واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۴۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰

اینترنت اشیا قاتل انسان‌ها

اگر چه در نگاه اول این فرضیه ها بیشتر یادآور فیلم های جیمزباندی هستند، اما متخصصان امنیتی اصرار دارند که چنین رویدادهایی در دنیای تحت کنترل اینترنت اشیا کاملا امکان وقوع دارند.
تدبیر24: کارشناسان معتقدند با همه گیر شدن اینترنت اشیا و قابلیت اتصال همه چیز به شبکه‌های رایانه‌ای می‌توان از امکانات دنیای مجازی برای قتل انسان‌ها هم استفاده کرد.

صاحب نظران می‌گویند برای این کار روش های مختلفی وجود دارد. از جمله می‌توان پهپادهایی را پر از مواد منفجره کرد و آنها را از طریق اینترنت کنترل و برای حمله به اهداف مورد نظر به کار گرفت. از سوی دیگر با همه گیر شدن خدمات پزشکی الکترونیک تغییر محتویات یک آمپول انسولین که قرار است به بیمار تزریق شود و کشتن وی از این طریق هم تسهیل می شود. هکرها همچنین می توانند با کنترل تاسیسات و ترموستات یک ساختمان که از طریق اینترنت قابل کنترل کردن است شرایط مرگباری را بر یک ساختمان حاکم کرده و حتی آن را آتش بزنند.

اگر چه در نگاه اول این فرضیه ها بیشتر یادآور فیلم های جیمزباندی هستند، اما متخصصان امنیتی اصرار دارند که چنین رویدادهایی در دنیای تحت کنترل اینترنت اشیا کاملا امکان وقوع دارند. جف ویلیامز مدیر امور فناوری شرکت امنیتی Contrast Security در این مورد می‌گوید: در آینده اینترنت اشیا قاتل انسان‌ها خواهد شد.

او که در یک شرکت تولیدکننده برنامه های مختلف امنیتی کار می کند، دقیقا نمی داند که چه زمانی شاهد آغاز چنین پدیده ای خواهیم بود و بیشتر از چه وسایلی برای چنین جنایاتی استفاده خواهد شد، اما می گوید باید به طور جدی در مورد این تحول و خطرات آن فکر کرد.

راشمی ناولز مدیر امور امنیتی در شرکت RSA هم عقیده مشابهی دارد و می‌گوید جانیان با هک کردن ابزار و وسایل مختلف می‌توانند با جان انسان‌ها بازی کنند و از این طریق کسب و کارهای تازه‌ای راه اندازی کنند. وی افزوده است: متخصصان در این زمینه هیچ اغراقی نکرده اند و خطرات اتصال گسترده به اینترنت به زودی رنگ واقعیت به خود می گیرد.

با گسترش پلاتفورم های تجاری تحت وب سرقت اطلاعات شخصی و مالی باز هم رشد خواهد کرد و پیش بینی می شود تا 10 سال آینده این روند شدت بگیرد.

انتشار چنین اخباری شرکت های فناوری را به شدت نگران کرده و برخی از مشهورترین آنها مانند آی بی ام، اچ پی، جنرال موتورز، مایکروسافت، تویوتا و .. برای مقابله با مشکلات امنیتی اینترنت اشیا با هم متحد شده اند. اما شرکت های خودروسازی، موسسات فعال در حوزه بهداشت و درمان و ...هم باید به این اتحاد بپیوندند.

نکته بعدی این است که باید استانداردهای وضع شده توسط این شرکت ها به استانداردهای مورد پذیرش در همه رایانه ها، گوشی ها و ... مبدل شوند. ایجاد هماهنگی میان تمامی فعالان این حوزه نیز کار به شدت دشواری است.

دامنه نگرانی به این مساله به مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا هم کشیده شده است، به گونه ای که جان برنان رییس سازمان سیا سال گذشته در سخنرانی گفته بود: ما در حال نزدیک تر شدن به آنچه هستیم که اینترنت اشیا نامیده می شود و در زمان ایجاد آن باید حفاظت بیشتری از وسایل و سیستم‌های مختلف به عمل آوریم. با آمدن اینترنت اشیا نگرانی ما هم بیشتر می شود چون از آن می‌توان برای انجام حملات استفاده کرد.

به هر حال تردیدی وجود ندارد که اینترنت اشیا در کنار مزایایش، مشکلاتی هم دارد و صاحب نظران و سیاست گذاران باید از هم اکنون در اندیشه مقابله با چالش های آن باشند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: