واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۴۱۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸

وجود 6 موضوع اختلافی با 1+5

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درباره جلسه غیرعلنی صبح امروز (شنبه) که با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد، گفت: وزیر امور خارجه گزارشی از روند مذاکرات وین ارایه و اعلام کرد که هنوز 6 مورد اختلافی وجود دارد.
تدبیر24: «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» درباره توضیحات وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی صبح امروز (شنبه) با تشکر از حمایت های رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: این مذاکرات 7 روز به طول انجامید و روزی 7 ساعت به طور متوسط جلسه برگزار شد. 6 دیدار دوجانبه بین وزرا ، 4 جلسه بین معاونین و چندین جلسه در سطح کارشناسی برگزار شد.

وی به نقل از ظریف ادامه داد: چهار دور مذاکره با روسیه، یک دور با چین ، دو دور با آلمان، انگلیس و فرانسه دو جلسه و اتریش و آلمان یک جلسه برگزار شد. حدود 39 جلسه در 80 ساعت مذاکرات انجام شد که 10 ساعت آن کارشناسی بود.

نماینده مردم رشت در مجلس به نقل از وزیر امور خارجه ادامه داد: هیات آمریکایی حدود 170 تا 180 نفر بودند و انگلستان 40 ، فرانسه 20 ، آلمان 20 ، روسیه 20، چین 20 و اشتون نیز 12 نفر را به همراه خود به وین آورده بودند اما هیات ایرانی فقط 16 نفر بودند.

وی تصریح کرد: احتمال شکست مذاکرات همواره زیر 50 درصد است اما مذاکرات مسقط دشوار، تلخ و سخت بود و بیشتر جلسات با تندی شروع می شود و با ناراحتی و گله پایان می یافت.

نماینده مردم رشت در مجلس همچنین از قول وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: 6 موضوع اختلافی در مورد زمان و چگونگی لغو تحریم ها و این که چه زمانی ایران به بازار سرمایه می تواند وارد شود، وجود دارد. همچنین اختلافات درباره اراک بسیار کم شده و تعداد سانتریفیوژها نیز یکی از موارد اختلافی بود.

وی به نقل از ظریف گفت: چین در این مذاکرات برای اولین بار با طرحی مکتوب در مذاکرات شرکت کرده بود و متاسفانه بیشتر زمان جلسات به مرور مباحث گذشته اختصاص داشت.

عضو فراکسیون رهروان ولایت به نقل از وزیر امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به آنها اعلام کرده که قدرتمند است و افزایش قدرتش هیچ ربطی به کاهش یا افزایش تحریم ها ندارد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در مذاکرات تاکید کرده است که رهبر معظم انقلاب همیشه بر صلح آمیز بودن استفاده از انرژی هسته ای تاکید دارند و غرب باید تحریم ها را کاملا لغو کند نه اینکه تعلیق انجام دهد و اینکه گفته می شود که ما پول به شما می دهیم درست نیست و در مذاکرات هم تاکید کرده ایم که این پول ملت ایران است که شما آنرا در اختیار گرفته اید و به ملت ایران آن را نمی دهید.

نماینده مردم رشت در مجلس به نقل از ظریف ادامه داد: طرفین سه گزینه برای جلسات در نظر داشتند که یا مذاکرات شکست بخورد یا به توافق کلی برسند و یا توافق جزیی صورت بگیرد که در نهایت دو طرف تصمیم می گیرند به توافقی جزیی برسند و بعد به توافق کلی دست یابند.

جعفرزاده ادامه داد: ظریف تاکید داشت که تمدید مذاکرات از اختیارات تیم مذاکره کننده ایران بود. همچنین وزیر امور خارجه عنوان کرد که اختلاف زیادی بین ایران و تیم 1+ 5 وجود داد. فاصله بین لغو تحریم و افزایش تعداد سانتریفیوژها از جمله موارد اختلاف بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به نقل از ظریف گفت: مذاکرات 7هفت ماه تمدید شد و در مذاکرات هسته ای، صهیونیست ها برای تحریک کشورهای عربی علیه ایران تلاش زیادی کردند و به شدت به دنبال آن بودند که توافقی صورت نگیرد که ایران بارها اعلام کرد چه توافق صورت بگیرد چه نه، ایران قدرتمند است و قدرتمند بودن ایران ربطی به توافق هسته ای ندارد.

نماینده مردم رشت در مجلس خاطر نشان کرد: در این جلسه، 'حمید رسایی' نماینده مردم تهران در مجلس سوالاتی پرسید که وزیر امور خارجه به این آنها پاسخ داد.

وی پاسخ به این سوال که چرا بحث تحریم جزو مباحث آخر مذاکرات بود که ظریف تاکید کرد که طرف آمریکایی بحث هایی را مطرح می کرد که نپذیرفتیم و در ضمن در 6 ماه اخیر از برنامه رفع تحریم عقب تر نیستیم. همچنین ظریف اعزام نماینده رییس جمهوری به مسقط و وین را تکذیب کرد.

وی گفت: ظریف خاطر نشان کرد که در مذاکرات به آنها گفته ایم که غیر موضوعات هسته ای درباره هیچ مورد دیگری مذاکره نمی کنیم، حتی آنها می خواستند که درباره موضوعات موشکی، حقوق بشر و دیگر موضوعات صحبت کنند که به آنها گوشزد کردیم این موارد نه به شما و نه به این مذاکرات مربوط است.

جعفرزاده اضافه کرد: ظریف در پاسخ به سوال دیگر رسایی دراین زمینه که وزارت خارجه تمامی نیروی خود را صرف مذاکرات هسته ای کرده است گفت که اینگونه نیست بلکه من به عنوان عالی ترین مقام وزارت خارجه به مذاکرات رفته ام اما قائم مقام و معاونینم در تهران به دیگر مسایل حوزه خارجی کشور رسیدگی می کنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: