واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۳۹۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱

مستند عزاداری با 400سال قدمت

مستند «عزاداری در شهر قمصر کاشان» با قدمت 400 سال،همزمان با تاسوعای حسینی (ع) از تلویزیون پخش می‌شود.
تدبیر24: محمود قمصری - کارگردان این مستند - گفت: مستند «عزاداری در شهر قمصر کاشان» در 21 دقیقه، عزاداری سنتی مردم کاشان در شهر قمصر را به تصویر می‌کشد که این عزاداری قدمتی بیش از 400 سال دارد.

وی همچنین توضیح داد: بیش از 400 سال پیش، شیعه صالحی به نام «شاه فضل‌الله» این سبک از عزاداری را در شهر کاشان بنیان‌گذاری کرد و با تقسیم کردن قمصر به سه بخش بالاده، میان‌ده و پایین‌ده، صحرای کربلا را بازسازی کرد.

این مستندساز ادامه داد: در این سبک از عزاداری در کاشان، نخل‌ها نمادی از پیکرهای پاک شهدای اصلی کربلا هستند و با آیین خاصی از میان‌ده که محل شهادت امام حسین (ع) در نظر گرفته شده است، به امامزاده‌ای به بالاده منتقل می‌شوند. نخل‌گردانی قمصر دقیقا مشابه 400 سال پیش اتفاق می‌افتد و عزاداران حتی در مسیر حرکت نخل‌ها تغییری ایجاد نکرده‌اند.

قمصری در همین زمینه توضیح داد: نخل‌های قمصر که دست کم 500 کیلوگرم وزن دارند، بر شانه‌های بیش از 20 عزادار حسینی حمل می‌شوند و پس از انجام مناسک خاص عزاداری در امامزاده بالاده قمصر کاشان، به اتاق اصلی خود که نمادی از محل شهادت یاران امام حسین (ع) است، بازگردانده می‌شوند.

این تهیه‌کننده همچنین اظهار کرد: از دیگر لوازم این نخل‌ها، شال و روسری‌هایی هستند که برای مردم حرمت خاصی دارند و یک سید صالح آن‌ها را می‌بندد. کل مراسم نخل‌گردانی قمصر کاشان با شکوه خاصی برگزار می‌شود و مانند آن در هیچ‌کدام از استان‌های کشور وجود ندارد، البته در شهر یزد هم مشابه این اتفاق می‌افتد با این تفاوت که آن‌ها یک نخل دارند و همه‌ی مردم زیر همان یک نخل می‌روند، اما در قمصر نخل‌ها به تعداد پیکرهای مقدس شهدای اصلی صحرای کربلا هستند.

این مستندساز بیان کرد: در میان نخل‌های قمصر، یک نخل به‌طور نمادین به حضرت زینب (س) اختصاص دارد که نشانگر عزاداری این بانوی بزرگوار برای شهدای صحرای کربلاست.

به گفته قمصری - تهیه‌کننده و کارگردان مستند «عزاداری در شهر قمصر کاشان» - این مستند در ایام عاشورا و تاسوعای سال گذشته در شهر قمصر تصویربرداری و تلاش شده است همه مراحل به‌خوبی در آن به تصویر کشیده شود.

این مستند دوشنبه، 12 آبان‌ماه ساعت 15 از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود.

مستند «عزاداری در شهر قمصر کاشان» در گروه معارف اسلامی شبکه دو سیما تولید شده است. از دیگر عوامل این مستند می‌توان به مجید علی آتشی: تدوینگر، داوود جلیلوند و محمود قمصری: تصویربردار و علیجان میرزاخواه: مدیر تولید اشاره کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: