندکی از این دختران در تلاش برای مبارزه با سنت‌های غلط اجتماعی در این منطقه هستند. در یک مورد از این ازدواج‌ها، دختر 15 ساله‌ای از سوی والدینش مجبور به ترک تحصیل و ازدواج با مرد متاهلی در همسایگی خانه‌شان شد. در واقع وی همسر دوم این مرد شده بود.
 
سالانه شمار قابل‌توجهی از کودکان 10 تا 11 ساله در این کشور مجبور به ترک تحصیل و ازدواج می‌شوند. نیجر که کشوری با پایین‌ترین میزان توسعه‌یافتگی در جهان است از کشورهایی است که بالاترین آمار ازدواج کودکان در جهان را داراست. بر اساس آمارهای منتشر شده از صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، 76 درصد دختران زیر 18 سال در نیجر متاهل هستند.
 
بنابر اعلام کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک، ازدواج کودکان غیرقانونی و در زمره ازدواج‌های اجباری است.
 
به نقل از آل‌آفریکا، پیامد ازدواج‌های زودتر از موعد می‌تواند بسیار مخرب باشد. تحصیل که فرصتی برای دختران به منظور فرار از فقر و بی‌سوادی است با وجود این ازدواج‌ها از زندگی دختران حذف شده و برایشان مشکلات سلامتی که از جمله آنها عوارض زایمان‌های سخت است را به بار می‌آورد چرا که از نظر فیزیکی هنوز آماده این تغییرات نیستند.
 
رئیس یک سازمان محلی حقوق بشری در نیجر معتقد است در حالی که آمار این ازدواج‌ها در مناطق روستایی بالاست اما وضعیت در شهرها نسبتا بهتر است. این سازمان به حمایت از زنان و توسعه برنامه‌های حمایتی در این کشور می‌پردازد.
 
رئیس و اعضای این مرکز در تلاشند تا نگرش سنتی مردم این منطقه در خصوص ازدواج‌های زودرس را تغییر داده و والدین را در خصوص حق دخترانشان برای آموزش آگاه کنند. این سازمان همچنین به حمایت از زنان و دختران جوان در زمینه طلاق و ارائه دادگاه‌های محلی می‌پردازد. تلاش این سازمان در سال جاری میلادی (2014) به لغو سه مورد از این ازدواج‌ها منجر شده است اما با وجود حمایت‌های سازمان‌ها و دادگاه‌های محلی، بسیاری از زنان در مناطق روستایی نیجر از اعتراض به این سنت غلط و دفاع از حقوق خود هراس دارند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: