واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۴۰۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵

باغداران منتظر خرید توافقی پرتقال

باغداران مازندران در انتظار تعیین قیمت کف خرید تضمینی مرکبات برای ذخیره سازی شب عید سال 94 هستند و توقع دارند تا دولت همانند خرید توافقی برنج محلی که دست واسطه را کوتاه کرد، برای خرید مرکبات زودتر اقدام کند.
تدبیر24: بر اساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی، امسال اداره کل تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید مرکبات شب عید موظف به ذخیره سازی 25 هزار تن پرتقال شده است.

برداشت پرتقال از پانزدهم آبان ماه در این استان آغاز شد ولی هنوز قیمت خرید توافقی این محصول تعیین نشده است و از این رو باغداران مازندران خواستار اعلام سریعتر قیمت کارشناسی خرید هستند تا قیمت کف بازار مشخص شود.

با توجه به حساسیت و فسادپذیری مرکبات و کاهش محسوس تولید، مشکل اصلی در تنظیم بازار مرکبات استان مازندران نحوه برداشت و نگهداری استاندارد، بسته بندی و زمان عرضه است.

از آنجا که تعداد بهره برداران حدود 120 هزار هکتار باغ مرکبات در استان مازندران زیاد است، سرمایه گذاری در حوزه ایجاد انبار و سردخانه برای هر یک از باغداران مقرون به صرفه نیست به همین دلیل شمار زیادی از بهره برداران ناچار به فروش محصول سر درخت با قیمت مورد نظر واسطه ها و دلالان می شوند.

در حالی که امسال قیمت خرید مرکبات بویژه پرتقال سر درخت حدود 35 تا 40 درصد نسبت به سال قبل بالاتر گزارش شده است، اما به دلیل کاهش محسوس تولید پرتقال، باغداران معتقدند که اعلام قیمت تضمینی و توافقی از سوی تعاون روستایی می تواند دست واسطه ها را کوتاه کند.

تحقیق میدانی خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف استان مازندران نشان می دهد که قیمت خرید پرتقال سر درخت بدین معنا که چیدن و حمل و نقل بر عهده خریدار باشد، حدود 13هزار ریال در هر کیلو گرم است که این قیمت به نسبت سال قبل حدود 50 درصد افزایش نشان می دهد.

البته امسال بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران تولید محصولات مرکبات به نسبت سال قبل حدود 40 درصد کمتر است اما با توجه به وجود ظرفیت تولید بیش از دو میلیون تن مرکبات در استان، کمبودی وجود ندارد به طوری که در روند و عرضه و تقاضا خللی بوجود نمی آورد.

از آنجا که سیستم عرضه و تقاضا در قیمت محصولات اثرگذاری مستقیمی دارد، اگر دولت به موقع قیمت کارشناسی مرکبات را برای خرید توافقی اعلام نکند، به دلیل کاهش محسوس تولید، واسطه بیشترین سوء استفاده را از این فرصت استفاده خواهند کرد.

علی روحی از بخش گتاب شهرستان بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خود را مالک حدود یک هکتار باغ مرکبات دانست و گفت: به دلیل سرمای بهمن و اسفند پارسال، محصول امسال حدود نصف سال قبل است.

وی با بیان این که هر روز شاهد حضور خریداران پرتقال سر درخت هستیم، ادامه داد: باغداران اخبار و اطلاعات ذخیره سازی مرکبات شب عید را شنیده اند اما هنوز قیمت توافقی به آنان اعلام نشده است.

روحی با اشاره به این که امسال قیمت پیشنهادی خریداران مرکبات سر درخت به نسبت سال قبل حدود 40 درصد بیشتر است، اضافه کرد: هزینه تولید مرکبات به دلیل بالا رفتن قیمت انواع سموم، دستمزد کارگران و حمل و نقل افزایش چشمگیری یافته است.

این باغدار مازندرانی خاطر نشان کرد: با اعلام سریعتر قیمت توافقی از سوی سازمان جهاد کشاورزی، باغداران می توانند در برداشت محصولاتشان تصمیم گیری جدی تری داشته باشند.

روحی ادامه داد: به طور یقین اعلام قیمت توافقی خرید تضمینی توسط دولت، کف قیمت بازار را مشخص می کند و دیگر واسطه ها نمی توانند زیر کف قیمت اعلام شده خرید انجام دهند.

محمدتقی شکوهی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران وضعیت تولید مرکبات در سال جاری را مطلوب دانست و بیان داشت: از آنجا که طرح ذخیره سازی پرتقال شب عید بر عهده مازندران است، امسال نیز هماند سال قبل مشکلی برای تامین این میوه وجود نخواهد داشت.

وی سال 92 را سالی استثنایی در تولید مرکبات استان ارزیابی کرد و گفت: هرچند سرمای بهمن سال قبل بر گل دهی مرکبات به ویژه پرتقال اثر منفی گذاشت اما نگرانی از کمبود در بازار و ذخیره سازی وجود ندارد.

وی سطح باغات مرکبات مازندران را 125هزار هکتار عنوان کرد و گفت: 115 هزار هکتار از باغات مرکبات استان بارور هستد.

دلار حیدرپور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام برآورد تولید پرتقال به میزان 785 هزار تن در استان از پیش بینی تولید مرکبات استان به میزان بیش از یک میلیون و 312 هزار تن خبر داد و گفت: با این میزان تولید مشکلی در تامین مرکبات کشور نخواهیم داشت.

وی میزان ذخیره سازی مرکبات مازندران را 25 هزار تن اعلام کرد و گفت: سازمان تعاون روستایی به عنوان دبیر ذخیره سازی مرکبات استان انتخاب شده است.

دولت یازدهم در حمایت از کشاورزان برای نخستین بار خرید توافقی برنج محلی را امسال آغاز کرد که این امر سبب شد تا قیمت کف بازار این محصول راهبردی مشخص و واسطه ها نتوانند از قیمت کارشناسی کف بازار کمتر بخرند.

باغداران مازندران توقع دارند با توجه به کاهش محسوس تولید امسال مرکبات، با اعلام به موقع خرید توافقی، قیمت کف آن مخشص شود تا در صورت این که تقاضا برای خرید کمتر از قیمت اعلام شده باشد، محصول خود را به دولت تحویل دهند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: