واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۳۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
صباح زنگنه تحلیل کرد

آیا چراغ سبز سوریه به آمریکا دائمی است؟

یک کارشناس مسائل منطقه ای گفت: هماهنگی آمریکا و سایر کشورهای عضو ائتلاف مقابله با تروریسم با دولت سوریه برای حمله به مواضع داعش در خاک این کشور نه به رسمیت شناختن دولت بشار اسد را می رساند و نه می تواند تضمینی باشد برای آنکه حملات آینده هم با هماهنگی همراه شود.
تدبیر24: بامداد دیروز جنگنده های آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف مبارزه با تروریسم به منظور مقابله با داعش، بخش های از مواضع داعش در خاک سوریه را هدف قرار داد.

در این حمله هوایی به غیر از جنگنده‌های آمریکا، جنگنده های کشورهای عربستان، امارات متحده، قطر، اردن، و بحرین با اطلاع به دولت مرکزی سوریه مواضع داعش را هدف قرار دادند.

پس از این حملات وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد اعلام کرد: دیروز (دوشنبه) ولید معلم، وزیر خارجه از طریق وزیر خارجه عراق نامه ‌ای را از همتای آمریکایی‌اش جان کری دریافت کرد که از طریق آن مطلع شد آمریکا قصد دارد مواضع داعش در سوریه را هدف قرار دهد.

بر اساس این بیانیه گفته شده ایالات متحده آمریکا پیش از این نیز از طریق نماینده دائم سوریه در سازمان ملل به دولت مرکزی اطلاع داده که قصد دارد مواضع حکومت اسلامی در منطقه رقه را بمباران کند.

این هماهنگی و همکاری آمریکا و سایر کشورهای عضو ائتلاف با دولت سوریه در حالی صورت گرفته است که پیش از این تمامی این کشورهای تلاش خود را در سوریه معطوف به سرنگونی دولت بشار اسد کرده بودند.

پس از گذشت نزدیک به 4 سال از اقدامات پیدا و پنهان کشورهای عضو ائتلاف با حمایت از گروه های تروریستی در سوریه از جمله داعش، آنها امروز ناچار به همکاری و هماهنگی با دولت سوریه برای سرنگونی همان گروه هایی شده اند که تحت حمایت آنها قدرت گرفته اند.

صباح زنگنه درباره حمله امروز آمریکا و سایر کشورهای عضو ائتلاف به مواضع داعش در سوریه و اینکه آیا این هماهنگی به معنای به رسمیت شناختن دولت بشار اسد خواهد بود یا خیر گفت: بسیار بعید است که آمریکا و کشورهای متحد او به خصوص کشورهای عرب منطقه که گروه های مختلف در سوریه را علیه دولت اسد تجهیز می کردند در یک زمان کوتاهی از موضع یک جنگ اعلام شده علیه دولت سوریه پایین بیایند به موضع همکاری با این کشور برسند.

وی افزود: بنابراین نمی توان به این هماهنگی چندان خوش بین بود چرا که بنده معتقدم که حتی این هماهنگی می تواند به نوعی یک دام برای دولت سوریه و سرآغاز سلسله اقدامات دیگرعلیه باشد.

این کارشناس مسائل منطقه ای ادامه داد: بنابراین بعید است که هماهنگی و همکاری آمریکا وکشورهای عضو ائتلاف در حمله به مواضع داعش با دولت سوریه به نوعی به معنای به رسمیت شناختن این دولت باشد.

زنگنه تصریح کرد: در طول تاریخ نمونه های بسیاری داریم که کشورهای بزرگ جهان همکاری های خود با کشورهای کوچک تر حول یک موضوع مشخص و در یک زمان محدود و معین تنها و تنها بر اساس منافع خود و نه منافع مشترک در دستور کار قرار می دهند.

زنگنه در ادامه گفت: درست که حمله آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف به مواضع داعش می تواند این گروه را تضعف و محدوده تحرک جغرافیایی آن را کاهش دهد که به نوعی برای دولت سوریه هم مفید خواهد بود اما سوال این است که این چراغ سبز سوریه یک چراغ سبز دائمی است و مجوزی خواهد بود برای حملات آینده به خاک سوریه.

این کارشناس مسائل منطقه ای افزود: اگر در حملات بعدی آمریکایی ها به جای آنکه مواضع داعش را مورد هدف قرار دهند یکی از مراکز قدرت تحت حاکمیت دولت سوریه را هدف قرار دهند آن گاه کدام کشور پاسخگو است و سوریه چه اقدامی در برابر آنها می تواند بکند.

وی ادامه داد: با این حال دولت سوریه می تواند با اتکا به قدرت های بین المللی به خصوص روسیه به عنوان یک عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای از گسترش دامنه حملات آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف به مواضع دولت خود جلوگیری کند.

زنگنه تصریح کرد: البته این احتمال وجود دارد که حمله اخیر آمریکا و متحدانش همزمان با هماهنگی با دولت سوریه به اطلاع دولت های ایران و روسیه هم قرار گرفته شده باشد و آنها نیز در جریان این حمله قرار گرفته باشند.

وی در خاتمه گفت: با این حال همانطور که مورد اشاره قرار گرفت این هماهنگی ها نمی تواند تضمینی باشد که سایر مناطق سوریه از حملاتی که می تواند تعمدی و غیر تعمدی هدف قرار خواهند گرفت در امان بمانند.
منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: