واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲

قدیمی‌ترین ردپای دایناسورها در ایران

کارشناس مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران طی مراحل نمونه برداری فسیل ها از نهشته‌های سازند نایبند در معدن پروده، ردپاهایی از تتراپودهای کوچک تریاس - ژوراسیک ایران کشف کرد.
تدبیر24: دکتر شاهین زمان که مقاله مربوط به این کشف را هفته جاری در نشست انجمن دیرینه شناسی مهره داران در برلین ارائه داده با اعلام این مطلب گفت: در جریان ماموریت محوله از طرف مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در زمستان سال 1391 و برای اولین بار در منطقه طبس (استان خراسان جنوبی) طی مراحل نمونه برداری فسیل ها از نهشته‌های سازند نایبند که مربوط به حدود 203 تا 175 میلیون سال پیش (تریاس - ژوراسیک) هستند ردپاهایی در معدن پروده کشف شد.

پس از انجام مطالعات صحرایی مجدد، قالب‌گیری (قالب پلاستیکی و قالب گچی) و مطالعات آزمایشگاهی توسط تیمی از همکاران شامل دکتر نصرالله عباسی و دکتر مجید میرزایی عطا آبادی (دانشگاه زنجان)، دکتر زمان و دکتر مارتین کندرات از دانشگاه اوپسالای سوئد مشخص شد که این ردپا متعلق به تتراپود (Tetrapod) های کوچک اواخر تریاس- ژوراسیک و متعلق به جنس Batrachopus هستند.

وی خاطرنشان کرد: جنس Batrachopus از کوروکودیل شکل‌ هایی هستند که بیشتر در اوایل ژوراسیک - و نیز اواخر تریاس - می زیسته اند.

زمان با اشاره به این که ردپای این گونه تاکنون از آمریکای شمالی و اروپا نیز گزارش شده، اظهار داشت: کشف اخیر که قدیمی ترین ردپای مهره داران عصر دایناسورها در ایران است، در هفتاد و چهارمین نشست سالانه انجمن دیرینه‌شناسی مهره‌داران در برلین (آلمان) که از معتبرترین کنفرانس‌ها جهت ارایه یافته های جدید دانشمندان و محققان از سراسر دنیا در زمینه دیرینه شناسی مهره داران است، ارائه شد.

وی در پایان از حمایت های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، دانشگاه زنجان و دانشگاه اوپسالا (سوئد) در این طرح تشکر کرد.