واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۴۱۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴

چرا سفارت کانادا در تهران تعطیل شد؟

دیپلمات های کانادا در تهران 9 ماه پیش از بستن سفارت خود در ایران به مقام های ارشد وزارت خارجه این کشور گزارش دادند که مهمترین خطر برای سفارت ما، نه احتمال حمله تندروها، بلکه زلزله است.
تدبیر24: شبکه تلویزیون ملی کانادا یکشنبه محتوای گزارش دیپلمات های کانادایی در تهران به مقام های ارشد وزارت خارجه کانادا در 23 و 24 بهمن سال 1390 را منتشر کرده که نشان می دهد بر خلاف گفته وزیر خارجه کانادا هنگام بسته شدن سفارت کانادا در تهران از دید آنها تهدید امنیتی ملموسی علیه دیپلمات ها و سفارتخانه شان وجود نداشته است.

این گزارش حدود 9 ماه قبل از اقدام دولت کانادا به بستن سفارتخانه خود در ایران و تعطیل کردن سفارت ایران در اوتاوا تنظیم شده و در آن مهمترین خطر برای سفارت کانادا در تهران را نه احتمال حمله تندروها که زلزله دانسته است.

جان بیرد وزیر امور خارجه کانادا سال گذشته پس از اعلام بسته شدن سفارتخانه کشورش در تهران در گفت وگو با بی بی سی فارسی دلیل این تصمیم را نگرانی در مورد امنیت دیپلمات های کانادایی اعلام کرده بود.

دولت کانادا پیش از بستن کامل سفارت بخش ویزای آن را در بهار سال 1391 تعطیل کرد و علت آن را کم کردن از هزینه ها عنوان کرد.

شبکه تلویزیونی سی بی سی گزارش داد که بخش هایی زیادی از متن 8 صفحه ای این گزارش نیز حذف شده است، اما سطور باقی مانده قسمت هایی از جزییات دیدار دیپلمات های ارشد کانادا و ایران در پی حمله به سفارت بریتانیا و ابراز نگرانی طرف کانادایی از تکرار این واقعه و اظهار تاسف طرف ایرانی و اطمینان دهی محکم برای پیش گیری از هر گونه تهدید علیه سفارت کانادا را ثبت کرده است.

براساس مدرک منتشر شده در این دیدار رضا زبیب دستیار معاون اروپا و آمریکا و جهانبخش مظفری مدیر کل وقت تشریفات (سفیر کنونی ایران در ایتالیا) حضور داشته اند. دیپلمات کانادایی برخورد طرف ایرانی را محترمانه و گرم توصیف کرده و نوشته هر دو مقام ایرانی ضمن ابراز تاسف از حادثه حمله به سفارت بریتانیا به دیپلمات های کانادایی اطمینان داده اند که آن واقعه تحت هیچ شرایطی تکرار نخواهد شد.

دیپلمات های ایرانی همچنین گفته اند که در پی حمله به سفارت بریتانیا تدابیر گسترده تر امنیتی برای محافظت از سفارتخانه ها در تهران اندیشیده شده است. دیپلمات کانادایی در تایید این ادعای طرف ایرانی می نویسد در پی پخش شایعه ای مبنی بر احتمال برگزاری تظاهرات در برابر سفارت آلمان نیروهای امنیتی بلافاصله بیش از 200 سرباز ضد شورش و کاملا مسلح را جلوی آن سفارتخانه مستقر کردند.

تناقض یافته های این گزارش باتاکید وزیرخارجه کانادا در آن سال که نگرانی از امنیت دیپلمات ها را علت اصلی بستن سفارت خوانده بود سخنگوی این وزارت خانه را به واکنش واداشت.

این سخنگو به پرسش خبرنگار ما در مورد اینکه چرا 9 ماه پس ازحمله به سفارت بریتانیا و با وجود ابراز عدم نگرانی جدی از سوی دیپلمات کانادایی در تهران سفارت کانادا بسته شد، پاسخ مستقیم نداد.

او به اینکه ما ایران را پس از بستن سفارت رسما به لیست کشورهای حامی تروریسم اضافه کردیم و با توجه به مجموع شرایط به حضور امن دیپلماتیک در تهران اطمینان نداشتیم، بسنده کرد.

تصمیم دولت محافظه کار کانادا در شهریور سال 1391 در تعلیق روابط با ایران تنها مورد استقبال رژیم اسراییل قرار گرفت، ولی با انتقادهایی به ویژه از سوی تعدادی از دیپلمات های کانادایی از جمله چند سفیر سابق کانادا در ایران رو به رو شد.

در پی انتشار این مدرک «دان لیورمور» رییس سابق اداره امنیت و اطلاعات دیپلمات ها در وزارت خارجه کانادا گفت متن این گزارش دیپلمات کانادایی نشان می دهد که هیچ تهدید جدی وجود نداشت: «ما باید حضورمان را در تهران حفظ می کردیم. اما برای دولت محافظه کار کانادا برخورد با ایران بیشتر کاربرد شعاری دارد و درکشان از شرایط ایران از واقعیت فاصله دارد».

منبع: تارنمای بی بی سی فارسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: