واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶
«گاردین» مطرح کرد

احتمال دیدار «اوباما» و «روحانی»

خبر اعجاب‌برانگیز است؛ روزنامه‌ «گاردین» احتمال می‌دهد اوباما و روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کنند.

تدبیر24: خبر اعجاب‌برانگیز است؛ روزنامه‌ «گاردین» احتمال می‌دهد اوباما و روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کنند. دو کشوری که هنوز دیوارهای بی‌اعتمادی‌شان آنقدر بلند است که احتمال انجام چنین دیداری دست‌کم از نگاه‌ رسانه‌های داخلی کشور، بعید به نظر می‌رسد. با این حال، روز گذشته روزنامه‌های انگلیسی‌زبان، ردوبدل شدن نامه بین باراک اوباما و حسن روحانی را نشانه «احتمال ملاقات تصادفی این دو رییس‌جمهوری» دانست.

روزنامه «گاردین» نوشته است: «تبادل نامه بین باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا و حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، زمینه را برای ملاقات احتمالی این دو مقام بلندپایه در مجمع عمومی سازمان ملل که هفته آینده در نیویورک برگزار می‌شود، فراهم کرده است.

در صورتی که این دیدار انجام شود، این نخستین ملاقاتی خواهد بود که پس از انقلاب اسلامی بین روسای جمهور ایران و آمریکا انجام می‌شود.» همچنین سوزان ملونی، مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال‌تایمز» گفت: انتظار داریم که نمایندگان ایران و آمریکا در نیویورک با هم دیدار کنند.

روز جمعه باراک اوباما در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» گفته است نامه‌هایی بین او و حسن روحانی ردوبدل شده اما گفت‌وگوی مستقیمی با او نداشته است. اوباما اضافه کرده که نحوه برخورد ما با موضوع سلاح‌های شیمیایی سوریه به ایران نشان می‌دهد که می‌توان مساله هسته‌ای ایران را از طریق دیپلماسی حل کرد.

در حالی که تاکنون از محتوای این نامه‌ها خبری به دست نیامده، روز گذشته وزیر خارجه ایران اعلام کرده که این نامه‌ها در مورد سوریه نبوده است.

روزنامه انگلیسی «گاردین» با توجه به دیدار وزیر خارجه ایران و انگلیس در نیویورک، نوشت: «برنامه‌ریزی برای این ملاقات، خوشبینی‌ها را در مورد دولت روحانی افزایش داده است. روحانی که تحصیلات خود را در دانشگاه گلاسکو به پایان رسانده، چهره‌های پراگماتیکی را برای کابینه خود برگزیده و به این ترتیب زمینه را برای راهکار دیپلماتیک در مورد بن‌بست هسته‌ای ایران، هموارتر کرده است.»

این در حالی است که پیش از این نیز وزیر خارجه ایران احتمال هر نوع دیدار مستقیم بین ایران و آمریکا را در حاشیه نیویورک منتفی دانسته بود.

وزیر خارجه روز گذشته نیز به شبکه عرب‌زبان «المیادین» گفت: «برای جلب اعتماد آمریکا در برنامه هسته‌ای آمادگی داریم.» این در حالی است که جواد ظریف، یادآوری کرد که «ما و آمریکا از بی‌اعتمادی متقابل رنج می‌بریم.

برای جلب اعتماد آمریکا درخصوص برنامه هسته‌ای آمادگی داریم و از آمریکا می‌خواهیم که اراده صادقانه خود را در صلح نشان دهد و دست از زبان تهدید بردارد.» او در مورد پرونده هسته‌ای ایران نیز گفت: «چنانچه جدیت و درایت در طرف مقابل وجود داشته باشد، این مساله قابل حل است.»

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات رییس‌جمهور آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات رییس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» را پافشاری کاخ سفید بر گزینه غیرمنطقی و غیرقانونی جنگ توصیف کرد.

«مرضیه افخم» تاکید کرد: «گروگانگیری سیاست خارجی آمریکا توسط لابی‌های بانفوذ، یک باور تثبیت‌شده در کانون‌های فکری آمریکاست اما توسل به گزینه نظامی صرفا به‌منظور تامین منافع این لابی‌ها به بهای نقض اصول حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد و مقابله با افکار عمومی امر قابل توجیهی نخواهد بود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار امیدواری کرد دولت اوباما با درس‌گرفتن از تجربه ناموفق تقابل دولت‌های قبلی آمریکا با ملت ایران، بپذیرد که استفاده از ادبیات تهدید‌آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران کمترین تاثیری در اراده دولت و ملت ایران برای احقاق حقوق مسلم هسته‌ای خود، از جمله غنی‌سازی در داخل ایران نخواهد داشت و تنها با زبان تکریم و احترام است که می‌توان با ایران وارد تعامل شد.

افخم اضافه کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها بر عدم هرگونه انحراف در برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده ‌است و همان‌گونه که جناب دکتر روحانی رییس‌جمهور محترم اخیرا اعلام کرده‌اند ما به طولانی‌شدن حد مذاکرات هسته‌ای مخالفیم و معتقدیم در صورت وجود اراده لازم در طرف مقابل، به سرعت می‌توان راه‌حل مناسبی برای این موضوع پیدا کرد.

------------------------------------------------------
اوباما: من اميدوارم

در صحبت‌هایتان به ایران اشاره داشتید، آیا تصور می‌کنید که مقامات ایرانی نظاره‌گر تمامی حوادث (مربوط به سوریه در منطقه) بوده و پیش خود می‌گویند: شاید حالا دیگر تمامی گزینه‌ها روی میز نیست. اینکه شما دیگر مایل به استفاده از زور نیستید؟

نه من اینطور تصور نمی‌کنم. من فکر می‌کنم ایرانیانی که ما به طور غیرمستقیم با آنها در ارتباطیم...

شما شخصا با رییس‌جمهوری ایران در ارتباط هستید؟

بله او با من در ارتباط است. ما مستقیما با هم صحبت نکرده‌ایم. اما...

از طریق نامه؟

بله و من فکر می‌کنم که ایرانی‌ها می‌دانند که مساله هسته‌ای یک موضوع بسیار بزرگ‌تر از بحث سلاح شیمیایی برای ماست. اینکه تهدیدی که سلاح هسته‌ای ایران در مقابل اسراییل محسوب می‌شود خیلی بیشتر به منافع ما مربوط می‌شود. چرا که تسليحات هسته‌ای ثبات منطقه را عمیقا تهدید می‌کند. گمان می‌کنم ایرانیان نباید (با توجه به آنچه در منطقه در مورد سوریه اتفاق افتاده) تصور کنند ما به گزینه حمله در مقابل ایران به‌عنوان یکی از گزینه‌های روی میز فکر نمی‌کنیم. شاید بهتر باشد اینگونه بگویم که درسی که ایرانی‌ها باید از شرایط موجود بگیرند، این است که همیشه پتانسیل حل و فصل دیپلماتیک مسایل وجود دارد و...

خود شما فکر می‌کنید احتمال حل و فصل دیپلماتیک وجود دارد؟ آیا فکر می‌کنید که مقامات ایران هم به یک چنین موضوعی می‌اندیشند؟

من فکر می‌کنم آنها تا حدودی این موضوع را دریافته‌اند و این به خاطر تحریم‌های سنگینی بوده که از جانب جامعه بین‌المللی به تهران اعمال شده است. تحریم‌هایی که نشان می‌دهد جامعه بین‌المللی برای ممانعت از استفاده از سلاح هسته‌ای مطمئنا متحد عمل خواهد کرد.

می‌دانید، مذاکره با ایرانی‌ها همیشه سخت بوده. و من تصورم این است که رییس‌جمهوری جدید ایران هم نمی‌تواند به یک باره این مسیر را هموار کند. حقیقت این است که من معتقدم اگر همزمان از اعتبار تهدید و تلاش‌های دیپلماتیک در کنار این تهدید استفاده کنیم به یک توافق دست خواهیم یافت.

اما؟

و من امیدوار هستم.

منبع:روزنامه شرق

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: