واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۴۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴

انتقاد از برخی نام‌آوران

غزل تاجبخش می‌گوید، از بی‌خاصیتی کتا‌ب‌ها که پدیدآورندگان بسیاری از آن‌ها نام‌آوران هستند گله‌مند است چون نوآوری آن‌ها غیر از کسب شهرت جواب‌گوی هیچ‌یک از نیازهای جوانان این عصر نیست.
تدبیر24: این شاعر و نویسنده اظهار کرد: متاسفانه اینترنت، موبایل‌ و رسانه‌های مجازی باعث شده جوانان خیلی کم به سراغ کتاب بروند. البته وضعیت اقتصادی هم دلیل دیگر این مساله است.

تاجبخش همچنین گفت: من به جوانان حق می‌دهم کتاب نخوانند چون وقت و سواد آن‌ها را وسایل ارتباط جمعی پر کرده‌ است، تا جایی که دیگر معنی بسیاری از واژه‌ها را نمی‌دانند. برخی از واژه‌های فارسی در حال فراموشی است، مثل موسیقی اصیل ایرانی که معلوم نیست کجا رفته است.

او افزود: البته دنیای نو می‌طلبد چیزی نو داشته باشد، ولی باید از آن درست استفاده کرد. وقتی در جلسات ماهانه شعر با جوانان مواجه می‌شوم می‌بینم چقدر به کتاب و شعر بی‌اعتنا شده‌اند. تا جایی که چیزهایی را به اسم شعر سرهم بندی می‌کنند و وقتی از آن‌ها می‌پرسم چرا چیزی از این شعر نمی‌فهمیم پاسخ می‌دهند مگر قرار است از شعر چیزی بفهمیم!؟

این شاعر اظهار کرد: وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم هنوز هم شعرهای مولوی در موسیقی جایگاه رفیع خود را دارد؛ مولوی که متاسفانه او را در دنیای غرب رومی می‌خوانند در حالی که زادگاهش ایران و بلخ است. حال پاسخم به آن دسته از افرادی که می‌گویند مگر قرار است از شعر چیزی بفهمیم این است که آیا شعرهای حافظ‌ و سعدی و حتی شهریار که معاصر ماست معنی نداشته است؟

او درباره این‌که چه کسی مقصر این وضعیت است گفت: متاسفانه برخی از نامداران حوزه شعر در دامن زدن به این موضوع بی‌تقصیر نیستند‌. من وقتی بسیاری از کتاب‌های نامداران را می‌خوانم نمی‌فهمم منظورشان از چیزهایی که نوشته‌اند چیست. در بسیاری از مواقع می‌بینم آن‌ها یک صفحه پر کرده‌اند از چیزهایی که نه سر دارد و نه ته. در این فضا چگونه می‌توان از جوانان انتظار داشت که بروند و این کتاب‌ها را بخرند و بخوانند. همه این مسائل باعث شده جوانِ امروز صبح تا شب با موبایلش بازی کند و موسیقی‌هایی گوش بدهد که هیچ ساختار درستی ندارند.

تاجبخش در ادامه گفت: به هر حال و تحت این شرایط ما به عنوان نویسنده و شاعر وظیفه داریم بنویسیم و امیدواریم شرایطی به وجود بیاید که دیگران هم بتوانند آن‌ها را بخوانند. ناامید نیستیم چون یاس خود گناه بزرگی است.

این شاعر همچنین بیان کرد: حدود دو سال است مجموعه داستان «قالیچه»، مجموعه شعرهای «بچه‌های گل سرخ» و «باغ هزاران پرچین» را برای چاپ به انتشارات آوای کلار داده‌ام اما نمی‌دانم چرا کتاب‌ها‌یم به چاپ نمی‌رسند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: