واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۳۸۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳

تشکر رییس مجلس از وزارت علوم

رییس مجلس شورای اسلامی از اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارایه گزارش تخلفات در بورسیه ها تشکر کرد و گفت: تعجب آور است در موضوعی که هم دولت و هم مجلس مصمم به پیگیری آن هستند به ناروا به گونه ای حرف زده می شود که مجلس با پیگیری موضوع مخالف است.
تدبیر24: «علی لاریجانی» در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس افزود: این کار باید با دقت صورت می گرفت و در همین زمینه دیوان محاسبات از قبل تذکرات جدی به وزارت علوم داده بود که برخی بورسیه ها تخلف است و باید اصلاح شود و این دیوان باید پیگیر موضوع باشد و با متخلفین برخورد جدی شود.

وی یادآور شد: تعجب آور است در موضوعی که هم دولت و هم مجلس مصمم به پیگیری آن هستند به ناروا طوری حرف زده می شود یا در رسانه ها منعکس می شود که مجلس با پیگیری موضوع مخالفت است و حتی استیضاح وزیر سابق علوم به دلیل پیگیری تخلفات بورسیه ها بوده است حال آن که دیوان محاسبات که نهادی زیرمجموعه مجلس است، پیگیر تخلفات بود.

رییس مجلس تصریح کرد: استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم ربطی به بورسیه ها نداشت، مسایل دیگری در زمینه رفتار سیاسی و فرهنگی وزیر و انتصابات وی بیشتر دلیل استیضاح بود.

لاریجانی ادامه داد: البته در مساله استیضاح عده ای موافق و عده ای مخالف بودند ولی چرا غیرمنصفانه عمل می کنید.

وی تصریح کرد: در نقد استیضاح می توانید بحث کنید اما چرا به ناروا امری را به استیضاح مرتبط می کنید، اگر هم در بین نمایندگان به این موضوع پرداخته اند به نحوه اقدامات رسانه ای آن ایراد می گرفتند نه اصل پیگیری تخلف در بورسیه ها.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: این امر نمونه ای دیگر از رفتار ناسالم سیاسی است که برای از میدان به در کردن طرف مقابل به ناحق وی را متهم به امری می کنند.

لاریجانی همچنین گفت: جریان های سیاسی کشور باید این درک را داشته باشند که در طی سال های گذشته از این رفتارها گاهی صورت گرفت که منشا مناقشات، کینه ها و دشمنی ها شد.

وی افزود: آیا قصد دارند این روندهای غلط اصلاح شود یا می خواهند آن را تکرار کنند، اگر از منظر منافع و امنیت ملی به آن حوادث توجه شود به ویژه در شرایط ملتهب منطقه که ایران کانون آرامش و ایمنی است که البته به خاطر دشمنی قدرت های بزرگ با تحریم ها مواجه شده است باید همه استعدادها در جهت توسعه کشور و پایداری ملی همگرا شود.

رییس مجلس همچنین اظهارداشت: طبعا رقابت های سیاسی باید از کیفیت عقلانی و برادرانه برخوردار باشد نه غیرمردانه و از هر فرصتی استفاده شود تا طرف مقابل را متهم و نزد افکار عمومی خار کنند و ابزار را به بیگانگان دهند که از آن سوء استفاده کنند.

** انتقاد لاریجانی از برخورد سیاسی با طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از برخوردهای سیاسی با طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: مبادا کسی تصور کند که فریضه امر به معروف و نهی از منکر جنبه فرعی و تفننی دارد و با این فریضه مهم برخورد سیاسی کنند.

وی افزود: بی تردید امروز که آغاز ماه محرم است اذهان همگان متوجه قیامی است که در تاریخ بشریت از نظر صلابت، پاکی، هدف های متعالی و فداکاری یگانه ماند.

وی تصریح کرد: این قیام، قیامی است که حقیقت شهادت را ظهور بخشید و زندگی عزتمندانه را به مسلمانان نشان داد و غیرت حسینی را در رگ های مومنان به جریان انداخت و به حق آن را خون خدا نامیدند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما بدانید که امام حسین (ع) هدف قیام منزه و متعالی خود را در نامه به محمد بن حنفیه اینگونه بیان می کند که من برای تفریح و تفرج، فساد و ظلم قیام نکردم، برای اصلاح امت جدم قیام کردم و هدف این قیام اقامه امر به معروف و نهی از منکر است و به سیره جدم و پدرم عمل نمودم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ملاحظه می کنید قیامی که در عظمت آن همین بس که همه ائمه اطهار (ع) و اولیای دین در اهمیت و بزرگداشت آن به مسلمانان توصیه اکید داشته اند، امام حسین(ع) هدف آن را اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه معرفی می کند و این امر نشان می دهد امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای است که تعطیلی آن در جامعه چنان ضایعه و کژی ایجاد می کند که اصلاح آن وضع قیام بزرگی می طلبد.

وی تصریح کرد: مبادا کسی تصور کند که این امر برای جامعه جنبه فرعی دارد و تفننی و مباد کسانی با این فریضه مهم برخورد سیاسی کنند.

لاریجانی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی از دوره قبل یعنی در مجلس هشتم در این زمینه کار تحقیقاتی انجام داد و بعد از سال ها طرحی تدوین شد که پس از بررسی در کمیسیون مشترک قضایی و حقوقی و فرهنگی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

وی افزود: این همه فضاسازی علیه این طرح و مرتبط کردن آن با برخی مسایل که در کشور رخ داده، کار نادرستی بود این که می گویند در این طرح اشکالاتی وجود دارد هنوز که این طرح در مجلس به تصویب نهایی نرسیده است و اگر اشکالی وجود دارد طبق آیین نامه بررسی می شود.

رییس مجلس یادآور شد: برخی بیان کردند عده ای خاص می توانند، اقداماتی انجام دهند که این حرف تعجب آور است، در این طرح اقدام عملی در اختیار دولت قرار گرفته است و مردم وظیفه زبانی دارند و نه عملی.

لاریجانی تصریح کرد: همچنین برای این است که عده ای خودسر اقدامی نکنند و سازوکاری برای آن در نظر گرفته شده است، ممکن است عده ای در ترکیب ستاد امر به معروف و نهی از منکر نظر داشته باشند که به موقع در مجلس مورد مداقه قرار بگیرد اما روح این طرح با این فضاهایی که ساخته شده در تنافر است.

وی همچنین گفت: همه آقایان صاحب نظر توجه داشته باشند که امر به معروف و نهی از منکر هم یک فریضه مهم اسلامی است که حیات بخش جامعه می تواند باشد و هم نفی قانون اساسی است و لذا باید حامی این امر مهم باشد.

**کمیسیون امنیت ملی مجلس مامور پیگیری حادثه اسیدپاشی در اصفهان شد

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، حادثه تلخ و شنیع اسیدپاشی در استان اصفهان را از فجیع ترین صحنه های رذیلانه دانست.

لاریجانی گفت: پیگیری های جدی از ابتدای این حادثه صورت گرفت و با قوه قضاییه و سایر بخش های امنیتی تماس گرفته شد تا موضوع را با همه توان دنبال کنند و افرادی هم دستگیر شدند و بررسی ها ادامه دارد.

وی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست با جدیت پیگیر این موضوع باشد و نتیجه را به مجلس گزارش دهند، اما این که پدیده اجتماعی زشت مستمسکی برای تسویه حساب سیاسی جریان ها شود، خطای دیگری است که رخ داده است.

وی ادامه داد: بدتر از آن مرتبط کردن آن به امر به معروف و نهی از منکر است که این اقدام منکر دیگری است که انجام شده است، کدام جریان سیاسی مطرح در کشور می تواند در پی چنین اقداماتی می تواند باشد.

رییس مجلس یادآور شد: چرا فضای سیاسی کشور بلاوجه غبارآلود شود و سیاسی کردن این اقدام زشت جز فرصت طلبی چیز دیگری نیست و یک نامردی سیاسی است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: زمانی در دوره های گذشته هم از این اقدامات انجام شد، نتیجه آن تندروی ها بود که به کشور لطمه زد. وی ادامه داد: همه بحث ها در یک سال اخیر در مجامع و رسانه ها این بود که از گذشته درس گرفته شود و معتدل عمل کنند.

وی اظهارداشت: این روش که تکرار روش های مذموم سابق است و عقل حکم می کند مسایل امنیتی جامعه به سوی اجتماعی شدن برود نه بالعکس که پدیده های اجتماعی، سیاسی و امنیتی شود مخصوصا وقتی ملاحظه می کنند که در شرایط ملتهب منطقه قدرت ها می خواهند آرامش کشور را به هم بزنند و گاه با رسانه های خود به تحریک و شیطنت مشغول هستند و در این شرایط باید توجه رسانه ها و سیاستمداران دقیق تر باشد.

**آمریکایی ها با حیله گری درون خود را آرام می کنند

رییس مجلس بخش پایانی سخنان خود را به اظهارات بی حساب برخی مقامات آمریکایی اختصاص داد و گفت: برخی مقامات آمریکایی در مذاکرات با ایران مطالبی مطرح کردند که مغایر موضع آنان بود و هرگاه طرف ایرانی اعتراض کرده، گفته اند برای شرایط داخلی و وضع کنگره این مسایل بیان می شود.

لاریجانی افزود: اگر این گونه است باید بر این مدیریت جهانی تاسف خورد که با حیله گری درون خود را آرام می کنند.

وی تصریح کرد: اما اگر مکری در مذاکرات وجود دارد برای طرف ایرانی موضوع روشن است و از این رهگذر کلاهی دوخته نمی شود.

رییس مجلس نهم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران جز چارچوب های منطقی شفافیت در فضای هسته ای محدودیتی را نمی پذیرد و همین امر نشان می دهد فرزندان انقلاب که درگیر دشمن بیرونی هستند باید مراقبت بیشتری در رفتار درونی خود داشته باشند که به همگرایی و هم افزایی توان ها بینجامد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: