واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۴۲۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
تحلیل فایینشال تایمز از وضعیت کردهای ایران :

همزیستی مسالمت آمیز با شیعیان و بهبود وضعیت زندگی

بسیاری از کردها می دانند که زندگی آنان در ایران و تعلق خاطر به جمهوری اسلامی برای شان مزایایی دارد ازجمله در امان ماندن از دست نیروهای داعش که در سرتاسر سوریه و عراق در حال پیش هستند
تدبیر24:وفا، یک کرد ایرانی است. او در شهر سنندج به دنیا آمده است و سال های جوانی خود را شاه درگیری های ایجاد شده در آن ناحیه میان اعضای گروه های جدایی طلب با نیروهای نظامی دولت تازه استقرار یافته در ایران بوده است. بر اثر این درگیری ها ده ها هزار نفر جان خود را در هر دو جبهه از دست دادند.

به گزارش سرویس بین الملل تدبیر24 فایینشال تایمز می نویسد : وفا و نسل جوان کرد درس های بسیاری از آن روزهای خشونت بار آموخته اند. آنان می دانند که جنگیدن برای آرمانی که گروه های جدایی طلب از آن تحت عنوان دولت واحد کرد یاد می کنند "غیر واقع بینانه" است و در عوض باید به آرامی برای کسب برابری حقوق خود به رایزنی با نظام بپردازند. آنان امیدوارند که بتوانند رابطه ای خوب با تهران داشته باشند و در عین حال در حوزه هایی از خودمختاری نیز برخوردار باشند همان گونه که در همسایگی خود در قبال رابطه اقلیم کردستان عراق با بغداد مشاهده می کنند.

وفا در که در کتابفروشی خود در سنندج پایتخت استان کردستان در شمال غرب ایران به بسر می برد می گوید:"ما می توانیم با تمام دولت ها و حاکمان همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم به شرط آن که حقوق ما به عنوان یک شهروند را به رسمیت بشناسند. با این حال، ما نمی پذیریم که همانند یک شهروند درجه دوم با ما رفتار شود."

از نظر گستره جغرافیایی می توان گفت که کردها در محدوده گسترده ای پراکنده شده ان از سرتاسر استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام. آنان یکی از قدیمی ترین جمعیت های ساکن منطقه بوده اند که از قرون پیش در آن سکونت داشته اند. بسیاری از کردها مسلمانان سنی مذهب هستند. تحولات اخیر در مناطق کردنشین از جمله در عراق، سوریه، ترکیه و عراق جایی که کردها قوی تر بودند چالش سیاسی برای آنان ایجاد کرده است. یکی از فعالان کرد در این باره می گوید:"ما احساس می کنیم که در حال راه رفتن از پشت هستیم. احساس سقوط از جایگاه اول در میان کردها به جایگاه چهارم وجود دارد." بسیاری از کردها می دانند که زندگی آنان در ایران و تعلق خاطر به جمهوری اسلامی برای شان مزایایی دارید که برای مثال، در امان ماندن از دست نیروهای داعش که در سرتاسر سوریه و عراق در حال پیش روی خزنده هستند یکی از آن ها بوده است.

فایینشال تایمز در ادامه تحلیل خود از وضعیت کردهای ایران به این موضوع اشاره می کند که : سرمایه گذاری دولت در آموزش سبب شده تا نرخ سواد در استان کردستان از 28 درصد در سال 1979 میلادی به 80 درصد امروز افزایش یابد. اکنون بیش از 90 هزار شهروند کرد فارغ التحصیل از دانشگاه های ایران وجود دارند و بیش از 6 هزار تن از آنان مشغول تحصیل در دانشگاه ها هستند. کردها تاکید می کنند که در تعلقات فرهنگی با سایر ایرانیان شریک و سهیم هستند. با این حال، دوست دارند به عنوان یک قوم که دارای زبان، تاریخ و فرهنگ خود می باشد به رسمیت شناخته شوند.

تحلیلگران ایرانی معتقدند که در ساختار دولت مرکزی ایران اختلاف نظرهایی درباره چگونه مقابله با تهدیدی به عنوان جدایی طلبی وجود دارد. میانه روها به رهبری "حسن روحانی" رییس جمهوری ایران نشان داده اند که خواستار تقویت اقتصاد مناطق کردنشین و افزایش آزادی ها در آن نواحی هستند. با این حال، اعضای جناج مقابل تاکید می کنند که باید سیاستی با خظ مشی و رویکرد امنیتی را در قبال کردها در پیش گرفت و بر اقدامات گروه های خشونت طلبی چون پژاک اشاره می کنند که وابسته به پ ک ک ترکیه هستند و عملیاتی را در مناطق شمال غرب ایران انجام داده اند.

در این میان، در انتخابات گذشته آقای روحانی موفق شد بیش از 72 درصد از آرای رای دهندگان مناطق کردنشین به سوی خود جلب کند. شهروندان کرد هنوز منتظر تحقق وعده های رییس جمهوری برای احقاق حقوق شان هستند.

آنان از این موضوع گلایه می کنند که هنوز سرمایه گذاری های کافی در مناطق کردنشین انجام نشده و نرخ بیکاری بالای 28 درصد در آن نواحی هنوز با تغییر عمده ای مواجه نشده است. با این حال، بخشی از عدم توان دولت برای تحقق وعده هایش در قبال شهروندان کرد وابسته به محدودیت های بودجه به دلیل تحریم های بین المللی وضع شده علیه برنامه هسته ای ایران بوده است.

علیرغم حوادث اخیر در منطقه، کردها با امیدواری به آینده می نگرند. آنان می گویند سطح فشار وارده بر کردها در ایران از زمان روی کار آمدن دولت روحانی به شدت کاسته شده است. دولت در ماه اکتبر گذشته به کردها اجازه داد تا برای ابراز اتحاد و همدلی با کردهای سوری محاصره شده در کوبانی توسط نیروهای داعش برای نخستین بار در تاریخ معاصر ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی به راهپیمایی مسالمت آمیز مبادرت ورزند. گفته شد بیش از 10 هزار نفر در این راهیپمایی شرکت کردند.

"امید ورزنده" رییس مرکز مطالعات کردی در دانشگاه آزاد که از سه ماه پیش تاسیس شده و نخستین دپارتمان این چنینی در ایران محسوب می شود با ابراز امیدواری نسبت به آینده تعامل دولت ایران و کردها در دوره زمامداری روحانی می گوید:"دولت آقای روحانی باعث شده تا فشارها برای فعالیت های فرهنگی کردها کاسته شده و این موضوع جرقه ای برای بروز شماری از وقایع بوده است." او اشاره می کند که این موضوع می تواند بهترین فرصت برای حکومت به منظور به حاشیه راندن گرایش های جدایی طلبانه باشد. او می گوید:" در صورتی که شهروندان کرد احساس کنند که توزیع ثروت و قدرت به طور عادلانه صورت می گیرد آن زمان تمایلات فدرالیستی نیز به تدریج رنگ خواهند باخت. کردها فارس نیستند اما آنان ایرانی هستند. این دیدگاه که ایران به ما کردها نیز تعلق دارد در حال قوی تر شدن است."
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: