واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۴۲۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸

طلاق حاصل نداشتن مهارت سازگاری

یک کارشناس حوزه خانواده گفت: طلاق محصول نداشتن مهارتی به‌ نام سازگاری است و تا فرد به یک سازگاری نرسد نمی‌تواند به ازدواج تن بدهد، لذا یادگیری این مهارت برای زن و مرد الزامی است.
تدبیر24: مریم رهسپار در منطقه لرستان، بیان‌کرد: به‌طور کلی طلاق‌ها به چند گروه عاطفی، قانونی، اقتصادی، اجتماعی و روانی تقسیم می‌شوند که آمارها و شواهد حاکی از آن است که پیامدهای منفی طلاق‌های عاطفی، روانی و... به مراتب بیشتر از طلاق‌های قانونی است.

وی در رابطه با شفاف‌‍‌سازی درباره مفهوم طلاق عاطفی، تصریح کرد: طلاق عاطفی بدین معنی است که زوجین زیر یک سقف زندگی می‌کنند ولی روابط آن‌ها کم‌رنگ، پرتنش و همراه با کشمکش است، آن‌ها زمانی را برای گفت‌وگو با یکدیگر اختصاص نمی‌دهند و مدام از یکدیگر گله و شکایت می‌کنند و صرفاً به‌دلیل فرزندان، ترس از مسائل اجتماعی، اقتصادی، حفظ آبروی خانواده و مسائلی از این قبیل به زندگی با یکدیگر ادامه می‌دهند.

رهسپار کودکان را قربانیان اصلی طلاق‌ عاطفی دانست و افزود: در طلاق قانونی حداقل اعضای خانواده تکلیف خود را می‌دانند ولی در طلاق عاطفی همه دچار عذاب وجدان و احساس گناه هستند و حتی کودکان نیز گاهی خود را مقصر اختلافات والدین می‌دانند.

این کارشناس خانواده ادامه داد: نوجوانانی که دوران کودکی خود را در خانواده‌ای که دچار طلاق عاطفی شده سپری کرده‌اند، به‌شدت دچار خشم می‌شوند که این رویکرد در پسران بسیار شایع است یا دچار بی‌تفاوتی می‌شوند به‌طوری‌ که دائماً از محیط خانه فراری بوده و بیشتر وقت خود را با دوستان، خارج از منزل یا فضای مجازی سپری می‌کنند.

رهسپار با اشاره به اینکه کتک زدن کودکان امر شایعی در در طلاق عاطفی است، اضافه کرد: درگیری‌های روزمره سه پیامد منفی استرس، خشم و رنجش را به اعضای خانواده خصوصاً کودکان تحمیل می‌کند، معمولاً احساس استرس به دختربچه‌ها منتقل می‌شود که از علائم آن می‌توان به شب ادراری و جویدن ناخن‌ها اشاره کرد و در بزرگسالی نیز دچار مردهراسی می‌شوند چون الگو و تصویر درستی نداشته‌اند، به همین‌دلیل در آینده برای ازدواج و ارتباط با همسر خود دچار مشکل می‌شوند.

وی عنوان کرد: از مهم‌ترین دلایل ایجاد طلاق‌ عاطفی در خانواده‌ها می‌توان به عصبانیت، دورویی، دروغ، حساسیت بیش‌ از اندازه، پنهان‌کاری، پرخاشگری، لجاجت و خودبینی و تحقیر دیگری اشاره کرد.

رهسپار خاطرنشان کرد: در فرایند شکل‌گیری طلاق عاطفی معمولاً یکی از زوجین دارای حساسیت‌های بی‌مورد نسبت به‌طرف مقابل است به‌طوری‌ که تمام رفتار و سکنات او را زیر ذره‌بین قرارمی‌دهد. گاه به‌دلیل دورویی، پنهان‌کاری و دروغ‌هایی که به یکدیگرمی‌گویند اعتمادمیان آن‌ها سلب می‌شود و قلب‌های زوجین از یکدیگر فاصله می‌گیرند.

این کارشناس خانواده با اشاره به اینکه طلاق عاطفی به یک‌باره ایجاد نمی‌شود، بلکه طی فرایندی مخفیانه و خاموش شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بی‌انضباطی در وقت، پوشش و ظاهر و عمل یکی دیگر از عواملی است که زمینه طلاق عاطفی را میان زوجین فراهم می‌کند.همچنین خساست خصوصاً از جانب مرد که در کلام مولای متقیان امام علی(ع) نیز صفتی نکوهیده برای مردان محسوب می‌شود به ایجاد نارضایتی زن از زندگی و از بین رفتن روحیه نشاط و شادابی از خانواده دامن می‌زند.

رهسپار با بیان اینکه طلاق محصول نداشتن مهارتی به‌نام سازگاری است، تصریح کرد: تا فرد به یک سازگاری نرسد نمی‌تواند به ازدواج تن بدهد، لذا یادگیری این مهارت برای زن و مرد الزامی است و جوانان قبل از ازدواج باید با مراجعه به مشاوران کارآمد در زمینه اصلاح و ارتقای رفتار خود آموزش ببینند تا دچار روزمرگی در زندگی آینده خود نشوند.

وی اذعان کرد: ما باید یاد بگیریم که بخش عمده‌ای از وقت خود را به خانواده اختصاص دهیم و دوستان وآشنایان را در اولویت پس از آن قراردهیم کمااینکه امام صادق(ع) فرمود: «بهترین فرد کسی است که برای زمان خود برنامه‌ریزی داشته باشد، زمانی برای خانواده، زمانی برای کسب و کار و زمانی برای مدیریت فردی و کارهای شخصی».
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: