واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۳۹۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲

میهمانان تالاب انزلی از راه میرسند

با سرد شدن هوا مسافران رنگین بال و خوش آوا از سرزمین های برفگیر شمالی بار سفر می بندند و میهمان تالاب های ایران می شوند.
تدبیر24: تالاب انزلی گرچه آن شکوه و زیبایی گذشته را ندارد، اما همچنان سخاوتمندانه سفره میزبانی خود را برای این دوستان دیرین گشوده است.

خوتکاهای پر سفید پیش قراولان پرندگان مهاجر صدها کیلومتر راه را پرواز می کنند تا به تالاب انزلی مهمانسرای زمستانی خود برسند.

پس از آن مرغابی ها، اردک سرسبز، سرسیاه و سرحنایی، چنگرها، فیلوش، آنقوت، تنجه، گیلار، غازهای خاکستری و پیشانی سفید ،پلیکان و فلامینگو با جنجال و غوغا و سرانجام قوهای گنگ و فریادکش با وقار و زیبایی هرچه تمام تر از راه می رسند تا بر خوان پربرکت تالاب بنشینند.

لاله های تالابی دانه های دلشان را پیشکش قوهای زیبا می کنند تا رسم میهمان نوازی را به خوبی ادا کرده باشند.

پرندگان خوش آواز همچون موسیقیدان های عضو ارکستر در جای معین خود قرار گرفته و سمفونی گوش نواز تالاب را سر می دهند.

اگر همدمی هر ساله این مهاجران دوست داشتنی نبود، شاید دل تالاب خیلی وقت پیش ها از بی مهری آدمیان و انبوه پسماندها و فاضلاب و سموم گرفته بود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان انزلی در این باره گفت: تالاب انزلی پارسال به لحاظ تعداد بیشترین حضور پرندگان مهاجر در گیلان را داشت ولی از لحاظ گونه پارک ملی خشکی - دریایی بوجاق گونه های بیشتری از پرندگان را شاهد بود.

اکبر میغی اظهار کرد: نخستین پرندگان زمستان گذرانی که امسال وارد تالاب شدند، خوتکاهای پر سفید هستند که زیستگاه های جوجه آوری خود در سیبری و شمال دریای خزر را ترک کرده و به تالاب بین المللی انزلی آمده اند.

وی پناهگاه های سرخانکل، بخش غربی و شرقی تالاب انزلی را عمده محلهای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر عنوان کرد.

به گفته میغی، بخش جنوبی تالاب انزلی (سلکه) به دلیل کم آبی امسال هنوز شرایط مناسب زمستان گذرانی پرندگان مهاجر را ندارد.

وی یادآور شد: پارسال 216 هزار پرنده از 16 تیره و 79 گونه در سرشماری نیمه زمستانه پرندگان مهاجر در 33 سایت تالابی گیلان سرشماری شد که تالاب انزلی با 125هزار قطعه پرنده، بیشترین تعداد پرندگان در بین زیستگاه های تالابی استان داشت.

بیشترین جمعیت پرندگان آبزی متعلق به تیره های مرغابیان، یلوه ییان، باکلانیان، خوتکا، اردک ارده ای، چنگر و اردک سرسبز بود.

تالاب بین المللی انزلی با 19 هزار هکتار مساحت از مهمترین زیستگاه های پرندگان مهاجر در جنوب دریای خزر و شمال ایران محسوب می شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: