واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۳۹۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷

پای لنگ رکن چهارم دموکراسی

'رکن چهارم دموکراسی ' عنوان پرطمطراقی است که وصله مطبوعات در جامعه کنونی است ،اما این رکن در ایران و بویژه در اردبیل لنگان لنگان به حیات خود ادامه می دهد.
تدبیر24: رسانه و مطبوعات در استان اردبیل تاکنون نتوانسته است آنچنان که شایسته و بایسته است در امور تاثیر گذار باشد و هم اکنون در وضعیت زاری گرفتار آمده ، که هم فعالان رسانه ، هم مسوولان و هم دیگر مخاطبان به آن معترف هستند.

در استان اردبیل از 55 نشریه ای که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار دارند تعداد کمی بیش از انگشتان دو دست انتشار منظم دارند و مابقی آنها یا تعطیل هستند و یا هر از گاهی برای ابراز وجود منتشر می شوند.

بر اساس یک پژوهش دانشگاهی ، مطبوعات محلی استان اردبیل تاکنون نتوانسته اند در جذب مخاطب موفق عمل کرده و وضعیت انتشار آنها بگونه ای است که بیشتر آنها در نوبت تعطیلی و توقف انتشار قرار دارند.

علاوه بر بی توجهی متولیان فرهنگی و مقام های مسوول به وضعیت نامناسب مطبوعات اردبیل، در جبهه خودی و در میان اهل رسانه نیز نوعی هرج و مرج مشاهده می شود.

بیشتر مدیران مسوول مطبوعات محلی بعنوان متولیان اصلی، تنها نام مدیر مسوول را یدک کشیده و اداره امور نشریات خود را به دیگران و متاسفانه در برخی مواقع به ویزیتورها سپرده اند و این امر باعث شده است که در نگاهی به مطبوعات محلی، آنها بیشتر به آگهی نامه شبیه باشند تا نشریه معتبر محلی .

نهادهای صنفی در حوزه مطبوعات محلی از جمله خانه مطبوعات نیز تاکنون در این استان موفق نبوده و بیشتر از این که عامل وحدت و رفع مشکلات خبرنگاران و اهالی مطبوعات باشد خود محلی برای بروز اختلافات و تفرقه بین اصحاب رسانه بوده اند.

اهالی رکن چهارم مطبوعات در اردبیل تاکنون نتوانسته اند یک نگاه حرفه ای منسجم به قشر خود داشته باشند و مسایل حاشیه ای همیشه ایام بر فعالیت آنها حاکم بوده است.

ورود و خروج بی ضابطه نیروهای غیر متخصص به مطبوعات استان اردبیل و حاشیه رفتن بسیاری از پیشکسوتان باعث شده است که در بسیاری مواقع گروهها و افراد غیر مطبوعاتی خط دهنده و حاکم بر سرنوشت جامعه رسانه ای استان باشند. آموزش نیز بعنوان مقوله اصلی در تداوم حیات حرفه ای مطبوعات سال هاست که به ورطه فراموشی سپرده شده است.

چنین به نظر می رسد که نهادهای فرهنگی بویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال این وضعیت مسوولیت سنگینی برعهده دارند، خروج از وضعیت سکون و فعال شدن مطبوعات در استان نیازمند توجه ویژه دولت است .

مسوولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان نهاد ناظر بر امور فرهنگی استان در این وضعیت نی توان نادیده گرفت و انتظار می رود به وظیفه خود در قبال رونق بخشیدن به فضای مطبوعاتی استان عمل کند.

متولی فرهنگ و مطبوعات در استان می تواند با ایجاد مجمع مشورتی و نیز فعال کردن خانه مطبوعات با تزریق اعتبارمناسب، برگزاری دوره های آموزشی، کمک به اصحاب مطبوعات در ساماندهی فعالان رسانه، نظارت بر انتشار و توزیع مناسب نشریات محلی و بسیاری از امور دیگر در خارج کردن فضای رکود مطبوعاتی در استان کمک کند.

البته این بدان معنی دخالت محض دولت بر امور و سرنوشت مطبوعات محلی نیست، این بدان معنی نیست که اهالی مطبوعات و رسانه دست روی دست گذاشته و ناظر صحنه باشند، در واقع اصحاب مطبوعات مقصر اصلی ایجاد فضای رخوت و سستی فعلی در قشر خود هستند و این خود آنها هستند که باید با احساس مسوولیت و کنار گذاشتن اختلافات امور را سروسامان دهند.

چنین به نظر می رسد یک خانه تکانی اساسی در بخش مطبوعاتی این استان نیاز باشد و منطقی است آنهایی که دل در گرو این حرفه مقدس ندارند، مردانگی کرده و صحنه را ترک گویند و امور مطبوعات و رسانه را به عاشقان و دلباختگان آن واگذار کنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: