واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۳۸۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲

پليس در برخورد با بدحجابان افراط و تفريط نكند

حسن روحاني رييس جمهور به وزير كشور دستور داد تا موضوع عفاف و حجاب و نحوه اجراي آن در جامعه از سوي نيروي انتظامي را ...
تدبیر24: پرداختن به مساله «حجاب» و نحوه جلوگيري از آنچه بي حجابي خوانده مي شود، از مسائلي بود كه روز گذشته در جلسه هيات دولت مطرح شد و حسن روحاني رييس جمهور نيز طي اظهاراتي به آن پرداخت. «حجاب» و نحوه نگاه مسوولان به آن از جمله مسائلي است كه در طول سال هاي بعد از انقلاب هميشه در دولت هاي مختلف محل توجه قرار گرفته است. روحاني در آستانه انتخابات رياست جمهوري اخير و زماني كه در حال تبيين ديدگاه هاي خود درباره مسائل مختلف بود طي اظهاراتي به مساله حجاب و نحوه برخورد مسوولان و نيروهاي انتظامي به آن اشاره و تاكيد كرده بود نبايد «حجاب» را با «عفاف» به يك معنا گرفت. اين مساله روز گذشته هم مورد توجه هيات دولت قرار گرفت.
در جلسه ديروز هيات دولت، حجت الاسلام حسن روحاني رييس جمهور به وزير كشور دستور داد تا موضوع عفاف و حجاب و نحوه اجراي آن در جامعه از سوي نيروي انتظامي را در شوراي اجتماعي كشور مطرح و بررسي كند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري هيات وزيران صبح ديروز به رياست حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران تشكيل جلسه داد. در اين جلسه رييس جمهور با تاكيد بر اهميت مقوله عفاف و حجاب در جامعه اسلامي، لزوم اهتمام به آن را يادآور شد و از همه مردم اخلاق مدار و به ويژه جوانان رشيد و فهيم كشور خواست با رعايت اين دستور ديني، هنجارهاي مورد قبول اكثريت جامعه را محترم بشمارند. روحاني همچنين از نيروي انتظامي خواست در برخورد با اين موضوع اجراي قانون را با رويكرد اخلاقي و با رعايت كرامت انساني و به دور از هرگونه افراط و تفريط پيگيري كند و به وزير كشور نيز ماموريت داد تا موضوع را در شوراي اجتماعي كشور مطرح كند. همچنين رييس جمهور به كميسيون فرهنگي هيات دولت دستور داد تا موضوع اخلاقي، اجتماعي عفاف و حجاب را بررسي و نتيجه را به هيات وزيران و شورايعالي انقلاب فرهنگي ارائه كند.
رييس جمهور پيش از اين در آستانه انتخابات رياست جمهوري و روزهايي كه كانديداهاي مختلف به ارائه طرح ها و برنامه هاي خود براي مسائل مختلف مي پرداختند طي اظهاراتي گفته بود: «من به كمك پليس كاري خواهم كرد كه امنيت واقعي باشد و دختران ما در خيابان احساس امنيت كنند و نخواهم گذاشت ماموري بي نام و نشان از كسي سئوال كند. دختران خود حافظ حجاب و عفاف هستند. من قطعا با اين برخوردها مخالفم. اينها حاصل همان قرائت و برداشت خاص از اسلام و قانون اساسي است. براي اينكه نگاهم به مساله روشن شود، ديدگاهم را به مساله حجاب و عفاف براي شما تشريح مي كنم. خيلي از اين برخوردها ناشي از ديدگاهي است كه چنين شادي و نشاط هايي را گام هاي اوليه به سوي تضعيف عفت عمومي مي بيند و بنابراين تشريح ديدگاه من مناسب است. به نظرم، عفيف بودن چيزي فراتر از حجاب داشتن است. به نظر من اگر زني يا مردي حجاب رسمي مد نظر ما را رعايت نكند، عفيف بودنش زير سوال نمي رود. قبل از انقلاب زنان زيادي در جامعه ما حجاب نداشتند، ولي آيا انسان هاي عفيفي نبودند؟ من هشدار مي دهم كه حجاب را عين عفاف ندانيم. به نظر من زنان زيادي از جامعه ما حجاب مطلوب قانون را ندارند، ولي عفيف هستند. عفت شاخص هاي زيادي دارد. كما اينكه مي توان كساني را هم يافت كه ظاهر مطابق قانون دارند و حجاب دارند (چه مرد و چه زن) ولي اصول عفت را رعايت نمي كنند. بنابراين تاكيد ما بايد بر عفت باشد. بايد ببينيم عفت را چه چيزي تهديد مي كند. به نظر من عفت مردم ما را فقر اقتصادي و ناتواني در ازدواج، بيشتر تهديد مي كند تا رعايت حجاب مطابق استانداردهايي كه عده يي دوست دارند و تعريف كرده اند.»
اكبر تركان مشاور ارشد رييس جمهور نيز چند روز قبل از انتخابات رياست جمهوري در گفت وگو با «ايسنا» با اشاره به نگاه روحاني درباره بحث حجاب و عفاف گفته بود: «دين دارشدن مردم يك اتفاق است كه بايد در قلب هاي مردم رخ دهد وگرنه به كارگيري روش هاي اينچنيني موجب انزجار مردم خواهد شد. در سال 68 كه ما در دولت بوديم روش هاي متعددي را تجربه كرديم اما موجب دينداري و علاقه مندي مردم نشد و تاكنون نيز اين مساله به انجام روش هاي اينچنيني جواب نداده و تكرار روش هاي گذشته باطل است. دكتر روحاني نيز معتقد است كه عفاف بالاتر از حجاب است و حجاب راهي براي رسيدن به عفاف است اما راه حل آن نيروي انتظامي، مامور امنيتي و بدتر از آن مامور گمنام نيست كه شخصي را در خيابان به سوال و جواب وادارند و تصور كنند كه ديندار مي شود.» قائم مقام ستاد انتخاباتي روحاني با اشاره به گذشته اجرايي اين طرح ها گفته بود: «ما كساني هستيم كه در دولت ما نيز اين روش ها اتفاق افتاده و ميني بوس بر سر خيابان ها مي گذاشتيم اما اين گونه روش، جواب نمي دهد و حتي موجب زخمي شدن متدين نيز مي شود و اين اقدامات موجب دلزدگي از دين و بچه مسلمان ها مي شود.» وي با بيان اينكه اجراي اين گونه طرح ها (گشت ارشاد) موجب آسيب ديدگي نيروي انتظامي مي شود گفت: نيروي انتظامي به كارهاي نابجا درگير مي شود و اين در حالي است كه عفاف اصل است: راه رسيدن به آن نيروي انتظامي يا لباس شخصي نيست.
چند روز پيش سردار اسماعيل احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي نيز طي اظهاراتي گفت: «همه تصور مي كردند كه دولت جديد با آزادي اجتماعي و حجاب موافق است و اين در حالي بود كه هيچ مسوولي چنين اظهارنظري درباره آزادي حجاب نگفته بود.» وي با بيان اينكه طرح هاي امنيت اخلاقي تعطيل نشده است، گفت: «البته برخي متجريان كه تعداد آنها زياد نيست با تجري بيشتري وارد شده اند اما خود من كه گاه روزي سه ساعت در خيابان ها تردد مي كنم تنها دو، سه مورد ديده ام كه بسيار تند كشف حجاب كرده و اقدام به ايجاد آلودگي صوتي و ويراژ مي كنند كه البته زياد نيست اما اين مساله همچون ويروس است و اگر احساس شود كه برخوردي نمي شود بقيه هنجارشكنان نيز فرصت پيدا مي كنند.»
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
0
0
دم دکتر و سردار احمدی مقدم گرم، باید آنهایی که هنجارشکنی می کنند و وقتی در داخل ماشین شخصی خود می نشینند احساس میکنند که در کالیفرنیا هستند و مانور تجمل می دهند و دل فقیران را به ریش در می آورند باید جلوشان گرفته شود تا دولت تدبیر و امید ذهن و فکرش متوجه وضعیت معیشت و اشتغال جوانان و نجات اقتصاد کشور باشد و آب رفته را به جوب برگرداند چرا که اگر اشتغال برای جوانان ایجاد شود خیابانگردیها خود به خود کاهش خواهد یافت.
و اگر سیاست خارجی ما ترمیم شود تحریمها کاهش خواهد یافت. التیام هیچکدام از اینها در کف خیابانها نیست که ما از چند نفر آدم معلوم الحال که ساختار شکنی می کنند دفاع کنیم. آقای ترکان هم در کنار بیان تجربیات تلخ گذشته باید چند راهکار نیز ارایه نمایند.
بنظرم دولت مردان تدبیر و امید بدون مطالعه و مداقه نباید مصاحبه کنند و آرامش از دست رفته توسط دولت قبلی را به جامعه برگردانند.
از تدبیر نیز بسیار متشکریم که سیاستهای اعتدالی دولت را بیان می کند. البته مردم فهیم ایران بهترین قاضی اند.
نظر شما: