واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۳۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳

واقعیتهای پدیده شوم قاچاق موادمخدر

استان هرمزگان باداشتن یک هزار کیلومتر مرز آبی و دسترسی به آبهای بین المللی بواسطه قرار گرفتن در مسیر قاچاق مواد مخدر، لطمه های زیادی از این ناحیه خورده و همچنان رکورد دار کشور در کشف مواد مخدر است.
تدبیر24: شهادت بسیاری از فرزندان این مرز بوم در مبارزه با قاچاقچیان،از بین رفتن بخش عمده ای از نیروی سالم کار، شیوع بیماریهای خطرناک مانند ایذر، هپاتیت، قتل و متلاشی شدن بسیاری از خانواده ها بخشی از آسیب های این معضل ویرانگر برای استان هرمزگان است.

استان هرمزگان در سال 92 از سوی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر در کشور رکورد دار کشف مواد مخدر شناخته شد این عنوان را همچنان یدک می کشد لذا نیازمند ساز و کار لازم و عزم ملی برای مقابله جدی با این پدیده خانمان سوز است.

هرچند اعتیاد ازحالت سنتی مثل مصرف تریاک و حشیش به صنعتی از قبیل شیشه، کراک ، قرص های روان گردان وغیر گسترش پیدا کرده ولی هنوز در پاتوق های شبانه و مهمانی ها در این استان رونق خود دارد و به عنوان تفریح در مجالس خصوصی وحتی عروسی ها دایر است.

مواد مخدردر استان هرمزگان براحتی قابل دسترس است و به جز برخی خانواده ها که در ارتباطات اجتماعی رعایت می کنند کمتر خانواده ای است که ازاین حثیت آسیب ندیده و یا با آن درگیر نباشد.

*اعتیاد به مواد مخدر از دلایل عمده سرقت های عادی و آمار بالای طلاق در هرمزگان

اعتیاد به مواد مخدر زمینه را برای سرقت های عادی و بالا رفتن طلاق در جامعه استان هرمزگان فراهم کرده و این را مسوولان قضایی هم که پرونده این چنینی را در دادگاههای خانواده بررسی می کنند اذعان دارند.

رییس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به اثرات مخرب اعتیاد به مواد مخدر در این باره گفت: این پدیده شوم از دلایل عمده وقوع سرقت های عادی و آمار بالای طلاق در استان است.

حجت الاسلام 'محمد صادق اکبری ' افزود: در صورتی که قاچاق مواد مخدر که امروز همچون قاچاق سوخت هرمزگان را مورد هجمه قرار داده مهار شود، کنترل سرقتها کار دشواری نیست و به طور یقین آمار اعتیاد نیز کاهش خواهد یافت که این خود موجب ثبات خانوداده ها می گردد.

وی با اشاره به اثرات مخرب هر نوع قاچاق به ویژه قاچاق مواد مخدر تصریح کرد: اگر قاچاق سوخت اقتصاد کشور را هدف قرار داده، قاچاق مواد مخدر علاوه بر اقتصاد، کانون گرم خانواده ها و آرامش و امنیت جامعه را تهدید می کند.

رییس دستگاه قضایی هرمزگان با بیان اینکه اولین گام برای پیشگیری از جرائم مراقبت و نظارت می باشد گفت: حمایت مادی، کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرها ، ادارات ، کشور و گمرکات، نصب دستگاههای کنترل کننده و هشدار دهنده، تغییر مسیر مبارزه با وقوع جرم و از بین بردن جاذبه های منفی جرم برای مجرم نیز از جمله راهکارهای تاثیرگذار در پیشگیری از وقوع جرم است.

وی با تاکید برتلاش تمام دستگاه ها برای مبارزه با پدیده شوم قاچاق افزود: باید با بسیج تمام امکانات با این پدیده خانمانسوز مبارزه کرد تا ریشه آن خشک گردد.

*تعداد معتادان هرمزگان به حدود 30 هزار نفر رسیده است

بیشتر معتادان ابتدا با سیگار و سپس تفننی تریاک و اکنون به شیوه های صنعتی و حتی دست ساز رو آورده و امروز جمعیتی را تشکیل داده که علاوه بر هزینه ها برای جامعه و دولت نگران کننده است.

اینکه عنوان می شود قانون گفته اعتیاد جرم نیست و معتاد مجرم نیست زمینه سو استفاده از این موضوع را فراهم کرده و باعث شده تا بر تعداد معتادان روز به روز افزوده شود و نوعی توقع و شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت ایجاد و بار سنگین اعتیاد خود را به دوش جامعه بیاندازند.

امروز دیگر درمانگاههای ترک اعتیاد و اردوگاهها هم جوابگوی خیل معتادان نیستند و مشکلات و ناهنجاریهای زیادی در بین خانواده و جامعه بوجود آورده که همه بایستی این زنگ خطر را احساس کنند و برابر این بلای خانمانسوز بایستند و نسبت به واقعیت های موجود بی تفاوت نباشند.

در این فصل که هوای منطقه کمی رو به بهبودی است و خنک تر شده معتادان و کارتون خوابها از دیگر نقاط کشور برای زمستان گذرانی وارد هرمزگان بویژه شهر بندرعباس می شوند و با خود انواع بیماریها را می آورند.

طبق گفته ی مسوولان آمار رسمی معتادان در استان هرمزگان به 30 هزار نفر رسیده ولی هستند معتادانی که بصورت منظم مصرف مواد مخدر دارند و تاکنون توسط ماموران شناسایی و دستگیر نشده از شمول این تعداد خارج بوده زیرا هنوز این عده آنقدر توانایی دارند که با درآمدهای کلان خود را بسازند و به خماری نیفتند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هرمزگان با اشاره به اینکه حدود 30 هزار معتاد در استان وجود دارد گفت: رشد شیوع اعتیاد در منطقه نگران کننده است و اگر برای مقابله با این آسیب اقدامی نشود شرایط بسیار دشواری در پیش رو خواهد بود.

' فرزاد ابراهیمی ' افزود: نرخ شیوع اعتیاد در کشور دو و 67 صدم و در هرمزگان یک و چهار دهم است و 80 سازمان مردم نهاد در حوزه های اجتماعی استان فعال هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هرمزگان هشدار داد: اکنون اعتیاد به پشت در منازل رسیده و هیچ مدیر، مسوول، بازاری، کارمند و کارگری تصور نکند اعتیاد با وی و خانواده اش کاری ندارد.

به گفته ی وی نمی توان مسوولیت مبارزه با مواد مخدر را تنها بر عهده یک نهاد گذاشت و انتظار داشت آن نهاد و دستگاه از این کارزار پیروز بیرون آید.

ابراهیمی تاکید کرد: تمرکز دشمنان بر روی نسل جوان که محرک اصلی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران اسلامی هستند قرار دارد لذا مشارکت همه اقشار جامعه در مبارزه با این پدیده شوم ضروری است.

وی گفت: تقویت فرهنگ مذهبی و خودی و برابر فرهنگ مهاجم غرب می تواند کمک موثری در کاهش شیوع اعتیاد داشته و به همین مقدار سایر مشکل های اجتماعی را نیز کاهش دهد.

*پیشگیری موثر ترین و موفق ترین روش برای کنترل و مهار معضل اعتیاد

یک کارشناس ارشد و پلیس مبارزه با مواد مخدر در هرمزگان با اشاره به شیوع مصرف مواد مخدر و گسترش اعتیاد در جامعه؛ توسعه آموزش های همگانی، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی عمومی و پیشگیری را مهمترین، موثر ترین و موفق ترین راه مقابله با بلای خانمانسوز اعتیاد دانست.

سرهنگ' حسین حمزه ای 'توزیع مواد مخدر را اقدامی هدفدار ازسوی نظام سلطه و استکباری برای نابودی نسل بشر دانست و بر لزوم و ضرورت آموزش، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی صحیح، اثر بخش و اثر گذار به نسل جوان در زمینه مواد مخدر و مضرات آن از سوی همگان بویژه خانواده ها و مسوولان تاکید کرد.

وی ریشه و یکی از دلایل اصلی گسترش دامنه اعتیاد در جامعه را نبود آگاهی صحیح افراد نسبت به پیامدهای مواد مخدر و افیونی برشمرد.

حمزه ای افزود: اگر افراد از پیامدهای مرگبار، زیانبار و سوء مصرف مواد مخدر و اعتیادآور شناخت و درک درستی داشته باشند هرگز به آن آلوده نخواهند شد.

این پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به عوامل موثر در مقابله با مصرف مواد مخدر و اعتیاد گفت: در زمینه مقابله با مواد مخدر برخورد های قهری به تنهایی موثر، کافی و جوابگو نخواهد بود و موفقیت در این عرصه نیازمند آموزش و آگاهی بخشی عمومی بویژه در بین نسل نوجوان و جوان است.

حمزه ای با بیان اینکه شیوع مصرف تفننی مواد مخدر در سنین پائین، زنگ خطری را برای جامعه به صدا در آورده افزود: خانواده ها باید با نظارت قاطعانه توام با صمیمیت افراد را نسبت مضرات مواد مخدر آگاه و آنان را از دام مرگبار انواع افیون ها مصون کرد.

*هزینه سالانه 12 میلیارد دلاری برای مبارزه با مواد مواد مخدر

بر اساس پژوهش انجام شده ایران سالانه 12 میلیارد دلار برای مبارزه با مواد مخدر هزینه می کند و معادل همین رقم سالانه در کشور برای مبارزه با قاچاق کالا هزینه می شود.

با این تفسیر هزینه هایی که ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر متحمل می شود در حقیقت به دوش کشیدن مسوولیت کشورهای دیگری است که در این زمینه کم کاری می کنند.

استان هرمزگان بواسطه مرزی و عبوری بودن در مقاطعی به عنوان بار انداز مواد مخدر بوده که قاچاقچیان به هنگام عبور از این استان به استانهای دیگرمی بایستی ازاین مسیر تردد کنند که بخش زیادی از آنها توسط ماموران جان برکف انتظامی ودریابانی، اطلاعات و بسیج کشف می شود بطوریکه رییس پلیس مبارزه با مواد مخدرنیروی انتظامی جمهوری اسلامی دردیدار چندی پیش از ایرناگفت: از ابتدای سال تاکنون 230 تن انواع مواد مخدر کشف شد.

سردار «علی مویدی» که دیماه سال 92 به بندرعباس نیز سفر کرده بود آمار کشفیات استان هرمزگان را با 75تن تا دیماه سال مزبور رکورد دار کشف مواد مخدر در کشور اعلام کرد.

استاندار هرمزگان نیز با بیان اینکه این استان در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد گفت: 101 تن انواع مواد مخدر پارسال در این استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن که 85 تن بود 16 تن افزایش نشان می دهد.

'جاسم جادری ' افزود: این مقدار مواد توسط ماموران انتظامی و سایر نیروهای امنیتی و ضابطان قوه قضاییه ازقاچاقچیان مواد مخدر در این مدت در محورهای استان بویژه از باندهای مافیای مواد مخدر بدست آمده که نشان از سال پرکاری برای نیروهای مبارزه با مواد مخدر دارد.

وی خاطر نشان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون چهار هراز شهید و 12 هزار مجروح در این مسیر تقدیم کرده است.

جادری گفت: نیروهای نظامی و انتظامی، قوه قضاییه و اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در این راستا و نیز برای جلوگیری از اعتیاد جوانان به این مواد فعالیت کرده و از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.

استاندار هرمزگان افزود: با وجود اینکه مقصد قاچاق مواد مخدر ایران نمی باشد و می خواهند این مواد را از مسیر ایران به سایر کشورها ارسال کنند جمهوری اسلامی بنا بر وظیفه ای که برای خود تعریف کرده به مبارزه با این پدیده برخواسته است.

وی خاطرنشان کرد: اقدام های صورت گرفته توسط جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر بی سابقه و در طول تاریخ بی نظیر است.

جادری گفت: برای موفقیت در این مسیر باید با برنامه ریزی و اجرا دقیق برنامه طراحی شده گام برداریم تا بتوانیم جوانان و جامعه را از شر این بلا حفظ کنیم

*مبارزه با مواد مخدر نیازمند عزم ملی است

استاندارهرمزگان با اشاره به تاثیرات پدیده شوم اعتیاد برخانواده ها و مشکلات ناشی از قاچاق مواد مخدر در جامعه گفت: مبارزه با مواد مخدر نیازمند عزم ملی است.

وی افزود: دولت به تنهایی نمی تواند در زمینه مبارزه با مواد مخدر کار کند و در این زمینه نیازمند حمایت و کمک های تمام مردم است.

جادری گفت: باید با همدلی و تلاش هر چه بیشتر و مبارزه جدی با قاچاقچیان مواد مخدر و با بهره مندی از همکاری عموم مردم در راستای ریشه کن کردن اعتیاد در جامعه گام برداریم.

وی با تاکید بر تلاش هر چه بیشتر نیروهای انتظامی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، خاطرنشان کرد: باید در کنار این تلاش ها، ارگان های فرهنگی و رسانه ای به ویژه رسانه های دیداری و شنیداری نیز در راستای آگاه سازی مردم در خصوص خطرات مصرف مواد مخدر گام بردارند.

جادری تاکید کرد: رسانه ملی، رسانه ای فراگیر است و باید بخش قابل توجهی از برنامه ها را به بحث آگاه سازی جامعه در مبارزه با مواد مخدر اختصاص دهد.

استاندار هرمزگان گفت: یکی از وظایف مهم درمبارزه با مواد مخدر پیشگیری بوده که در این زمینه تهیه نقشه خطرپذیری اقدام خوبی است که می تواند به کم اثر کردن این پدیده شوم کمک کند.

وی با اشاره به درگیر بودن بخشی از خانواده ها با این پدیده شوم گفت: باید با انجام کارهای فرهنگی وتقویت باورهای دینی مردم و تدارک برنامه های مناسب آموزشی در محیطهای دانشگاهی، محل کار و محلات در راستای از بین بردن پدیده شوم اعتیاد گام برداریم.

استاندار هرمزگان به مساله کنترل هر چه جدی تر و بیشتر مبادی ورودی استان به ویژه در نیمه دوم سال به منظور پیشگیری از ورود افراد معتاد از دیگر نقاط تاکید کرد.

استاندارهرمزگان با تاکید بر تلاش همه جانبه برای مبارزه با مواد مخدر و با اشاره به جایگاه ویژه این استان درمبارزه با پدیده شوم قاچاق گفت: انتظارات در مقوله مبارزه با مواد مخدر بسیار بالاست اما امکانات در این رابطه ناکافی است.

جادری افزود: در شرایطی قرار داریم که پدیده شوم قاچاق به سمت دریا متمایل شده و قاچاقچیان بیشتر به دنبال استفاده از دریا برای انجام قاچاق هستند که باید برنامه ریزی ها برای مقابله با این پدیده در این بخش تقویت شود.

وی با انتقاد از نبود کمک از سوی کشورهای اروپایی برای مقابله با پدیده قاچاق گفت: مقصد استفاده بیشتر مواد مخدری که قاچاقچیان قصد انتقال آن را از مسیر ایران و از هرمزگان دارند، کشورهای اروپایی هستند و از همین رو این کشورها باید برای مقابله با این پدیده شوم کمکهای لازم را داشته باشند.

استاندارهرمزگان با اشاره به موقعیت خاص هرمزگان درمبارزه با مواد مخدر و تاکید بر تقویت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این استان تصریح کرد: با توجه به متمایل شدن پدیده قاچاق به سمت دریا و با توجه به وجود بیش از یک هزار کیلومتر مرز آبی در هرمزگان این استان در رأس مبارزه با قاچاق قرار گرفته است.

جادری با بیان اینکه مبارزه با قاچاق نیازمند مشارکت تمام کشورهای همسایه و کشورهای در معرض آسیب این پدیده شوم است گفت: باید از تمام امکانات و ظرفیت ها برای مقابله با قاچاق استفاده کرد تا بتوان آب و خاک میهن خویش و آینده سازان این مرز و بوم را از این پدیده شوم حفظ کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: