واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۳۶۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶

سنجاب کمیاب ایرانی در کفش فروشی

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست ارومیه گفت: یک سنجاب کمیاب ایرانی که در یک مغازه کفش فروشی در شهر ارومیه در قفس زندانی بود کشف و آزاد شد.
تدبیر24: 'مختار خانی' روز شنبه افزود: طی تماس شهروندان ارومیه با یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان مبنی بر نگهداری یک سنجاب در مغازه کفش بچه گانه، ماموران یگان حفاظت محیط زیست ارومیه به این مغازه مراجعه کردند.

وی اظهار کرد: صاحب این مغازه یک سنجاب ایرانی را که گونه های آن به شدت کاهش یافته است در یک قفس کوچک و در معرض دید عموم نگهداری می کرد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست ارومیه گفت: سروصدا و حرکتهای این سنجاب موجب جلب توجه کودکان و حضور بیشتر آنان در مغازه می شد.

خانی گفت: با صورتجلسه و اخطار کتبی به صاحب مغازه، این حیوان نادر به زیستگاه اصلی خود در جنگلهای میرآباد سردشت برای رهاسازی فرستاده شد.

وی اظهار کرد: سنجاب ایرانی از گونه های جانوری زاگرس ایران بوده که به دلیل زنده گیری و فروش آن، جمعیت این گونه ارزشمند در زیستگاه زاگرس به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه زنده گیری و فروش و نگهداری سنجاب ایرانی ممنوع و غیرقانونی است اظهار کرد: سازمان محیط زیست یکی از اصلی ترین حامیان حیات وحش بوده و از هرگونه تعارض زیست محیطی به زندگی جانوارن و حیات وحش جلوگیری می کند و با متخلفان طبق قانون برخورد می شود.

مشخصه سنجاب ایرانی رنگ قرمز سر و دم است که آن را از سایر سنجابهای ساکن در ایران جدا می کند.

این پستاندار از میوه ها و دانه های مختلفی مانند گردو، بادام، فندق، بلوط، توت، جوانه ها برگ و پوست درختان تغذیه می کند.

قاچاق سنجاب برای تربیت خانگی رو به افزایش است و چنانچه این روند به این صورت ادامه داشته باشد نه تنها جنگلهای بلوط تخریب می شود بلکه نسل سنجاب ایرانی نیز منقرض می شود.

سنجاب چون حیوان پر جنب و جوشی است در نگهداری خانگی دچار افسردگی شده و غذا نمی خورد و بر این اساس عمرشان کوتاهتر می شود.

سنجاب ایرانی به دلیل زیبایی و جذابیت در حرکات مورد توجه خانواده ها و به ویژه جوانان برای نگهداری قرا گرفته است و حدود 30 تا 40 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

سنجاب زیبای ایرانی فقط در جنگلهای بلوط می تواند به بقا ادامه دهد و جنگلهای بلوط نیز بدون جنب و جوش سنجابهای همیشه ایرانی اش لطفی ندارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: