واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۳۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸

هیات‌های نظامی نیوزیلند در خاورمیانه

نخست وزیر نیوزیلند روز چهارشنبه از اعزام نظامیان این کشور به منطقه خاورمیانه برای بررسی آموزش نیروهای نظامی عراقی درگیر با داعش خبرداد.
تدبیر24: 'جان کی' نخست وزیر نیوزیلند به خبرنگاران، گفت که این نظامیان نقش نیروهای نیوزیلند را در کمک به آموزش نیروهای عراقی در حال مبارزه با داعش و احتمالا در کنار استرالیا ارزیابی می کنند.

وی گفت که نیروهای عادی نیوزیلند آموزش نیروهای عراقی را بر عهده خواهند داشت.

'جولی بیشاپ' وزیر امور خارجه استرالیا پیش از این اعلام کرده بود براساس توافقات صورت گرفته با بغداد، نیروهای ویژه این کشور برای حمایت از نیروهای عراقی در مبارزه با داعش به این کشور اعزام می شوند.

جان کی نیز گفت: نیوزیلند نمی تواند و نباید برای عراقی ها بجنگد. من هرگونه اعزام نیروی نیوزیلندی برای جنگ در عراق را رد می کنم.

به نوشته تارنمای روزنامه هرالد نیوزیلند، وی گفت نقش نیروهای اعزامی نیوزیلند به عراق همانند کمک و مساعدت در افغانستان نیست.

بنابراین گزارش حدود 10 نیروی نظامی نیوزیلند برای بحث در خصوص نقش این کشور عازم خاورمیانه می شوند که به گفته 'گری براونلی' وزیر دفاع نیوزیلند سه تن از آن ها روز گذشته عازم منطقه شده اند.

وی به دلیل آنچه مسایل امنیتی خواند از ذکر نام کشورهایی که این افراد از آن ها دیدار می کنند خودداری کرد.

نیوزیلند از سال 2011 علاوه بر کمک 13 میلیون و 500 هزار دلاری حدود یک میلیون دلار نیز کمک های بشر دوستانه به افراد بی خانمان در عراق و سوریه کمک کرده است.

نخست وزیر نیوزیلند، گفت که کشورش از عملیات اطلاعاتی خود برای درک بیشتر و مبارزه بالقوه با داعش استفاده می کند.

وی همچنین در خصوص امنیت ملی و تهدید امنیت داخلی نیوزیلند سخن گفت و خواستار تغییر قانون برای مقابله با تهدیدات تروریستی شد.

'جان کی' که اواخر شهریور ماه برای سومین دوره به عنوان نخست وزیر نیوزیلند برگزیده شد یک ماه بعد سطح تهدیدات تروریستی در این کشور را افزایش داد و از تغییر قوانین برای مقابله با تهدیدهای بالقوه ناشی از 'تروریست های نیوزیلند در داعش' خبر داد.

منابع خبری تخمین می زنند حدود سه هزار تن از تروریست های خارجی که در داعش فعالیت می کنند دارای گذرنامه های غربی از جمله برخی دارای گذرنامه نیوزیلندی هستند.

منابع دولتی نیوزیلند معتقدند 30 تا 40 تن از اتباع این کشور با گروه تروریستی داعش همکاری دارند.

جان کی گفت این افراد از داخل و خارج از نیوزیلند بوده و به شکل های مختلف در فعالیت های افراطی شرکت داشته اند و به همین تعداد نیز باید بررسی بیشتر صورت گیرد.

وی گفت شهروندان و افراد مقیم نیوزیلند برای جنگ در سوریه اطلاع رسانی می شوند اما تروریست های نیوزیلندی بیش از این تعداد است، زیرا شهروندانی هستند که از سایر کشورها عازم منطقه شده اند. افراد دیگری هم حامی داعش هستند و سعی کرده اند گذرنامه خود را لغو کرده و به منطقه سفر کنند.

وی همچنین از اختصاص هفت میلیون دلار برای سرویس اطلاعات امنیت کشورش به منظور افزایش کارکنان و بررسی تروریست های خارجی خبر داد.

نخست وزیر نیوزیلند همچنین اعلام کرد دولت این کشور قدرت بیشتری به سرویس اطلاعات و امنیت داده است و منابعی در اختیار گذاشته که در اختیار پلیس نیست.

وی گفت که گروه تروریستی داعش از امکانات مالی خوبی برخوردار بوده و در فراخوان از طریق شبکه های اجتماعی بسیار فعال است و برای کشورها تهدید محسوب می شود که نیوزیلند به نوبه خود ابزار قانونی و منابع مقابله با آن ها را در اختیار ندارد.

دولت نیوزیلند از اواخر مهر ماه خواستار کنترل بیشتر بر گذرنامه ها و اقدامات ضد تروریستی در این کشور شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: