واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۴۰۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶
داود هرمیداس باوند کارشناس مسائل بین الملل

چشم انتظار نطق روحانی

هر موفقیتی که در این مذاکرات احتمالی در مقر سازمان ملل در نیویورک به دست بیاید به طور یقین در مذاکرات آتی جمهوری اسلامی ایران با سران کشورهای اروپایی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت . . .

تدبیر24 :  آقای دکتر روحانی در سخنرانی امروز خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مواضع ایران را درباره مسائل کشور و منطقه بیان خواهند کرد و بسیاری از کشورهای دنیا منتظرند تا دنباله تغییراتی که مردم در داخل خواستار آن شده و پس از انتخابات 24خرداد آن را دست یافته دیدند را در گفتمان دیپلماتیک ایران شاهد باشند. اگر کشورهای مختلف دنیا نیز در این نطق تغییر مواضع ایران را در قبال مسائل مورد بحث بین ایران و غرب مثل پرونده هسته‌ای شاهد باشند، مطمئنا نوع رفتار با رئیس‌جمهور ایران و تقاضاهایی که برای دیدارهای حاشیه‌ای در سازمان ملل متحد انجام خواهد پذیرفت، تغییر کرده و افزایش خواهد یافت و حضور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پررنگ‌‌تر خواهد شد.

با توجه به اینکه استراتژی دولت یازدهم حرکت در جاده اعتدال و شخص آقای روحانی در مسائل بین‌الملل قائل به مذاکره هستند، اگر گفتمان ایشان استقبال از مذاکرات باشد، آنها ارزیابی جدیدی از ایران خواهند داشت و این پیش‌بینی وجود دارد که بعد از نطق آقای روحانی در سازمان ملل و در کنوانسیون منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، پیشنهادهایی از سوی کشورهای شاخص اروپایی و به‌خصوص‌ کشورهای عضو 1+5 برای انجام دیدار و مذاکره به ایشان بشود. بنابر انتظاری که مردم ایران از آقای روحانی برای پایان دادن به تحریم‌ها دارند با توجه به تغییراتی که در سیاست داخلی ایران ایجاد شده است، انتظار این است که رئیس‌جمهوری ایران نیز جلساتی با سران این کشورها داشته باشد.

 البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که هر موفقیتی که در این مذاکرات احتمالی در مقر سازمان ملل در نیویورک به دست بیاید به طور یقین در مذاکرات آتی جمهوری اسلامی ایران با سران کشورهای اروپایی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. همانطور که تاکنون بوده از این به بعد هم جزئیات این دیدارها و فرایند مذاکرات در مطبوعات ایران و کشور مقابل و کشور میزبان انعکاس خواهد داشت و این انعکاس به طور طبیعی فضای جدیدی را در این کشورها ایجاد خواهد کرد. به نظر می‌رسد در حال حاضر بعضی از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا معتقدند که باید از حجم تحریم‌ها کاسته شود و تحریم‌ها تا حدی تعدیل شود. آلمان و ایتالیا هم مایلند که با کاسته شدن از حجم تحریم‌ها علیه کشورمان فرصت افزایش مراودات اقتصادی با ایران فراهم شود.این کشورها کمتر روی مسائل مناقشه‌برانگیز تکیه و در فضای مساعد جهانی از رابطه با ایران استقبال می‌کنند. کشورهایی مانند اسپانیا و پرتغال نیز به خاطر مشکلات اقتصادی متعددی که در کشور خود با آنها دست به گریبان هستند، از رفع تحریم‌های علیه ایران و مراودات اقتصادی با کشورمان استقبال خواهند کرد.

در مقابل این کشورها بعضی کشورها مثل فرانسه و انگلیس نیز از نگرانی جامعه جهانی از روند هسته‌ای شدن ایران سخن می‌گویند و مواضعی می‌گیرند که مطلوب کشور ما نیست. به هر حال انتظار این است که بعد از انتخابات سال 92 و تغییر رویه سیاستمداران ایرانی، امروز و فردا مذاکرات سازنده با تعامل مثبت را بین ایران و کشورهای غربی شاهد باشیم و این مذاکرات بدون قید و شرط از سوی طرفین و با حسن نیت انجام بپذیرد. در این چند ماه پیام‌های مثبتی از سوی ایران به طرف مقابل منتقل شده و این کشورها این پیام‌ها را دریافت کرده‌اند ولی حالا موقع عمل است و باید ببینیم در مقام عمل چه رفتاری از سوی سیاستمداران ایرانی و طرف مقابل صورت خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
باربد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
0
0
منتظر نطق طوفانی باشید
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
0
0
نسیم اعتدال به سازمان ملل رسید
نظر شما: