واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۳۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
محمدرضا تابش:

ما هم می‌خواهیم فعالیت سیاسی کنیم

با تنگ نظری نمی‌توان رقیب را محدودکرد. اصل مهم انقلاب اسلامی که مورد پذیرش همگان است فراهم شدن شرایطی برای همه گروه‌ها و اقشار مردم ایرن برای بیان دیدگاههای خود و فعالیت در چارچوب نظام بوده و هست.
تدبیر24: اصلاحات، اصلاح طلبی و روش‌های حرکت در چارچوب‌های آن گفتمان، دغدغه امروز بسیاری از فعالین سیاسی است. این سوال در محافل گوناگون مطرح است که آیا اصلاح‌طلبان و جریان اصلاحات این روز‌ها فصل جدیدی از حیات خود را تجربه می‌کنند یا... برخی بر این باورند که اوضاع تغییری نکرده و اصلاح‌طلبان نیازی به جنبش و حرکت جدیدی ندارند و این اصلاح‌طلبان هستند که مختصات و کیفیت فعالیت در سایر نقاط شطرنج سیاسی ایران را تعیین می‌کنند. اما بسیاری دیگر از فعالین سیاسی اصلاح طلب هم این باور را قبول ندارند و معتقدند که اصلاحات باید حرکت پرقدرت‌تری را در امتداد حرکت دوم خرداد آغاز کند. محمدرضا تابش بر این باور است «فصل فعالیت سیاسی جدی‌تر اصلاح طلبان به مانند دیگر گروه‌ها فرا رسیده است» خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ندای ایرانیان گفتگویی با این نماینده اصلاح‌طلب مجلس انجام داده که در ادامه می‌خوانید:
آیا وضعیت اصلاح‌طلبان و اقتضائات فعالیت در این جریان نسبت به چند سال گذشته تغییر نکرده است؟
 فصل فعالیت سیاسی جدی‌تر برای اصلاح طلبان به مانند دیگر گروه‌ها فرا رسیده است. با توجه به مشی اعلام شده توسط دولت تدبیر و امید، انتظار می‌رود فضا برای فعالیت سیاسی احزاب و فعالین سیاسی اصلاح طلب فراهم شود. اکنون طبقه اجتماعی حامی و هوادار اصلاح طلبان از فعالین سیاسی انتظار حرکت و فعالیت سیاسی دارد. اصلاح طلبان هم از دولت یازدهم انتظار دارند فضایی را فراهم کند که اصلاح طلبان در کنار بقیه گروههای رقیب به فعالیت سیاسی بپردازند. به اصطلاح می‌توان گفت که همگان از جمله فعالین سیاسی طیف اصلاح طلب انتظار دارند دولت یازدهم به هیچ گونه تبعیض و دو گانه اندیشی اجازه فعالیت به اصلاح طلبان را بدهد.
 اشاره کردید به رقبای اصلاح طلب. اخیرا همایشی تحت عنوان اتحاد اصول گرایی با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی در تهران برگزار شد. این به معنای تحرک جدید جبهه اصول گرایی و خیز برداشتن برای مجلس آینده است. این طور نیست؟
میدان بی‌رقیب که برنده و بازنده ندارد. در شرایط فعلی احزاب و گروههای اصول گرا و یا با پرچم اصول گرایی به راحتی مجوز می‌گیرند و فعالیت می‌کنند. آقایان اگر اصول گرای واقعی هستند فضا را برای طیف رقیب خود فراهم کنند تا این طیف هم بتواند به فعالیت بپردازد. تمام حرف گروههای اصلاح طلب و جریان‌های نزدیک به این طیف این است که ما می‌خواهیم فعالیت کنیم چرا که ما هم دغدغه کشور و منافع ملی را داریم. تجربه هم ثابت کرده است که با تنگ نظری نمی‌توان رقیب را محدودکرد. اصل مهم انقلاب اسلامی که مورد پذیرش همگان است فراهم شدن شرایطی برای همه گروه‌ها و اقشار مردم ایرن برای بیان دیدگاههای خود و فعالیت در چارچوب نظام بوده و هست. حال که اجتماع اصول گرایان و فعالیت آن‌ها با همراهی دولتمردان صورت می‌گیرد انتظار داریم این شرایط هم برای گروههای اصلاح طلب فراهم شود.

 دولت یازدهم چه کمکی می‌تواند به احزاب اصلاح طلب داشته باشد؟
به هر صورت شعار دولت یازدهم گشایش در عرصه داخلی بوده است. تا حدی هم سایه نگاه امنیتی از اصلح طلبان و فعالین شناخته شده آن‌ها برداشته شد. از این پس هم اصلاح طلبان از دولت مورد حمایت خود می‌خواهند فضای فعالیت قانونی را برای آن‌ها فراهم کند.
اگر فضای فعالیت برای فعالین سیاسی اصلاح طلب را دولت نتواند فراهم کند چه؟ آیا انتخابات مجلس آتی و دیگر آوردگاه‌ها را اصلاح طلبان خواهند باخت؟
نمی‌توان به قطعیت در مورد آینده پیش بینی کرد. اما باید دانست و دولتمردان یازدهم هم به درستی می‌دانند که بخشی از اصلاح طلبان آبرو و اعتبار خود را برای حمایت از دولت خرج کردند. مسلما عدم توفیق در این حوزه اصلاح طلبان را در مقابل طبقه اجتماعی حامیشان به پاسخگویی وادار می‌کند. به هر حال دولت یازدهم و دولتمردان شناخته شده‌اش به خوبی می‌دانند چه کسی و به مدد کدام پشتوانه از آن‌ها حمایت کرده‌اند.
اصلاح طلبان یک رهبری متحد با نام خاتمی در انتخابات ۹۲ داشتند. آیا آقای خاتمی می‌تواند همچنان نقش موثر خود را ایفا کند؟
 قطعا بدون همراهی جریانات اصلاح طلب و شخص خاتمی اتحاد به سر انجام نمی‌رسد.
آیا ممنوعیت‌های در شرایط فعلی برای ایشان وجود دارد می‌تواند خللی در این روند ایجاد کند؟
تبلیغات منفی برخی از گروههای تندرو که به ظاهر پرچم اصول گرایی را بر دوش می‌کشند قطعا برنقش و قدرت خاتمی بی‌تاثیر است. همگان امیدوراند محدودیت‌های این چهره ملی بر طرف شود تا بیشتر از او استفاده کنیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: