واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۴۰۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷

ثبت اضطراری چمن سلطانیه

فرهاد نظری، مدیر دفتر ثبت میراث فرهنگی گفت: چمن سلطانیه در فهرست میراث طبیعی به صورت اضطراری ثبت شد.
تدبیر24: چمن طبیعی سلطانیه قسمتی از فلات زنجان - ابهر است و از فاصله گرفتن دو رشته ارتفاعات موازی که در جهت شرقی - غربی امتداد دارند، تشکیل شده است. ارتفاعات شمالی کوه‌های طارم از رشته کوه‌های البرز در خط مستقیم و ارتفاعات جنوبی واقع در این ناحیه به رشته کوه‌های سلطانیه معروف است.

چمن معروف سلطانیه با وسعت تقریبی 35 کیلومتر مربع به طول 20 کیلومتر به عرض متوسط 2 کیلومتر در قسمت جنوبی این فلات قرارگرفته است. اوضاع جوی موقعیت چمن سلطانیه در منطقه، که مرتفع‌ترین نقطه فلات زنجان و ابهر است، ادامه رشته کوه‌های واقع در جنوب و شمال آن و همچنین مطالعات دیاگرام‌های جوی، این منطقه را در ردیف مناطق با آب و هوای استپی سرد قرار داده است.

وجود چمن مسطح سلطانیه و قرار گرفتن کوه‌های اطراف و ارتفاع محل، این منطقه را در ردیف نواحی بادخیز قرار داده و جهت وزش بادهای قالب از جنوب غربی و شرقی است.

دشت سلطانیه به استناد مدارک باستان‌شناسی خاستگاه استقرارهای مختلفی از هزاره‌های پیش از تاریخ به بعد است. این دشت سرچشمه رودخانه زنجان و ابهررود است. این دو رودخانه پیش از قدرت گرفتن تحت‌الارض چمن سلطانیه در طول مسیر و در کنار شاخه‌های فرعی خود به نوعی موجب استقرار اقوام‌های مختلفی شده‌ است.

این محل در زمان فتحعلی‌شاه قاجار نیز برای اسکان نیروهای نظامی شاه در زمان جنگ ایران و روسیه قرار گرفته و از آجرها و مصالح باقیمانده از ابنیه فرو ریخته ، کاخی برای خود تعبیه کرده که در حال حاضر از آن آثاری باقی نمانده است که احتمالاً یکی از شش سایت باستانی اطراف سلطانیه باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: