واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۴۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
آیت ا..غرویان

روشن کردن تکلیف اصلاح طلبان با تندروها

جریان اصلاحات در طی چندین سال گذشته در چند مرحله از تندروی برخی از اعضای منتسب به این جریان، آسیب جدی دیده است.
تدبیر24: حضورش در جرگه اعضای تندروی جبهه پایداری ومخالفت ها و نقدهایش با عده ای که بعدها تندرو های جبهه پایداری خوانده شدند به این مدرس دانشگاه این ویژگی مهم را داد که باید مقابل تندروی ایستاد تا اعتدال در جامعه رونق بگیرد. آیت ا.. غرویان خود را اصلاح طلب نمی داند اما خود را پایبند به نقد جریان های سیاسی می داند. دقیقا به دلیل همین نقدها به تندروی بود که با برخی از اعضای موسسه امام خمینی (ره) به مشکل خورد. هر چه با او برخورد می کردند، نقد می کرد و نمی ترسید او اکنون جریان های سیاسی را به نقد گذشته فرا می خواند و از اصلاح طلبان می خواهد تکلیف شان را با تندروها روشن کنند. غرویان می گوید« همان گونه که به اصلاح طلبان توصیه می کنم از افراد تندرو فاصله بگیرند به اصول گرایان هم توصیه می کنم مرز خود را با جریان های تندرو مشخص کنند. اصلاح طلبان و اصول گرایان لازم است در جمع های خود بنشینند و اشتباهات گذشته خود را مرور کرده و درس بگیرند. ما از تندروی،افراط وتفریط هر دو جناح سیاسی باید درس بگیریم» مشروح مصاحبه آیت ا... غرویان  در ذیل آمده است:
اظهارات برخی از فعالین سیاسی مبنی بر نفی نقد گذشته، چه آسیبی را به جریان های سیاسی وارد می کند. به عنوان یک ناظر، بفرمایید اصلاحات از پدیده تندروی در گذشته و حال چه آسیبی دید؟
جریان اصلاحات در طی چندین سال گذشته در چند مرحله از تندروی برخی از اعضای منتسب به این جریان، آسیب جدی دیده است. گرایش های تند مقابله با حکومت دینی و حتی اظهاراتی ساختار شکنانه، بیش از هر چیز به گفتمان اصلاحات در نزد جامعه آسیب زده است. مسلم، این می باشد که اصلاح طلبان باید شرایط جامعه را درک کنند و مطابق با شرایط و خواست مردم گام بردارند. افراط و تفریط در جامعه مذهبی ایران جایگاهی نداشته و بیش از هر چیز آسیب زا است. اکنون که جامعه ایران، راه اعتدال را برگزیده و این راه را بیشتر می پسندند شایسته است گروههای سیاسی، احزاب و جناح ها از نیروهای معتدل و همسو با جامعه بهره گرفته و نیروهای تندرو که با شرایط امروز جامعه همراه نیستند را از جرگه خود خارج کنند.
جریان اصلاحات چگونه می تواند راه اعتدال را در پیش بگیرد؟
اصلاح طلبان به نظرات و خواست تک تک اعضای جامعه احترام بگذارند. معتقدم این روزها تندروی سکه بی رونق جامعه ما شده است.مردم بیش از هر چیز به آفات تندروی پی برده اند و اعتدال در عملکرد و گفتار را برگزیده اند شایسته است اصلاح طلبان و اصول گرایان، نیروها و جریان های معتدل و همراه با شرایط امروز جامعه را تقویت کنند. به طور کل برای اینکه تجربه تلخ سال های گذشته باید به اصلاح طلبان این درس را داده باشد که باید تکلیف شان را با تندروها مشخص کنند. جریان اصلاحات باید به این درک برسد که تندروی های گذشته هزینه زیادی را به اصلاح طلبان و جامعه تحمیل کرد. جامعه ایران جامعه ای است مومن و متدین بنابراین مواضع اعتقادی و سیاسی جریان های سیاسی هم باید؛ همسو با شرایط جامعه باشد در غیراین صورت جناح های سیاسی دچار مشکل خواهند شد.
به هرحال جریان های سیاسی، فکری و عقیدتی متفاوتی در ایران حضور دارند.چطور می توانند همگان با هم همسو باشند؟
من می دانم که در ایران امروزجریانات سیاسی، فکری، فرهنگی و عقیدتی متفاوتی حضور دارند و معتقد هم نیستم که همه باید مثل هم فکر کنند و جریانی دیدگاه  متفاوت نداشته باشد. اما می دانم و توصیه می کنم که همسوی با اکثریت جامعه رمز بقا و ماندگاری گروههای سیاسی است. همان گونه که به اصلاح طلبان توصیه می کنم از افراد تندرو فاصله بگیرند به اصول گرایان هم توصیه می کنم مرز خود را با جریان های تندرو مشخص کنند. اصلاح طلبان و اصول گرایان لازم است در جمع های خود بنشینند و اشتباهات گذشته خود را مرور کرده و درس بگیرند. ما از تندروی،افراط وتفریط هر دو جناح سیاسی باید درس بگیریم.
برخی در میان فعالین سیاسی با نقد گذشته مخالف هستند و آن را کمک به جناح رقیب می دانند؟
هر کسی که در جریان های سیاسی فعالیت می کند لازم است گذشته خود را مورد واکاوی و نقد کند. قطعا مخالفت با نقد گذشته رویه اشتباهی است، شرط حیات و پایداری یک جریان سیاسی، نقد گذشته است. رویه های که به اعتماد مردم نسبت به اصلاح طلبان و اصول گرایان ضربه وارد کرد چیزی نبود جز بی توجهی نسبت به نقد گذشته .
مطالعه گذشته و نقد اشتباهات هر جریان سیاسی به معنای خروج از آن گفتمان و کمک به جریان رقیب است؟این گفتمان ازسوی کسانی ار ائه می شود که ادعای نمایندگی جریان اصلاحات را دارند؟
خبر؛ مطالعه گذشته باعث باروری و زنده ماندن جریان های سیاسی می شود.هیچ گاه مطالعه گذشته و تلاش برای نقد فعالیت ها و گوشزد کردن اشتباهات، کمک به جریان رقیب محسوب نمی شود. اصلاح طلبان و هر جریان سیاسی دیگری می دانند که حیات آنها در گرو ارتباط با جامعه و همسو بودن با شرایط فعلی جامعه است. اصلاح طلبان بهتر است بنشینند و گذشته عملکرد خود را نقد کنند. دیگر گروههای سیاسی هم لازم است از اشتباهات و خطاهای گذشته درس بگیرند و همراه با مردم باشند. بیان اشتباهات گذشته، نه تنها نشانه ضعف بلکه نشان دهنده اخلاص، صفا و صمیمت یک جناح سیاسی و یک گفتمان است. آقای سحرخیز در اظهار نظری گفته بود که اصلاح طلبان معتقدند که مشی حضرت امام (ره) پایان یافته است. توصیه می کنم اصلاح طلبان، تندروها را از خود دور کنند. درست این است که اصلاح طلبان و اصول گرایان گروههای معتدل و جریان های مصلحت اندیش را در درون خود تقویت کنند. نمایندگی اصلاحات باید از آن افرادی مانند آقای خاتمی باشد،لازم است جریان اصلاح طلبی و اصول گرایی از تندروی های گذشته درس بگیرد.معتقدم تندروی های گذشته به جریان اصلاح طلبی ضربه وارد کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: