واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۴۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹

كاهش قیمت نفت تداوم دهنده هژمونی آمریكا بر خاورمیانه

تدبیر24:بهمن آرمان در خصوص تاثیر كاهش قیمت نفت بر روی كشورهای صادركننده و مصرف كننده آن، با متفاوت دانستن تاثیر كاهش قیمت برای صادركنندگان عضو وغیر عضو اوپك گفت: در میان كشورهای صادركننده نفت؛ عربستان سعودی، امارات متحده عربی و كویت توانسته‌اند از طریق سرمایه گذاری‌های گسترده در بخش پالایشگاه‎ها و صنایع انرژی بر مثل آلومینیوم و پتروشیمی و ایجاد صندوق های سرمایه گذاری، استفاده از توریسم و خدمات بانكی وابستگی به نفت را كم كنند به همین دلیل عربستان و كشورهای حاشیه خلیج فارس نگران كاهش قیمت نیستند ضمن اینكه كاهش قیمت را در بلندمدت نیز به نفع خود می‌دانند.
وی افزود: از طرفی كشورهایی مثل ونزوئلا، لیبی و ایران كه دارای اقتصاد عقب مانده هستند و عمدتا واردات آنها از طریق فروش نفت تامین می شود و بودجه عمومی شان از طریق تبدیل دلار نفتی به پول محلی تامین می‌شود و زیرساخت صنعتی نیز ندارند، بیشتر دچار آسیب می شوند.

اگر پول نفت نباشد سفره مردم كامل نیست
این اقتصاددان خاطرنشان كرد: ایران و ونزوئلا هر دو در شرایط یكسانی قرار دارند و وابستگی شان به درآمد نفتی بالاست بطوری كه اگر آمار واردات ایران را بررسی كنیم متوجه می شویم كه اگر پول نفت نباشد سفره مردم كامل نیست زیرا ما در حال حاضر بابت تامین 10 قلم كالای اصلی مثل گندم، شكر، جو، ذرت، كنجاله، روغن خام نباتی و بنزین وابسته به واردات است و این مسئله به این دلیل است كه كشاورزی، صنایع معدنی و انرژی بر در ایران رشد نكرده است.

خسارت 100 میلیارد دلاری روسیه بدلیل كاهش قیمت نفت
 در خصوص تاثیر كاهش قیمت نفت بر اقتصاد روسیه نیز گفت: كاهش قیمت نفت كاهش قیمت گاز را نیز بدنبال دارد چون بر اساس قیمت نفت تعیین می شود.
وی ادامه داد: كاهش قیمت نفت100 میلیارد دلار به اقتصاد روسیه خسارت وارد كرد و بانك های سرمایه گذاری آمریكایی كه عملا نه تنها بازار سهام و اوراق بهادار بلكه حتی قیمت فلزات در بازار بورس لندن نرخ طلا، ارز و حتی نفت را تعیین می كنند بر مبنای دستور سیاسی كه دریافت كردند منابع مالی را از روسیه بیرون كشیدند و ارزش روبل نیز در مقابل یورو 28 درصد كاهش یافت كه احتمال می رود این روند كاهشی همچنان ادامه داشته باشد.

هدف كاهش قیمت نفت روسیه نیست
این كارشناس اقتصادی نقش گزینه روسیه بر كاهش قیمت نفت را كمرنگ دانست و ادامه داد: اگر واقعا هدف روسیه بود كشورهای اروپایی می توانستند به عربستان بگویند كه تولید خود را بالا ببرد و یا تحریم ها علیه ایران بداشته شود تا در نهایت ایران، عربستان، كویت و امارات بتوانند جایگزین تولید روسیه شوند ولی این اتفاق نیفتاده بنابراین گزینه روسیه و نقشش بر كاهش قیمت نفت كمرنگ است.

ایران گزینه اصلی در اهداف كاهش دادن قیمت نفت نیست
وی در ادامه مقوله تحت فشار گذاشتن ایران را بعنوان یكی از گزینه های عامل برای كاهش دادن قیمت نفت، اصل ندانست و گفت: درست است كه عربستان از اوضاع وخیم اقتصادی ایران سود می برد و یا شاید نوسانات اخیرنرخ ارز توسط صرافی های خلیج فارس نیزبه دستور عربستان صورت گرفته باشد اما هدف صد در صد ایران نبوده است.
آرمان در خصوص نقش شیل ها بر كاهش قیمت نفت گفت: شركت های آمریكایی بزرگ نفت جهان سرمایه گذاری سنگینی روی ذخایر نفتی خاورمیانه كردند لذا مطرح شدن مسئله تبدیل شیل به گازطبیعی می تواند رقیبی برای اوپك و تولیدكنندگان نفت باشد و قطعا به زیان شركت های نفتی امریكایی تمام شود.

توسعه شیل اویل‌ها سخره شركت های نفتی آمریكا بر خاورمیانه را تداوم می‌بخشد
وی تصریح كرد: اگر چه تولید نفت و گاز از ماسه های شنی موجب آلودگی محیط زیست می شود اما تكنولوژی كار نیز بطور انحصاری در اختیار آمریكاست و می تواند مشكل محیط زیست را حل كند و سخره شركت های نفتی خود بر بازارهای نفتی جهان را تداوم بخشد.
این اقتصاددان اظهار داشت: البته كاهش قیمت نفت زمینه فراهم كرد كه تولید گاز طبیعی و نفت از ماسه های شنی اقتصادی نباشد.
آرمان در ادامه با بیان اینكه قیمت نفت را عرضه و تقاضا تعیین نمی كند، تصریح كرد: در حال حاضر درست است كه اقتصاد منطقه یورو در ركود بسر می برد و رشد اقتصادی چین كم شده اما از طرف دیگر رشد اقتصادی آمریكا بزرگترین مصرف كننده نفت در سه ماهه سوم سال به رقم 3.9 رسیده كه شدیدا تقاضا برای نفت را بالا برده لذا كاستی های اروپا نیز جبران می شود.
وی با بیان اینكه بازار آینده نفت روی كشورهای تازه صنعتی متمركز است، خاطرنشان كرد: از آنجا كه امریكا كنترل 60 درصد نفت جهان را كه در منطقه خاورمیانه واقع است در اختیار دارد، می تواند قیمت آن را نیز تعیین كند.

قیمت پایین نفت هژمونی آمریكا بر خاورمیانه را حفظ می‌كند
این كارشناس اقتصادی در ادامه به دلایل قدرت‌های بزرگ برای كاهش دادن قیمت نفت اشاره و اظهار داشت: نفت عربستان توسط شركت آمریكایی آرامكو تولید می شود لذا میزان تولید و ذخایر را كنترل می كند و نظر سیاسی آمریكا این است كه قیمت نفت پایین بیاید چرا كه باعث می شود همچنان هژمونی خود را بر ذخایر نفتی خاورمیانه و دولت هایی كه تحت كنترل شركت های نفتی آمریكایی هستند، حفظ كند.
وی در خصوص تاثیر كاهش قیمت نفت روی اقتصاد ایران خاطرنشان كرد: ایران بدلیل عدم سرمایه گذاری كافی در صنایعی كه می تواند جایگزین نفت شود، آسیب پذیر است زیرا اگر نتواند نفت خود را بفروشد چیزی روی سفره مردم باقی نمی ماند و دلیل آن هم این است كه اندیشه كافی نكرده است و به جز دوران سازندگی كه نسبت سرمایه گذاری در صنایع و بودجه عمرانی بالا بوده است در دیگر سال ها رشد اقتصادی كشور نامناسب بوده است.
وی در خصوص سرمایه گذاری بروی پتروشیمی و صادرات آن به جای نفت تصریح كرد: عربستان از زمانی كه نعمت زاده مدیر عامل شركت ملی صنایع پتروشیمی بود توسط نشریه مید كه لندن منتشر و توسط دولت عربستان تامین مالی می شود چندین بار به دولت ایران هشدار داد كه در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری بیشتر نكند زیرا تعادل بازار را بهم می ریزد اما در حال حاضر این كشور در آخرین مصوبه دولتی در نظر دارد كه 187 میلیارد دلار در صنایع پتروشیمی سرمایه گذاری كند.

پتروشیمی اقتصاد ایران را نجات می‌دهد
این كارشناس اقتصادی ادامه داد: ایران بعد ازعربستان بزرگترین تولیدكننده مواد پتروشیمی در خاورمیانه است ضمن اینكه پتروشیمی ایران پایه نفتی نیست و از گاز استفاده می كند و با توجه به اینكه پتروشیمی40 درصد صادرات غیر نفتی را تشكیل می دهد سرمایه گذاری در پتروشیمی نسبت به عربستان و كشورهای حاشیه خلیج فارس مقرون به صرفه تر خواهد بود.
آرمان اقدام مجلس برای افزایش 6 برابری نرخ خوراك پتروشیمی ها را توطئه خواند و اظهار داشت: این اقدام همسو با سیاست عربستان و امریكا برای جلوگیری از سرمایه گذاری در بزرگترین مزیت اقتصادی و صادراتی كشور است.
وی افزود: اقدام مجلس در واقع آب ریختن به آسیاب امریكا و عربستان و در راستای سقوط بازار سرمایه و بورس بوده و 7.5 میلیون سهامدار را به خاك سیاه نشاند.
این كارشناس اقتصادی با بیان اینكه كاهش قیمت مواد پتروشیمی منجر به كاهش صادرات مواد پتروشیمی و همچنین تعلیق سرمایه گذاری جدید در این بخش می شود.

ایران، ونزوئلا و لیبی بازندگان كاهش قیمت نفت
وی در خاتمه ایران و ونزوئلا ولیبی را بزرگترین بازندگان كاهش قیمت نفت در جهان عنوان كرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: