واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۴۲۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱

کهنه قلعه مشگین‌شهر احیا می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل از بازسازی اثر تاریخی کهنه قلعه مشگین‌شهر و ده‌ها اثر دیگر در سطح استان خبر داد.
تدبیر24: کریم حاجی‌زاده با اشاره به برنامه سازمان میراث فرهنگی در سطح استان اردبیل، گفت: این سازمان در استان برای اینکه در مسیر و ماموریت اصلی خود حرکت کند، نیاز به باز طراحی و بازنگری اساسی در بخش فنی دارد.

وی با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی استان اردبیل عنوان‌کرد: اردبیل در دوران شاه‌صفوی به دلیل پایانه‌بودن اقتصاد ملی ایران و در دوره قاجاریه اعیان‌نشین شدن شهر مبتنی بر اقتصاد کشاورزی دارای بناهای تاریخی متعددی است که تنها 320 بنای شاخص در محدوده بازار آن وجود داشت.

حاجی‌زاده با بیان اینکه بیشتر این بناها به طور طبیعی در اثر استهلاک مواد ساختمانی و دخالت مالک در طول دوره اول و دوم پهلوی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دچار تخریب شده‌اند، افزود: با تاسیس سازمان میراث فرهنگی در ثبت و حفظ این بناها اقدام شد ولی به دلیل محدویت‌های مالی و تصویب قانون کسب اجازه مالک در ثبت آثار تاریخی موضوع ثبت آثار واجد شرایط دچار اختلال شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل احیای بناهای تاریخی استان را از سیاست‌های اصلی میراث فرهنگی دانست و افزود: متاسفانه در شهر اردبیل خانه‌های قابل حفاظت به آن صورت نمانده است اما در شهرستان نمین خانه تاریخی صارم‌السلطنه و دو حمام دیگر بازسازی خواهند شد.

حاجی‌زاده با بیان اینکه بیشتر خانه‌های شهرستان خلخال به جز یک خانه تخریب شده است، بیان‌کرد: حمام‌های این شهرستان مرمت شده و احیای بازار تاریخی و یک خانه تاریخی از برنامه‌های آتی سازمان است.

وی ادامه‌داد: در شهرستان مشگین‌شهر غیر از حمام عدل کار تملک و طراحی تمامی آثار قابل حفاظت به اتمام رسیده و از سال 94 با پایان یافتن مطالعات مجموعه تاریخی کهنه قلعه مرمت این اثر آغاز می‌شود.

احیای مجموعه شیخ حیدر مشگین‌شهر از سر گرفته می‌شود

حاجی‌زاده با بیان اینکه مجموعه شیخ‌حیدر مشگین‌شهر نیز در الویت برنامه‌های میراث فرهنگی قرار دارد، افزود: متاسفانه کار مرمت این اثر تاریخی در دوره هشت سال گذشته تعطیل شده و تلاش می‌شود در این دولت در کنار اثر کهنه قلعه تکمیل شود.

وی با بیان اینکه حجم عملیات مالی پروژه‌های میراث فرهنگی به قدری زیاد است که در طول یک یا دو سال قابل اجرا نیستند، تصریح‌کرد: طرح‌هایی که به لحاظ تاریخی فاخر هستند در ردیف بودجه ملی قرار می‌گیرند و برای طرح‌های کوچک و بخش ساماندهی از اعتبارات استانی تامین مالی می‌شود.

بازار اردبیل قابلیت ثبت جهانی را ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به ثبت جهانی مجموعه تاریخی بازار اردبیل عنوان کرد: تا زمانی که محور فرهنگی و تاریخی این اثر به طور دقیق بازشناسی نشود قابلیت ثبت جهانی را ندارد.

وی افزود: این اثر باید به لحاظ کاربردی، حجم بازار، پلان‌ها قبل و فعلی، احیای کارونسراهای گذشته مورد مطالعه قرار گیرد تا بتوان به عنوان یک مجموعه بزرگ تاریخی ما بین بقعه شیخ‌صفی الدین اردبیلی تا مسجد جمعه اردبیل برای ثبت جهانی مطرح کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در محور تاریخی و فرهنگی بازار اردبیل دخالت‌های فنی زیادی شده است، گفت: ساخت پل روگذر در این محور از مهمترین مشکلات فنی است که متاسفانه در دوره قبل زمان ریاست آقای علویان صدر با وجود مغایرت با طرح تفضیلی و غیرقانونی بودن اجازه احداث آن داده شد که باید فکر اساسی برای ساماندهی آن کرد.

پل پیرعبدالملک اردبیل مغایر با بافت تاریخی است


حاجی‌زاده تصریح کرد: شورای ترافیک باید پل پیر عبدالملک را در فرایند بازطراحی خود قرار دهد چرا که این پل عملا ماده زائد و مخل ترافیک در شهر است و مغایرت بنیادی با ضوابط بافت تاریخی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل در خصوص اثر تاریخی جمعه مسجد گفت: استحکام بخشی این بنا به اندازه کافی صورت گرفته و گنبد آن نیز از نظر سازه سنگین نیست و چون در طرح مصوب آن مقرر بود از جنس چوب یا شیشه باشد تا دخالت دوره جدید خودش را بهتر نمایان کند ولی متاسفانه از سیمان استفاده شده که امسال در شورای فنی مورد بازنگری مجدد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: به طور معمول در بناهایی که بیش از300 سال عمر دارند عینا بازسازی نمی‌شود چون این کار دادن سند جعلی به تاریخ است و در مورد جمعه مسجد اردبیل این شاخص رعایت شده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: