واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۴۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶

عادی سازی روابط با ایران

سخنگوی سیاست خارجی حزب حاکم سوسیال دموکرات آلمان (حزب وزیر امور خارجه) به عنوان شریک ائتلافی دولت این کشور بر لزوم عادی سازی روابط با ایران در همه سطوح اعم از سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.
تدبیر24:«نیلز آنن» که به عنوان یکی از اعضای موثر کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان شناخته می شود در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در برلین گفت: بخش مهمی از پیام مذاکرات هسته ای برای آلمان به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه 1+5، این است که ما خواهان عادی سازی روابط با ایران در تمام سطوح هستیم.
این نماینده مجلس آلمان با اشاره به حضور موثر کشورش در مذاکرات هسته ای با ایران و تلاش برای دستیابی به توافق جامع،درخصوص دلایل محقق نشدن توافق جامع هسته ای در 24 نوامبر برغم انتظارات بالای همه طرفین مذاکره،گفت:به طوری طبیعی همه ما امیدوار بودیم که بعد از 12 سال مذاکره، هفته گذشته بتوانیم در وین به توافق نهایی دست یابیم و شرایط نیز برای این منظور آماده بود اما بدلیل باقی ماندن برخی اختلافات،این هدف محقق نشد و طرفین تصمیم گرفتند فرصت دیگری برای ادامه گفت و گو ها اختصاص دهند.
نیلز آنن با بیان اینکه امروز همه به این واقف هستند که مانع اصلی در راه رسیدن به یک توافق جامع چیست،گفت:برای پاسخگویی به همه سوالات و برطرف شدن اختلافات پیچیده باقی مانده در چنین توافق بزرگی،به اختصاص زمان کافی نیاز بود و همچنین ضروری است که در مقابل فشارهای داخلی و خارجی نیز به اندازه کافی مقاوت داشته باشیم.
سخنگوی سیاست خارجی حزب حاکم آلمان با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته ای نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد،گفت:از اینکه در وین 8 به توافق نهایی دست نیافته ایم کمی متاسف شدم اما من اعتقاد جدی دارم که دستیابی به توافق جامع همچنان امکان پذیر است و تمدید مذاکرات نیز به خوبی این واقعیت را ثابت می کند.
نیلز آنن،تمدید مذاکرات با هدف گفت و گوهای بیشتر برای رفع اختلافات موجود را اقدامی درست و مسئولانه از سوی طرفین مذاکره دانست و افزود: البته باید همه تلاش خود را انجام دهیم که در این مهلت و حتی زودتر از زمان تعیین شده، ابهامات باقی مانده را برطرف کرده و به توافق نهایی برسیم.
وی تصریح کرد:از نظر برلین دولت جدید ایران نیت بسیار جدی برای پایان دادن به مناقشه طولانی مدت هسته ای دارد و اعتقاد راسخ ما این است که مذاکره تنها راهی است که به کمک آن می توان به این پرونده مهم 12 ساله خاتمه داد.
این سیاستمدار آلمانی در ادامه افزود:از ابتدای مذاکرات هسته ای،گفت و گوها همیشه تحت فشار زیادی انجام شده است و ما می دانستیم که کار بسیار پیچیده و سختی خواهیم داشت اما خوشبختانه بعد از سالها گفت و گو امروز به جایی رسیده ایم که دستیابی به توافق نهایی امکان پذیر شده و در دسترس است.
وی بار دیگر خاطرنشان کرد:آلمان معتقد است دستیابی به توافق جامع هسته ای اهمیت آن را داشته و دارد که فرصت دوباره ای به مذاکرات داده شود و امیدواریم هدف نهایی در دور بعدی گفت و گوها حاصل شود.
نیلز آنن با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی دو کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال های اخیر روابط برلین - تهران دستخوش تغییراتی شد اما توافق هسته ای می تواند باردیگر راه را برای احیای دوباره روابط دو کشور در همه ابعاد سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی باز کند.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه برای بازگشت به گذشته در روابط دو کشور باید همه شرایط لازم مهیا شود،افزود: راه دیپلماسی برای حل مشکلات و برطرف کردن اختلافات بسیار درست و منطقی است و برلین از فشارهای سیاسی برای جلوگیری از ادامه این راه هیچ هراسی ندارد.
عضو حزب حاکم دولت آلمان در ادامه اظهار داشت: توافق نهایی در مذاکرات هسته ای بی تردید موفقیت بسیار ارزشمندی برای همه طرفین مذاکره خواهد بود ضمن اینکه این توافق تاریخی درصورت محقق شدن می تواند برای ایران یک پیروزی بسیار بزرگ باشد چرا که در این حالت جایگاه آن به عنوان یک کشور بزرگ هسته ای در منطقه که فعالیت های صلح آمیز دارد از سوی قدرت های بزرگ جهان به رسمیت شناخته خواهد شد.
نیلز آنن با بیان اینکه امتیازات خوبی از سوی شرکای غربی آلمان در مذاکرات هسته ای به ایران داده شده است،گفت:ما پذیرفته ایم که ایران مانند هر کشور دیگر دنیا باید حقوق مشابه و قانونی خود را در زمینه فعالیت های هسته ای داشته باشد.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما از مذاکرات این است که اعتماد از دست رفته به فعالیت های هسته ای ایران را دوباره احیا کنیم و این اطمینان به طور کامل ایجاد شود که این فعالیت ها در مسیر نظامی قرار نخواهد گرفت.
سخنگوی سیاست خارجی سوسیال دموکرات ها در آلمان در ادامه این گفت و گو درخصوص نقش جمهوری اسلامی در منطقه گفت:به عنوان یک کارشناس سیاست خارجی تاکید می کنم که ایران یک قدرت بسیار مهم و تاثیر گذار در منطقه خاورمیانه است و به طور طبیعی منافع ملی مشروعی نیز برای خود دارد که باید محترم شمرده شود.
نیلز آنن تاکید کرد: همه ما علاقمندی مشترکی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه داریم و سعی و تلاش ما باید این باشد که گروه های تروریستی همچون داعش فرصت ظهور و توسعه در منطقه و جهان را نداشته باشند.
وی با بیان اینکه ظرفیت های بالایی برای احیای روابط با ایران می بیند،گفت: هدف دو کشور باید این باشد که روابط خود را در همه زمینه ها توسعه دهند و خوشبختانه با توجه به فضای مناسب ایجاد شده این روزها شاهد هستیم که بویژه درجامعه اقتصادی و تجاری آلمان علاقمندی بسیار بالایی ایجاد شده که با محقق شدن توافق هسته ای همکاری های اقتصادی و تجاری با تهران دوباره از سرگرفته شود.
این نماینده مجلس افزود: دو کشور می توانند در حوزه های متعددی از جمله انرژی و محیط زیست بویژه انرژی های بادی،صنعت، هوا و فضا و همچنین پروژه های ساختاری و زیربنایی همکاری های خوبی داشته باشند که این ظرفیت مناسب نباید نادیده گرفته شود.
نیلز آنن تاکید کرد: از نظر من عادی سازی رابطه اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا بسیار راحت تر از آمریکا است و در کوتاه مدت امکان پذیر تر خواهد بود و به نظرم اروپا می تواند در این راه پیشقدم شود.
وی در عین حال یادآور شد: البته برای رسیدن به یک توافق موفقیت آمیز در مذاکرات که می تواند منجر به لغو کامل تحریم ها شود،نیازمند ارزیابی واقع بینانه از وضعیت و همچنین قاطعیت و عزم راسخ برای اتخاذ یک تصمیم مهم سیاسی از سوی دو طرف هستیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: