واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۳۹۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷

‌عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد! ‌

پناهگاه حیات اراک از مرداد 93 در نزدیکی این شهر راه‌اندازی شده تا با فعالیت آن اقدام مؤثری در کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد صورت بگیرد.
تدبیر24: هرچند‌ مؤسسین این مرکز معتقدند روشی که آنها در این مرکز از آن استفاده می‌کنند، علاوه بر ایجاد زمینه کنترل این حیوانات، از دیگر روش‌های کنترلی مؤثرتر، برای انسان و حیوان مفیدتر و با چرخه‌ی طبیعت سازگارتر است.

پازوکی عضو هیئت مؤسس این مرکز در منطقه مرکزی، در خصوص هدف از ایجاد این پناهگاه افزود: طی چند سال اخیر اقدامات مختلفی در راستای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در کشور به انجام رسید که هیچیک از این روش‌ها اعم از روش‌های خشن یا مرگ آرام نتوانست نتایج مطلوبی را در راستای کنترل تعداد سگ‌های ولگرد حاصل کند.

وی با بیان اینکه عقیم کردن سگ‌های ولگرد روشی است که در کشورهایی همچون ترکیه و سنگاپور به اجرا درآمده است، افزود: پیشنهاد ایجاد مرکزی برای عقیم کردن سگ‌های ولگرد توسط مؤسسین این مرکز به سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک ارائه و با اخذ موافقت مسئولان مربوطه این مرکز با همکاری شهرداری اراک راه‌اندازی و از مرداد سال جاری آغاز بکار کرد.

کاهش بیماری‌زایی با کنترل سگ‌های ولگرد

پازوکی با بیان اینکه در این روش حیوانات آزار نمی‌بینند، یکی از خطرات ناشی از افزایش سگ‌های ولگرد را بیماری‌زایی آنان عنوان کرد و افزود: بیماری هاری بیماری مشترک بین انسان و سگ است که با کنترل سگ‌های ولگرد می‌توان از سرایت آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به انجام درمان بیماری‌های انگلی این حیوان و واکسیناسیون آن در این مرکز افزود: کیست هیداتیک و بیماری‌های عفونی گوارشی این حیوانات نیز قابل انتقال به انسان است اما، برخلاف عقیده رایج، معدوم کردن این حیوانات تنها راه کاهش آنها و کنترل بیماری‌های ناشی از ارتباط آنها با انسان نیست.

پازوکی عقیم‌سازی را یک راهکار مناسب و مؤثر در کنترل تعداد این حیوانات عنوان کرد و افزود: بیش از 100 قلاده سگ تاکنون در این مرکز عقیم و حدود 40 قلاده نیز رهاسازی ‌یا واگذار شده‌اند.

امکان واگذاری وجود دارد

وی با بیان اینکه امکان واگذاری در صورتی که فرد متقاضی شرایط لازم برای نگهداری از این حیوان را داشته باشد وجود خواهد داشت اظهار کرد: برخی افراد این حیوانات را برای مقاصد نامطلوبی همچون استفاده در جنگ سگ‌ها مطالبه می‌کنند که در این صورت از واگذاری این حیوانات به‌ آنان خودداری می‌شود اما، در برخی موارد همچون استفاده از این حیوان به عنوان نگهبان ممانعتی در واگذاری وجود ندارد.

پازوکی با بیان اینکه جمع‌آوری این حیوانات توسط شهرداری انجام می‌شود، افزود: اکیپ زنده‌گیر، پس از عقیم‌سازی، حیوان را در محل‌هایی که جمع‌آوری در آنها صورت گرفته ‌یا اماکنی که مناسب تشخیص داده شود، رها می‌کند تا هم دسترسی به غذا برای آنها وجود داشته باشد و هم مزاحمتی برای مردم ایجاد نشود.

معدوم شدن سگ‌های ولگرد پای گرگ را به روستا باز می‌کند

وی با بیان اینکه آرام شدن و کم شدن حالت تهاجمی از نتایج عقیم شدن این حیوانات است بر لزوم ترویج فرهنگ برخورد مناسب با این حیوانات در میان مردم تأکید کرد و افزود: معدوم کردن این حیوانات چرخه محیط زیست را به هم می‌زند. آنها برای کنترل جمعیت دیگر جانواران مفید هستند و وجود این حیوانات بویژه در اطراف روستاها روستاییان و احشام را از خطر حمله گرگ‌ها بویژه در فصل سرما در امان نگاه می‌دارد. آنها قسمتی از حیات وحش بوده و به تعادل چرخه طبیعت کمک می‌کنند.

به گفته وی، هزینه‌ی واکسیناسیون، قرص انگل و هزینه پزشک برای هر قلاده سگ را حدود 100 هزار تومان عنوان کرد و افزود: این هزینه‌ها تاکنون با کمک دامپزشک‌ها، همچنین از طریق کمک‌های مردمی تأمین شده است.

وی با تأکید بر اینکه سگ‌های عقیم شده رهاسازی می‌شوند و براین اساس نیازمند همکاری مردم در برخورد مناسب با این حیوانات هستیم، افزود: در مدت فعالیت این مرکز اقداماتی در این راستا صورت گرفته و با حضور خانواده‌ها در این مرکز علاوه بر کمک آنها به نگهداری از این حیوانات، امکان برقراری ارتباط میان کودکان و خانواده‌ها با آنها فراهم می‌شود.

سگ‌های عقیم قابل شناسایی هستند

پازوکی با بیان اینکه سگ‌های عقیم شده دارای پلاک بر روی گوش بوده و از این طریق قابل شناسایی هستند افزود: این حیوانات تا یکسال پس از رهاسازی به هاری مبتلا نمی‌شوند و در پروژه‌های بعدی می‌توان آنها را در محل‌های رهاسازی دوباره جمع‌آوری و واکسینه کرد.

وی با بیان اینکه در محل رهاسازی این حیوانات نیازمند کمک مردم جهت تأمین خوراک آنها هستیم افزود: این طرح برای اولین بار در کشور، در اراک در حال اجراست و در صورت موفقیت استان‌های دیگر کشور نیز آن را اجرایی خواهند کرد اما، اگر با شکست مواجه شویم دوباره سیستم کشتار به راه می‌افتد که روش مطلوبی نیست.

در حال حاضر پنج دامپزشک و یک متخصص بیهوشی، یک اورولوژیست، یک گیاه پزشک و یک نفر به عنوان مدیر این مرکز، آن را فعال نگه داشته و به ادامه کار آن کمک می‌کنند.

این مرکز در محل مرکز دفع پسماند اراک واقع شده و بازدید از آن در روزهای جمعه از ساعت تا 10 تا 13 امکانپذیر است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: