واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۴۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹

رشد 63درصدی صادرات میعانات گازی

در سایه سست شدن پایه های تحریم و علیرغم تداوم تحریم های نفتی، میزان صادرات میعانات گازی که نفت فوق سبک خوانده می شود، افزایش یافته به طوری که از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه میزان صادرات میعانات گازی با رشد 63 درصدی به حدود 7.5 میلیارد دلار رسیده است.
تدبیر24: ولی الله افخمی راد رییس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: این افزایش در مقایسه با میزان صادرات میعانات گازی در هفت ماه نخست سال 92 حاصل شده است.

پیش از این خداداد رحیمی مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفت و گو با ایرنا از افزایش فروش میعانات گازی پارس جنوبی خبر داده و اظهار داشته بود: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه 6 میلیون و 423 هزار و 691 تن میعانات گازی به ارزش 5 میلیارد و 800 میلیون و 106 هزار و 979 دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به خارج از کشور صادر شده است.

وی خاطرنشان کرده بود: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 41 درصد و از حیث ارزش 76 درصد رشد داشته است.

نیویورک تایمز آمریکا نیز اخیرا با انتشار گزارشی به موضوع افزایش فروش میعانات گازی ایران پرداخته و اعلام کرده است: ایران برای مقابله با تحریم های غرب، افزایش صادرات نفت فوق سبک به چین و دیگر بازارهای آسیایی را در برنامه خود قرار و ارزش معاملات خود را میلیاردها دلار در سال افزایش داده است.

براساس تخمین نیویورک تایمز، ایران در ماه های اخیر روزانه 525 هزار بشکه نفت فوق سبک که با نام میعانات گازی شناخته می شوند، صادر کرده که این مقدار 2 برابر مدت مشابه سال قبل است.

به گفته تحلیلگران بازار، در سه ماهه گذشته، براساس ارقام تجاری ایران و قیمت های بازار، فروش میعانات برای ایران یک میلیارد و 500 میلیون دلار ارز آوری داشته است.

البته این گزارش با تأکید بر اینکه این معاملات تخطی از تحریم ها به شمار نمی رود، نوشت: این افزایش فروش در نتیجه افزایش صادرات به چین و دیگر بازارهای جهانی با حفظ قواعد تحریم است.

به گفته وزارت انرژی آمریکا، مقام های این کشور تصمیم داشتند صادرات نفت ایران را نزدیک به یک میلیون بشکه در روز نگه دارند، اما بین ماه های ژانویه و مه، وقتی این صادرات با آمار فروش میعانات ترکیب می شود، به یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز می رسد.

براساس این گزارش، مقام های دولتی آمریکا از این افزایش فروش آگاه بودند، اما در مذاکره با کشورهایی که با ایران معامله می کنند اظهار داشته اند که این معاملات شامل تحریم ها نمی شده اند.

میعانات گازی، محصول ثانویه گاز طبیعی یا نفت است اما نفت تنها وقتی از میادین نفتی به صورت مستقیم استخراج شود شامل تحریم می شود و محصول ثانویه یا آنچه که از میادین گازی استخراج می شود، حتی با وجود آنکه پس از استخراج برای تولید سوخت با نفت درجات سنگین تر ترکیب گردد، شامل تحریم نیست.

مقام های دولتی آمریکا اعلام کردند کشورهایی که از تحریم های خرید نفت ایران معاف شده بودند مانند چین، هند، کره جنوبی، ترکیه، تایوان و ژاپن حتی اگر از فهرست تحریم ها خارج نشده بودند به صورت فنی منعی برای خرید میعانات گازی نداشتند و انجام این معاملات توافق اولیه ایران و واشنگتن را نقض نمی کرد.

برپایه این داده ها، وزارت انرژی آمریکا گزارش کرد که در ماه های ژانویه تا مه، صادرات نفت و میعانات ایران 300 هزار بشکه در روز نسبت به میانگین صادرات در سال 2013 افزایش داشت که چین و هند نقش آفرین اصلی این افزایش بودند و باقی این افزایش به دلیل صادرات به سوریه بوده است.

گریگ پریدی مدیر بخش انرژی جهانی شرکت مشاوره ای گروه یورواسیا؛ در این رابطه می گوید: ایران راه گریزی برای خریداران پیدا کرد و با این حال تحریم ها آسیبی ندیدند.

براساس تحریم ها، صادرات نفت ایران به اکثر کشورها هم اکنون ممنوع است؛ همچنین صادرات گاز طبیعی این کشور به اتحادیه اروپا از اواخر سال 2012 ممنوع شد، اما بازارهای آسیا دریچه صادرات میعانات گازی ایران به جهان است.

براساس گزارش نیویورک تایمز و به عقیده کارشناسان انرژی جهانی، عرضه بیشتر میعانات گازی ایران در بازارهای جهانی مزایایی دارد چرا که با اختلال در عرضه نفت جهان به دلیل تداوم بحران در لیبی، عراق و اوکراین عرضه میعانات معقولانه به نظر می رسد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: