واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۳۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰

مخالفان میانه‌رو سوری سلاح میخواهند

در حالی که رئیس جمهوری آمریکا به دنبال تشکیل "ائتلافی بین‌المللی" برای مقابله با داعش در عراق و سوریه است‌، فرمانده "ارتش آزاد سوریه" خواهان دریافت سلاح شده است.
تدبیر24: عمار الواوی، ‌فرمانده ارتش آزاد سوریه می‌گوید: ما واقعاً‌ نیازمند آموزش بیشتر نیستیم. ما به قدر کافی سرباز داریم. آنچه که ما به آن نیاز داریم سلاح با کیفیت است. ما به تسلیحات ضد هواپیما و ضد تانک نیاز داریم، اگر به ما این تسلیحات را ندهند، پیروز نمی‌شویم و دیگر هیچ اهمیتی ندارد که آمریکا چه می‌کند.

بنابر قانون کنونی کنگره آمریکا،‌ بعید است که خواسته‌های الواوی برآورده شود و این قانون، باراک اوباما،‌ رئیس جمهوری آمریکا را پس از اعطای مجوز برای حملات هوایی علیه مواضع داعش در سوریه و انجام حملات بیشتر در عراق در تنگنا و دوراهی قرار می‌دهد.

بخش عمده و اصلی برنامه اوباما به تصویب 500 میلیون دلار توسط کنگره برای آموزش و تجهیز ارتش آزاد سوریه برای تقویت آنها و مقابله با داعش منوط است و اوباما با اعلام این برنامه در روز چهارشنبه هفته گذشته از اعزام سربازان آمریکا به صحنه نبردی دیگر در خاورمیانه جلوگیری کرد.

با این حال، عمار الواوی نگران این است که محدودیت‌ها در ارسال سلاح و تنها آموزش صرف یا کمک 500 میلیون دلاری آمریکا، باعث شود تا مخالفان سوری نتوانند از عهده وظیفه خود به نحو خوبی برآیند.

در همین حال، ‌دولت اوباما در مقابل تامین تسلیحاتی قدرتمند برای مخالفان سوری چون موشک‌های زمین به هوا پافشاری می‌کند زیرا بیم آن را دارد این تسلیحات یا علیه آمریکا و متحدانش استفاده شود یا به دست افراد "ناباب" بیفتد. این نگرانی‌ها از زمان ساقط کردن یک هواپیمای خطوط هوایی مالزی با 298 سرنشین برفراز آسمان اوکراین در ژوئیه افزایش یافته است.

برنامه کمک 500 میلیون دلاری در ژوئن سال جاری میلادی یک ماه پس از آن مطرح شد که اوباما اعلام کرد با کنگره برای افزایش حمایت‌ها از مخالفان میانه‌روی سوری همکاری می‌کند و ظرف یک دوره 18 ماهه 300 تن را آموزش می‌دهد و سپس به تدریج این تعداد را افزایش خواهد داد.

این روند، بازتاب اولویت‌های یک رئیس‌جمهور بی‌میل و ناراضی از ورود به یک ناآرامی دیگر در خاورمیانه است. در این برنامه قرار بود یک پایگاه مخفی تحت نظارت سازمان سیا ساخته شود که به احتمال زیاد خارج از اردن مستقر بود و توسط وزارت دفاع آمریکا اداره می‌شد. پیشینه هر کدام از مخالفان سوری بایستی توسط مقام های آمریکایی بررسی می‌شد تا از ورود افراطیون به دوره‌های آموزش جلوگیری به عمل می‌آمد؛ روندی زمان‌بر که باعث محدود شدن تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها می‌شد.

مقام‌های کنونی و سابق آمریکا با اشاره به این برنامه گفتند: هدف از اجرای این طرح نه فقط تقویت مخالفان "میانه‌روی" سوری برای پیروزی در مقابل نیروهای دولتی دمشق و شبه‌نظامیان داعش بلکه توانمندسازی آن‌ها در نگهداشتن مناطقی که قبلا در اختیار داشتند، ‌بود.

الواوی می‌گوید: آنچه که ما می‌دانیم این است که ما تنها می‌توانیم جنگ را ادامه دهیم اما از ظرفیت کافی برای پیروزی برخوردار نیستیم.

اما در واشنگتن برخی می‌گویند که این، تنها مساله تامین تسلیحات برای مخالفان میانه‌روی سوری نیست. آن‌ها مدعی‌اند در حالیکه مخالفان سوری می‌توانند برای آمریکا در انجام حملات اطلاعات مهم و حساس را تأمین کنند،‌ در همین حال نیرویی بسیار بی‌نظم هستند که بخواهیم آن‌ها را جدی بگیریم؛ یک ارتش آشفته از شبه‌نظامیان متفرق که مسئول اطرافشان هستند!

برخی هم می‌گویند: اگر ممکن نباشد،‌ سخت است که نیروهای نوپای ارتش آزاد سوریه را به یک نیروی زمینی قدرتمند تبدیل کنیم.

ریچارد هاس، یکی از مقام‌های سابق و ارشد وزارت خارجه آمریکا که در انجام اقدامات اولیه در جنگ 2003 عراق شرکت داشت، می‌گوید: ‌ارتش آزاد سوریه ضعیف و متفرق است. هرگونه تلاش برای ساخت این ارتش سال‌ها به طول می‌انجامد. به عقیده من ما زمان زیادی برای انجام این کار نداریم.

بسط آموزش مخالفان سوری

به نظر می‌رسد که برنامه "آموزش و تجهیز" مخالفان میانه‌وری سوری تغییر کند.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکا که با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا سفر می‌کند، گفت: در جریان نشستی با وزرای امور خارجه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در جده عربستان که 11 سپتامبر 2014 صورت گرفت، این مساله مدنظر قرار گرفت؛ اگر چه جزء اصلی مذاکرات نبود.

وی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: این مساله قرار است در مذاکرات آتی میان مقام‌های آمریکایی و همتایان آن‌ها در کشورهای مختلف در منطقه و در چند هفته و حتی ماه گنجانده شود. این تنها یک جنبه مذاکرات است و جزئی از کمپین ائتلاف ضد داعش محسوب می‌شود.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند: عربستان پیشنهاد داده تا میزبان کمپ آموزشی تحت هدایت آمریکا برای مخالفان میانه‌روی سوری باشد.

لیزا موناکو، مشاور مقابله با تروریسم باراک اوباما در کاخ سفید در جریان سفر خود به عربستان به این توافق جامه عمل پوشاند.

در این کمپ، 10 هزار مخالف میانه‌روی سوری آموزش خواهند دید اما جزئیات این روند همچنان در حال بررسی است که شامل مدت زمان آموزش و مقدار هزینه‌هاست.

بنابر گزارش پنتاگون بیش از 5000 مخالف میانه‌روی سوری احتمالا در عربستان در سال نخست فعالیت این اردوگاه آموزشی، تعلیم می‌بینند.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت: سایر کشورها بجز عربستان توافق کردند تا میزبانی چنین اردوگاهی باشند.

اردن به خاطر روابط بالای امنیتی با واشنگتن نیز مدنظر است و یکی دیگر ازعلل انتخاب بالقوه این کشور همسایگی اردن با سوریه و حضور بیش از 600 هزار آواره سوری در این کشور است اما اردن نیز همانند سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، نگرانی خود را درباره انتقام تلافی‌جویانه داعش در صورت آموزش نیروهای مخالف میانه‌روی سوری اعلام کرده است.

الواوی که یکی از افسران اطلاعاتی ارتش سوریه پیش از پیوستن به مخالفان در اوت 2012 بود، مدعی است: معتقدم که دمشق یا به صورت تاکتیکی یا حداقل برای تضعیف گروه‌های مخالف دولت سوریه از داعش بهره می‌برد.

مقام‌های ارتش آمریکا بی‌اعتنایی خود را در تجهیز مخالفان میانه‌روی سوری با موشک‌های سطح به هوا اعلام کرده و ابراز نگرانی کرده‌اند که چنین تسلیحاتی دستاوردهای نیروی هوایی آمریکا را در صورت به دست گرفتن این تجهیزات نظامی توسط داعشی‌ها تضعیف می‌کند. اگرچه آنها می‌گویند: افرادی در داخل پنتاگون از ارسال تسلیحات سبک به مخالفان سوری حمایت می‌کنند که این تسلیحات شامل راکت‌های ضد تانک و خمپاره است.

هنوز مشخص نیست که آیا این تسلیحات و آموزش‌های نظامی به مخالفان میانه روی سوری می‌تواند باعث تغییر در تعادل صحنه نبرد شود.

الواوی که نسبت به آموزش مخالفان توسط آمریکا بدبین است به آموزش خودش در ژوئیه سال گذشته میلادی در قطر اشاره کرد و گفت: آنها تنها به من چگونگی استفاده از تسلیحات روسی نظیر کلاشنیکف را آموزش دادند که آن هم آنچنان که باید مفید نبود.

دیوید شنکر، مشاور سابق پنتاگون در امور سوریه در جریان ریاست جمهوری جورج بوش پسر گفت: آمریکا ممکن است تصمیم بگیرد که تسلیحات ضد تانک به مخالفان سوری دهد البته استفاده از چنین تسلیحاتی نیازمند آموزش‌های گسترده است و مبلغ 500 میلیون دلار که برای آموزش و تجهیز مخالفان در نظر گرفته شده، کافی نخواهد بود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: