واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۳۷۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹

شرکتهای نفتی آماده بازگشت به ایران

'امیرعلی هندجانی' مدیر شرکت سرمایه گذاری نفتی'راک پترولیوم' با مثبت خواندن شرایط موجود،گفت در صورت توافق ایران با گروه 'پنج به علاوه یک' و لغو تحریم ها، شرکت های بزرگ نفتی دنیا بار دیگر به ایران بازخواهند گشت.
تدبیر24: وی در لندن گفت: در صورت لغو تحریم ها، در بسیاری از بخشها از جمله نفت و گاز ایران مجددا زمینه های انتقال دانش فنی و سرمایه گذاری فراهم خواهد شد.

هندجانی خاطرنشان کرد: بزرگترین سرمایه برای ایران سرمایه های انسانی اش است که در شرایط کنونی در بیشتر مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا می توانیم آنها را ببینیم.

وی اضافه کرد: شنیده ها از آن حکایت دارند که یکی از اولین موادی که قرار است بدنبال حصول توافق تهران با 5 + 1 از فهرست تحریمهای بین المللی خارج شود، موضوع لغو تحریم های نفت و گاز ایران است.

مدیر شرکت 'راک پترولیوم ' اضافه کرد: حضور شرکت های بزرگ نفتی از اروپا و آمریکا و سرمایه گذاران خارجی در ایران، سبب تقویت حوزه های زیرساختی و افزایش تولیدات نفتی و گازی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

وی مدعی شد: ایران به دلیل تحریمها، در شرایط کنونی کمتر از دو میلیون بشکه در روز تولید نفت خام دارد که بخش قابل توجهی از آن نیز به مصرف داخلی می رسد.

هندجانی گفت: صنعت نفت ایران که زمانی دومین تولیدکننده و صادرکننده نفت خام اوپک بود ، براثر تحریمها به جایگاه هشتم تنزل کرد.

این فعال نفتی افزود: ایران برای اینکه بتواند تولیداتش را به نحو مطلوبی افزایش دهد نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد که یا باید از منابع داخلی و یا از منابع بین المللی این میزان سرمایه را تامین کند.

هندجانی اضافه کرد: به نظرم برای اینکه ایران بتواند ظرفیت تولیدش را به پنج میلیون بشکه نفت خام در روز برساند،به حداقل یکصد میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

وی گفت: البته وزیر نفت ایران، خیلی خوشفکر، تحصیل کرده و به تمام معنی،نفتی است و به دلیل آگاه بودن به وضعیت بازارهای جهانی می داند چگونه در این بازارها مانور دهد و شرکت های خارجی را جذب کند.

هندجانی درباره قراردادهای جدید نفتی ایران که قرار است در لندن رونمایی شود، افزود: بجز کسانی که در شرکت ملی نفت ایران هستند،کسی به جزییات و مفاد این قراردادها آگاه نیست،اما من معتقدم هرچه از سیستم 'بای بک' فاصله بگیریم بهتر است، چرا که در قراردادهای 'بای بک' نه به کشور جواب می دهند، نه به شرکتهای خارجی که تصمیم دارند در طرح های نفتی مشارکت کنند. ایران باید هر چه بیشتر به طرف سیستم تولید مشترک برود.

وی همچنین با اشاره به کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی گفت: اگر قیمت نفت خام همین طور پایین برود، شرایط نه تنها برای ایران، بلکه برای همه کشورهایی که درآمدشان وابسته به نفت خام است، مشکل خواهد شد.

این فعال نفتی درخصوص علل کاهش بهای نفت خام در بازار جهانی افزود: در چند سال گذشته، صحنه های نفت و گاز دنیا عوض شده است و به طور نمونه امریکا که پیشتر نفت خام صادر نمی کرد، الان تبدیل به یک صادر کننده شده و برخی از کشورهای آفریقایی نیز وارد حوزه نفت شده اند.

مدیر شرکت 'راک پترولیوم' گفت به نظر می رسد افزایش میزان عرضه نفت خام در بازارهای جهانی قیمت نفت خام در بازار را تحت تاثیر منفی قرار داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش بهای نفت خام در بازار جهانی ناشی از یک جنگ قیمت نیست، گفت: دقیقا معلوم نیست، خیلی بحث در این باره وجود دارد،اما می توان گفت که مازاد نفت خام در بازار خیلی هست،اما اگر جنگ قیمتی هم باشد با توجه به اینکه آمریکا و روسیه وارد یک جنگ سرد شده اند، هدف روس ها هستند.

این فعال نفتی درباره ضرورت برگزاری نشست اضطراری اوپک در این شرایط گفت: در این خصوص عربستان سعودی به عنوان تولید کننده اصلی نفت خام باید نظر دهد و اگر این کشور موافقت کند بقیه اعضای اوپک نیز تبعیت خواهند کرد که البته بعید است با این امر موافقت شود.

وی اضافه کرد: وضعیت نفت خاورمیانه و اوپک به عربستان،امارات و کویت خیلی وابسته است و الان این کشورها تصمیم گرفته اند که قیمت نفت خام را پایبن بیاورند که می تواند دلایل سیاسی و اقتصادی داشته باشد.

مدیر شرکت سرمایه گذاری نفتی 'راک پترولیوم ' که از شرکت کنندگان در مجمع اروپا و ایران بود، گفت: این همایش خوبی بود و امیدواریم که این حرکت منجر به بهبود سطح همکاری بین المللی با ایران شود.

نخستین 'مجمع ایران واروپا ' با عنوان 'آماده سازی برای سرمایه گذاری و تجارت بعد از تحریم ها' با حضور شرکتهایی از صنایع مختلف ، مواد غذایی، نوشیدنی، تولید برق، معدن، بانکداری، ارتباطات و صندوقهای سرمایه گذاری در لندن برگزار شد.

نشریه تخصصی 'صدای اروپایی' مستقر در بروکسل پایتخت بلژیک،با همکاری موسساتی چون انجمن مطالعات خاورمیانه انگلیس، شرکت سرمایه گذاری 'ای سی ال ' و نشریاتی چون 'فیگارو' ، برگزار کنندگان این مجمع بودند و در آن نزدیک به 300 کارشناس و صاحبان کسب و کار از ایران و سایر کشورها حضور داشتند.

این همایش اقتصادی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در هتل ' گروس ونور اسکوار' در مرکز شهر لندن برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: