واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۳۵۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵

9.5 درصد تهرانی‌ها سالمندند

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده جهت واکسیناسیون آنفلوآنزا و پونوموکک و همچنین ارائه مکمل‌های مولتی‌ویتامین و ویتامین D برای سالمندانی که به این مکمل‌ها نیاز دارند، در قالب اجرای طرح تحول بهداشت خبر داد.
تدبیر24: دکتر محمداسماعیل مطلق در نشست خبری که در آستانه برگزاری هفته سالمند (پنجم تا یازدهم مهر ماه) برگزار شد، گفت: در سال 1358 امید به زندگی در کشور برای زنان 54 و برای مردان حدود 53 سال بود. اکنون این رقم برای زنان به 74 و برای مردان به حدود 72.8 سال رسیده است. این موضوع حاکی از آن است جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌ای به ارتقای سلامت مردم و بهبود شاخص‌های سلامتی دارد.

وی کاهش مرگ و میر کودکان زیر 1.5 سال و همچنین کاهش مرگ و میر مادران باردار را مورد اشاره قرار داد و گفت: خدمات بهداشتی درمانی و همچنین اجرای طرح تحول سلامت حکایت از آن دارد که باید توجه ویژه‌ای به سالمندان داشته باشیم. در حال حاضر حدود 7 میلیون سالمند بالای 60 سال در کشور داریم.

مطلق در این باره افزود: به همین منظور از سال 1385 در دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت، اداره سالمندان را طراحی کردیم که وظیفه آن بهبود کیفیت زندگی سالمندان است. از نظر ما سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان باید مورد توجه قرار بگیرد. به این منظور در حال حاضر دو برنامه در کشور برای سالمندان اجرا می‌شود؛ مراقبت‌های ادغام‌یافته سالمندی و شیوه زندگی سالم، این دو برنامه به عنوان مهم‌ترین برنامه‌ها در گروه سنی سالمندان در سطح شبکه‌های کشور و شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: هدف کلی برنامه مراقبت‌های ادغام یافته سالمندان، کاهش بار بیماری‌ها در گروه سنی زیر 80 سال و همچنین کاهش بار بیماری‌ها و معلولیت‌های شایع در گروه سنی 80سال و بالاتر است. در حال حاضر برنامه‌های مراقبت‌های ادغام یافته سالمندان در بیش از 200 شهرستان کشور اجرا می‌شود و جمعیتی حدود دو میلیون و 18 هزار نفر تحت نظر قرار دارند.

وی در این باره افزود: هدف اجرای برنامه شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی نیز بهبود شیوه زندگی سالمند و افزایش سالمندان با رفتارهای سالم است. در حال حاضر این برنامه در 343 شهرستان کشور اجرا می‌شود. تا پایان سال 92 حدود دو میلیون و 742 هزار و 131 نفر سالمند تحت آموزش برنامه شیوه زندگی سالم قرار گرفته‌اند.

برنامه ملی تحول نظام سلامت، رفاه و منزلت سالمندان ایرانی
مطلق در ادامه به تدوین و اجرای برنامه ملی تحول نظام سلامت، رفاه و منزلت سالمندان ایرانی مبتنی بر الگوی اسلامی – ایرانی خبر داد و گفت: مراحل قانونی این سند با همکاری تمامی ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها طی شد و نهایتا در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به تصویب رسید.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در عین حال میزان باروری کلی در کشور را 1.8 خواند و گفت: با توجه به افزایش امید به زندگی تعداد سالمندان کشور زیاد شده است. بر این اساس باید تلاش کنیم باروری کلی در کشور به بالای دو برسد. خانواده‌ها باید در این زمینه کمک کنند تا کشور جوان و با نشاط بوده و نیروهای کارا داشته باشد.

وی استان گیلان را پیرترین و سیستان و بلوچستان را جوان‌ترین استان‌های کشور خواند و گفت: استان گیلان با 11.55 درصد سالمند، بیشترین جمعیت سالمند کشور را داراست. پس از آن استان‌های مرکزی، مازندران، آذربایجان شرقی و خراسان‌جنوبی، همدان و اصفهان جزو استان‌های پرجمعیت سالمند کشور قرار دارند. 9.5 درصد جمعیت تهران نیز سالمند هستند. همچنین استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر به ترتیب با 4.72، 5.62 و 5.94 درصد جزو استان‌های جوان کشور محسوب می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: