واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۳۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰

گسترش سازمان همکاری شانگهای

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: سازمان همکاری شانگهای گسترش می یابد و اعضای جدیدی به این سازمان می پیوندند.
تدبیر24: لاوروف روز چهارشنبه در مقاله ای در روزنامه رسمی راسیسکایا گازتا ارگان دولت روسیه نوشت: در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که فردا (پنجشنبه) و روز جمعه در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می شود، روسیه ریاست دوره ای این سازمان را بعهده می گیرد.

وی افزود: در این اجلاس تصمیماتی گرفته می شود که روند شکل گیری و زمینه های حقوقی، اداری و شرایط مالی را برای اعضای جدید تکمیل می کند. به این ترتیب پیوستن اعضای جدید به سازمان همکاری شانگهای و گسترش آن در دوره ریاست روسیه بر این سازمان امکانپذیر می شود.

لاوروف یادآوری کرد: جمهوری اسلامی ایران، هند و پاکستان اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای برای عضویت در این سازمان تلاش می کنند.

وی اضافه کرد: روسیه در دوره ریاست خود بر سازمان همکاری شانگهای افزایش کارایی این سازمان، تشریک مساعی برای واکنش مناسب به رویدادهای منطقه و جهان را در اولویت قرار می دهد.

بر اساس نوشتار وزیر خارجه روسیه، در استراتژی توسعه سازمان شانگهای تا سال 2025 که قرار است برای اجلاس سران سازمان در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه در سال 2015 تنظیم شود، رویکردهای هماهنگ برای مقابله با چالش های فرا رو قید خواهد شد.

وی ادامه داد: انتظار می رود این سند به همکاریها در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و گسترش همکاریهای آن با ساختارهای بین المللی در وهله اول سازمان ملل و موسسه های وابسته به آن تحرک تازه بدهد.

لاوروف گفت: در این سند همچنین توسعه روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش بینی شده است.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: تامین امنیت منطقه ای همچنان در اولویت سازمان همکاری شانگهای قرار دارد و اعضای آن در این راستا برای مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر به ویژه با توجه به وضعیت ویژه افغانستان با یکدیگر همکاری می کنند.

گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد.

وی در فرودگاه دوشنبه مورد استقبال نخست وزیر و وزیر امور خارجه تاجیکستان قرار گرفت.

رییس جمهوری ایران در این سفر علاوه بر شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای، با اعضای این سازمان دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

این دومین حضور روحانی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران است.

وی قرار است در این سفر علاوه بر دیدارهای دوجانبه با مقامات تاجیکستان، توربین دوم نیروگاه سنگتوده ـ2 را که با سرمایه گذاری مشترک ایران و تاجیکستان ساخته شده و از پروژه های مهم نیروگاهی تاجیکستان به شمار می آید را در استان ختلان این کشور افتتاح کند.

نیروگاه سنگتوده ـ 2 از بزرگترین طرح های تاجیکستان پس از استقلال است که در یک سال یک میلیارد کیلو وات ساعت نیروی برق تولید می کند. ساخت این نیروگاه در اسفند 1385 آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران در ساخت این پروژه 180 میلیون دلار و تاجیکستان 40 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است.

این نیروگاه پس از 12.5 سال بهره برداری از سوی ایران به طور کامل در اختیار تاجیکستان قرار خواهد گرفت.

همچنین در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان، 10 سند همکاری ، از جمله در زمینه علمی، صنایع، اقتصاد و فناوری های جدید و آموزشی بین دو کشور امضا می شود.

رییس جمهوری سال گذشته در نخستین سفر خارجی خود به شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر کرد و در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای حضور یافت.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان دولتی است که برای همکاری های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است. این سازمان را رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در سال 2001 پایه گذاری کردند.

سازمان همکاری شانگهای در واقع، ترکیب جدید سازمان شانگهای 5 است که در سال 1996 تاسیس شد اما نام آن پس از عضویت ازبکستان به سازمان همکاری شانگهای تغییر یافت.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2012 به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.

نقش این سازمان از زمان تاسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافته است و برخلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان ورشو سابق، هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه به شمار نمی رود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: