واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۴۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱

هدیه تازه ایران به تاجیکستان

استاندار سغد و معاون اول رییس مجلس عالی جمهوری تاجیکستان تربتی از خاک مقبره کمال الدین مسعود خجندی در تبریز را با هدف احداث مقبره ای نمادین از این شاعر و عارف بزرگ به کشورش به ارمغان برد.
تدبیر24: عبدالرحمان قادری سه شنبه شب در آیین تربت برداری از مقبره این شاعر بزرگ در تبریز به خبرنگار گفت: کمال الدین خجندی از شاعران بزرگ تاجیکستان است که بخشی از عمر خود را در تبریز زندگی و در این شهر وفات کرده است و این اقدام در جهت ارج نهادن به جایگاه آن عارف و شاعر بزرگ در تاجیکستان صورت می گیرد.

وی با اشاره به تشابهات فرهنگی، دینی و اجتماعی ملت ایران و تاجیکستان افزود: این دو ملت فرهنگ و زبان مشترک دارند. علاوه بر آن، مردم تبریز مناسبت های فرهنگی بسیاری با مردم خجند دارند که نشانه آن زندگی شاعر بزرگی همچون خجندی در این شهر است.

قادری یادآوری کرد: طرح انتقال خاک مقبره کمال الدین مسعود خجندی و تجلیل از این شاعر بزرگ با ابتکار رییس جمهوری تاجیکستان صورت می گیرد و قرار است باغی در هفت هکتار احداث و مقبره ای نمادین برای خجندی بنا شود.

وی ادامه داد: در مرکز شهر خجند نیز موزه ای برای این شاعر احداث و در این چارچوب با بزرگان ادبیات فارسی ایران همچون حداد عادل دیدار کرده ایم.

استاندار سغد با بیان اینکه آیین نوروز سال 2015 میلادی به صورت بین المللی و با حضور میهمانان در شهر خجند برگزار می شود، گفت: تصمیم داریم در این آیین خاک انتقال یافته از ایران، با دست رییس جمهوری تاجیکستان در مقبره ای قرار گیرد که برای این شاعر احداث می شود.

قادری با بیان اینکه کمال الدین مسعود خجندی جایگاه ویژه ای در بین مردم تاجیکستان دارد، از کمک ها و همکاری های مسوولان و مردم ایران در تحقق این هدف تشکر کرد و از ملت ایران خواست در آیین یادشده در نوروز آینده در این کشور حضوری چشمگیر یابند.

معاون اول رییس مجلس عالی جمهوری تاجیکستان ادامه داد: اقدامات اینچنینی می تواند پایه های دوستی و همکاری فرهنگی دو ملت را بیش از پیش فراهم کند.

** حرکتی در مسیر گسترش صلح در جهان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: انتقال تربتی از مقبره کمال الدین مسعود خجندی به تاجیکستان اقدامی بسیار مثبت و ارزنده و در راستای توسعه صلح جهانی و افزایش دوستی بین ملت هاست.

فرزین حق پرست ادامه داد: ترویج بیش از پیش فرهنگ ها و دستیابی به ثبات اجتماعی و فرهنگی در جوامع دوست و همسایه از دیگر دستاوردهای چنین اقداماتی است.

وی با اشاره به جایگاه این شاعر در تاجیکستان، انتقال تربتی از مقبره کمال الدین خجندی به این کشور را حاصل توافقات رایزنان فرهنگی دو کشور اعلام کرد.

حق پرست با اشاره به تاریخچه این مقبره در تبریز اظهارکرد: در سال 1337 این باغ توسط مرحوم عزیز دولت آبادی کشف می شود اما تا دهه 50 کاری در این محدوده انجام نمی شود.

وی اضافه کرد: در سال 53 انجمن آثارو مفاخر فرهنگی، یکهزار مترمربع از این منطقه را آزاد سازی کرده و این محدوده را باغ کمال می نامد و درسال 67 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرح این باغ را توسعه داده و بناهایی که امروز مشاهده می شود را در قالب مجتمعی فرهنگی، آموزشی و هنری احداث می کند.

کمال الدین مسعود خُجندی معروف به ' شیخ کمال' از عارفان و شاعران پارسی گوی قرن هشتم هجری بود که در خجند متولد شد، اما پس از سفر حج در تبریز ساکن گشت.

هرچند شاعری پیشه اصلی وی به شمار نمی رفت، ولی دیوانش مشتمل بر حدود هشت هزار بیت است که بخش اصلی آن را غزلیات تشکیل می دهد.

سُغد هم یکی از استان های تاجیکستان و مرکز آن شهر خُجَند است. مساحت این استان 26 هزار و یکصد کیلومتر مربع بوده و 30 درصد از جمعیت تاجیکستان و یک سوم از زمین های قابل کشت این کشور را در خود جای داده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: