واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۳۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶

سیستم‌های هوشمند در جاده‌ها

در حالی که سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در جهان به علت سوانح رانندگی کشته می شوند، بهره گیری از سیستم ها و سامانه های هوشمند با هدف استقرار ایمنی و انضباط در راه های مواصلاتی کشورها می تواند نقش زیادی در کاهش این خسارات داشته باشد.
تدبیر24: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در ایران از هر 100 هزار نفر سالانه حدود 34 نفر براثر حوادث رانندگی در راه ای مواصلاتی کشور کشته می شوند و سال ای اخیر با تلاش نهادهای مرتبط با ایمنی راه ا، متوسط میزان تلفات رانندگی در جاده های کشور سالانه به کمتر از 18 هزار نفر رسیده است.

با روند افزایش تولید خودرو و تداوم واردات خودروهای سواری هم اکنون تعداد وسایل نقلیه کشور به حدود 15 میلیون دستگاه رسیده و آمارها نشان می دهد، سالانه بیش از 900 میلیون مسافر در راههای کشور تردد می کنند.

در گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است در حالی که هم اکنون در کشورهای توسعه یافته در هر 25 ثانیه یک نفر براثر حوادث رانندگی کشته می شود، در عراق سالانه به ازای هر 100 هزار نفر 31 نفر و در ایران 34 نفر کشته می شوند.

آمارها نشان می دهد در سال 84 به علت حوادث رانندگی بیش از 27 هزار نفر در راههای مواصلاتی کشور فوت کردند و 272 هزار نفر نیز جزء مصدومان حوادث رانندگی بودند.

همچنین در سال 85 بیش از 27 هزار نفر در جاده های کشور براثر حوادث رانندگی کشته شدند و در این سال آمار مصدومانی که به پزشکی قانونی مراجعه کرده بودند به بیش از 276 هزار و 760 نفر رسید.

براساس مستندات موجود در سال 86 روند کاهش حوادث رانندگی سبب شد که در این سال بیش از 22 هزار و 900 نفر در راههای کشور کشته شوند و آمار مصدومان نیز به 235 هزار نفر کاهش یابد.

در سال 87 نیز آمار مصدومان این حوادث به بیش از 272 هزار نفر و تعداد کشته شدگان به 23 هزار و 362 نفر رسید و در سال 88 در مجموع 295 هزار نفر در راههای کشور براثر سوانح رانندگی مصدوم شدند و 22 هزار و 974 نفر نیز فوت کردند.

با پایان سال 88 و انتشار آمار حوادث رانندگی مشخص شد که در این سال 22 هزار و 974 نفر در راههای کشور جان خود را از دست دادند و بیش از 295 هزار مصدوم نیز به پزشکی قانونی مراجعه کردند که با تداوم روند کاهش حوادث رانندگی در سال 89 تعداد کشته شدگان به 20 هزار نفر و مصدومان به بیش از 275 هزار نفر رسید.

با اجرای طرحهایی مبنی بر کاهش حوادث رانندگی در راه های کشور، طبق گزارش پزشکی قانونی در سال 90 تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی به حدود 20 هزار نفر و در سال 91 به حدود 18 هزار نفر کاهش یافت.

آمار سوانح رانندگی نشان می دهد در سال گذشته 17 هزار و 994 نفر در راه های کشور کشته شدند که 25 درصد آنها بین 21 تا 30 سال و 18 درصد آنها بین 31 تا 40 سال سن داشتند. معادل 30 درصد کشته شدگان حوادث رانندگی متعلق به فصل تابستان بوده است.

گستردگی استفاده از سامانه های هوشمند در مرکز مدیریت راه های کشور در استانهای مختلف نشان می دهد، این مرکز به استفاده از این سامانه ها در راههای اصلی کشور توجه جدی دارد زیرا جابه جایی بیش از 90 درصد بار و مسافر کشور در سال از طریق راههای مواصلاتی و تداوم افزایش تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در سطح کشور بهره گیری از این امکانات را ضروری می سازد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای چندی پیش تاکید کرد: سازمان راهداری درصدد است تا پایان سال جاری 34 هزار کیلومتر از راههای کشور را به سیستم دوربین های ثبت تخلفات رانندگی مجهز کند.

داود کشاورزیان افزود: نصب سیستم های هوشمند در راههای کشور مورد توجه جدی قرار گرفته و سازمان راهداری تلاش می کند به تدریج راههای مواصلاتی مهم کشور را به سیستم های هوشمند و دوربین مجهز کند.

وی افزایش ایمنی در جاده های کشور را از مزیت های نصب دوربین ها و سیستم های هوشمند عنوان کرد و گفت: افزایش ایمنی و کاهش حوادث رانندگی و تلفات جاده ای از مزیت های نصب سیستم های هوشمند در راههای کشور است.

همزمان با روند روبه رشد استفاده از سیستم های هوشمند و دستگاه های تردد شمار در راههای مواصلاتی کشور این سیستم ها طوری برنامه ریزی شده اند که تحت شرایط آب و هوایی مختلف می توانند کارایی خود را نشان دهند تا کاربران هر موقع نیاز داشته باشند از اطلاعات این سیستم ها استفاده کنند.

این سامانه ها علاوه بر کنترل خودروها در راههای مواصلاتی کشور به سهولت می توانند آمارهای روزانه، ماهانه و سالانه تردد وسایل نقلیه را ضبط و ثبت کنند و در قالب نمودار و جداول مختلف به کاربران ارایه دهند.

یکی از مزیت های مهم سیستم های هوشمند و تردد شمار در راه های کشور این است که این سیستم ها می توانند در تونل ها، پل ها، هنگام بارش باران، برف و آفتاب شدید همچنان به کار خود ادامه دهند.

هم اکنون بیش از یک هزار و 200 سامانه تردد شمار در راه های اصلی کشور نصب شده و نهادهای ذیربط می توانند، اطلاعات مورد نیاز خود را از این سامانه ها و سیستم ها استخراج کنند.

از طرفی سازمان حمل ونقل جاده ای درصدد است با اجرای برنامه ریزی دقیق طی یک برنامه منسجم و هدفدار در چارچوب جامعه آماری اطلاعات مورد نیاز و جلوگیری از کاهش حوادث رانندگی در راه های کشور به صورت گسترده از سیستم های هوشمند استفاده کند.

تهیه گزارش از عبور و مرور وسایل نقلیه از مهم ترین آمار مورد نیاز در حوزه حمل و نقل شهری و برون شهری است زیرا استفاده از داده های این سامانه ها در برنامه ریزی توسعه و بهسازی راهها، بررسی شاخص های اقتصادی و ارایه خدمات رفاهی در طول شبکه راه های کشور نقش مهمی ایفا می کنند.

تجربه کشورهای پیشرفته نشان می دهد که بدون داشتن اطلاعات کافی نمی توان برای تکمیل زیرساخت های حمل و نقل و توسعه راههای مورد نیاز کشور ها برنامه ریزی کرد.

استفاده از این سیستم ها در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها بسیار تاثیرگذار است و بدون شک استفاده از اطلاعات این دستگاه ها در بهبود وضعیت ترافیک راههای کشور تاثیر مثبتی خواهد داشت.

دستگاه های تردد شمار مغناطیسی، دستگاه های تردد شمار ثابت حلقه القایی، دستگاه های ثبت سرعت خودرو و تردد شمار ثابت راداری از جمله دستگاههایی هستند که هم اکنون به وفور در راه های اصلی کشور با استفاده از حسگرها و رایانه مورد استفاده قرار می گیرند تا اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری و به کاربران ارایه دهند.

سردار اسکندر مومنی فرمانده پلیس راهور در خصوص بهره برداری و پشتیبانی از سامانه های حمل و نقل هوشمند در جاده های کشور معتقد است: یکی از راهکارهای موثر در کاهش سوانح جاده ای این است که 30 هزار کیلومتر از راه های کشور را به سیستم ها و سامانه های هوشمند تجهیز کنیم.

وی با بیان اینکه تقاضای سفر در کشور در دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافت، ادامه داد: در سال 80 تعداد خودروهای موجود در کشور 4 میلیون دستگاه بود اما در پایان دهه 80 این تعداد به 15 میلیون خودرو رسید و در حال حاضر هم تعداد خودروهای کشور از مرز 16 میلیون دستگاه گذشته است.

مومنی افزود: طبق آمارهای موجود 90 درصد جابه جایی های بار و مسافر زمین محور است که این درصد ضرورت ایمنی و انضباط جاده ای را دو چندان می کند و مسئولیت ما را در این زمینه افزایش می دهد.

مومنی با بیان اینکه افزایش جابه جایی ها از طریق جاده نیاز به انجام سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه دارد، گفت: استفاده از فناوری یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است، یک ضرورت اجتناب ناپذیر که بدون آن امکان کنترل جاده ها و رفتار رانندگان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امکان کنترل فیزیکی و سنتی جاده ها وجود ندارد، اظهار داشت: در دنیای امروز کشوری وجود ندارد که ترافیک آن ساماندهی شده اما از فناوری های روز استفاده نکرده باشد.

فرمانده پلیس راهور کشور با اشاره به کاهش میزان تلفات جاده ای گفت: میزان تلفات ناشی از سوانح جاده ای در سال های 84 - 85 ، 28 هزار نفر بود اما خوشبختانه با تلاش نهادها و سازمان های مختلف این تعداد به 18 هزار نفر کاهش یافت هرچند که 18 هزار نفر هم عدد بسیار بالایی است و باید تا پایان برنامه پنجم 40 درصد دیگر آن را کاهش دهیم.

وی با اشاره به بیشترین تخلفات رانندگان در جاده های کشور تاکید کرد: در حال حاضر سرعت غیرمجاز، رعایت فاصله طولی، حرکت بین خطوط و عبور از چراغ قرمز از بیشترین تخلفاتی هستند که رانندگان مرتکب می شوند و این مساله به بروز تخلفات دیگر در رفتار رانندگان کمک می کند.

استفاده از سامانه های هوشمند امروز به یک نیاز مهم دست اندرکاران حوزه حمل و نقل تبدیل شده، زیرا در تمام ساعات شبانه روز رفتار رانندگان به صورت مستمر و دایمی باید پایش و کنترل شود.

بدون شک تجهیز راه های کشور به سامانه های کنترل هوشمند امری اجتناب ناپذیر شده و در شرایط کنونی و با افزایش تردد خودروها و سفرهای بین شهری طبیعی است که دیگر روش های سنتی پاسخگوی نیازهای کشور در این حوزه نیست.

استفاده از سامانه های هوشمند برای انجام عملیات راهداری پیشرفته، دریافت اطلاعات و آمار تردد خودروها و کنترل رفتار کاربران و رانندگان ایجاب می کند استفاده از سیستم های هوشمند در سطح کشور مورد توجه جدی دست اندرکاران قرار گیرد.

امروز بکارگیری تجهیزات و امکانات مدرن در جاده های کشور امری اجتناب ناپذیر است و هوشمندسازی جاده ها و بکارگیری تجهیزات مدرن جاده ای در کاهش سوانح و تلفات رانندگی یک راه حل مؤثر است تا بتوانیم در کاهش حوادث و تلفات رانندگی در جاده های کشور به موفقیت های زیادی دست پیدا کنیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: