واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۳۶۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱

آغاز ورود پرندگان مهاجر به هرمزگان

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: پرندگان از بزرگترین کوچ کننده‌های دنیا محسوب می‌شوند، بطوری که با تغییر مکان‌های مداوم از سرزمین معینی به سوی منطقه‌ای دیگر مهاجرت می‌کنند.
تدبیر24: مجید وفادار با بیان اینکه مهاجرت پاییزه پرندگان به هرمزگان آغاز شده است، افزود: زیستگاه‌های متنوع موجود در استان شامل سواحل جزر و مدی (در مجموع بیش از دو هزار کیلومتر)، جنگل‌های مانگرو، زیستگاه‌های دریایی، جزایر مرجانی، زیستگاه‌های کوهستانی و صخره‌ای، زیستگاه‌های دشتی و بیابانی، درخت‌زارهای طبیعی و زیستگاه‌های باغی است که برای حضور انواع پرندگان مهاجر اعم از آبزی و کنار آبزی و خشکی زی هرمزگان شرایط مساعدی را فراهم ساخته است.

وفادار افزود: مهاجرت یک روند طبیعی است و پرندگان به منظور یافتن بهترین شرایط اکولوژیکی و زیستگاه‌های مناسب برای تغذیه‌، زادآوری و گذراندن دوره پیش از بلوغ مسافت‌هایی بالغ بر صدها تا هزاران کیلومتر را طی می­‌کنند که انواع مهاجران شامل مهاجران زمستانه، تابستانه، عبوری و ارتفاعی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان خاطر‌نشان کرد: مسیرهای مهاجرت مختلفی وجود دارد که بیشتر آنها از مناطق زادآوری شمالی در تابستان تا مناطق زمستان گذران جنوبی مهاجرت می‌کنند‌.

وی اضافه کرد: بعضی پرندگان در جنوبی‌ترین نقاط آفریقا زادآوری دارند و تا مناطق شمالی تر جهت زمستان‌گذرانی مهاجرت می‌کنند یا مسیری افقی بر روی یک عرض جغرافیایی‌، جهت لذت بردن از آب و هوای معتدل ساحلی در زمستان طی می‌کنند، پرندگان با استفاده از توانایی پروازشان، قادر به جابجایی از اکوسیستمی به اکوسیستم دیگر هستند، از این‌رو گستره وسیعی از زیستگاه‌ها را در بر می‌ گیرند که ممکن است حتی دور از دسترس سایر جانداران مانند پستانداران باشد و درنتیجه کاهش جمعیت، حضور و یا عدم حضورشان شاخص بسیار مناسبی برای سلامت زیستگاه در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود‌: اکوسیستم‌های مناسب آبی از تالاب‌های ساحلی- دریایی تا پهنه‌های وسیع گلی و سواحل شنی و جنگل‌های همیشه سبز مانگرو، جنوبی ترین استان کشور را پذیرای انواع گونه‌های پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی از اوایل پاییز تا اواخر زمستان کرده است، بطوری‌که در سال 92 در سرشماری صورت گرفته در استان که هم زمان با سرشماری جهانی پرندگان مهاجر در ماه ژانویه میلادی(دی ماه) صورت گرفت تعداد 103 هزار و سه قطعه پرنده از 89 گونه شمارش شد که اغلب گونه‌ها از خانواده‌های حواصیلیان، آبچلیکیان‌، سلیمیان و کاکاییان و باکلانیان هستند و شامل 102 هزار و 665 قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی از 74 گونه، 289 قطعه پرنده شکاری از 10 گونه و 49 قطعه سایر پرندگان از 5 گونه در مناطق تالابی و سواحل مشاهده و شمارش شد.

وفادار بیان کرد: بیشترین جمعیت پرندگان شمارش شده متعلق به باکلان بزرگ با 13 هزار و227 قطعه، تلیله شکم‌سیاه با 10 هزار و 692 قطعه و آبچلیک نوک سربالا با 6 هزار و 371 قطعه است.

‌همچنین بیشترین تعداد پرنده در سایت رود شور 15 هزار و ‌136 شمارش شد که پرندگان در خانواده‌های پلیکان‌سانان، اکراسیان، فلامینگویان، اردک سانان، صدف خواریان، نوک خنجریان و ... و نیز انواع مختلفی از پرندگان شکاری جای گرفتند.

وی افزود: امسال نیز در آستانه آغاز فصل پاییز، همچون سال‌های گذشته‌، نظاره گر ورود این پرندگان زیبا به اقامتگاه زمستانی‌شان در هرمزگان و کرانه‌های خلیج همیشه فارس هستیم و باید بکوشیم با حفاظت از زیستگاه‌های این مخلوقات شگفت انگیز میزبانان خوبی برایشان باشیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: