واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۴۲۳۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱
بانک مرکزی وارد گود تنظیم قطعی بازار شد

دلار روی خط آقای رئیس کل

براساس بررسی‌ها، قیمت نرخ ارز می‌تواند در حول‌وحوش ۳۰۰۰ تومان باشد البته ما با افزایش تولید و همچنین درآمد به دنبال نرخ واقعی ارز هستیم. . .

تدبیر24 : بعد از صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه قیمت کاهش یافته دلار تا نرخ روز سه‌شنبه کف قیمت دلار بوده، دیروز نرخ دلار یک روزه حدود 200 تومان گران شد. دلار روز گذشته در بازار با نرخ 3090 تومان مبادله شد. در حالی که در چند روز گذشته نرخ دلار پله‌های نزولی قیمت را طی می‌کرد، روز گذشته این نرخ برخلاف روال یک هفته گذشته خود افزایش یافت. در این میان سکه طلا طرح قدیم از 924 هزار تومان در روز سه‌شنبه با 54 هزار تومان افزایش به 978 تومان رسید. سکه طلا طرح قدیم نیز از 924 به 983 هزار تومان رسید که 59 هزار تومان افزایش داشته است.

روز گذشته نیم‌سکه طلا هم از 485 به 510 هزار تومان رسید که با رشد 25 تومانی همراه بود. ربع سکه هم از 295 هزار تومان به 320 هزار تومان رسیده که 25 هزار تومان رشد را در طول یک‌روز نشان می‌دهد. همچنین هرگرم طلای 18 عیار از 94 هزار و 800 تومان در روز سه‌شنبه به 100 هزار و 300 تومان در روز چهارشنبه رسیده که حاکی از 5500 تومان رشد بوده است. یورو نیز از 3960 به 4130 تومان رسیده که 170 تومان رشد را نشان می‌دهد. پوند نیز از 4720 به 4920 تومان رسیده است که رشد 200 تومانی را نشان می‌دهد. البته تمام این نرخ‌ها به گزارش مهر است و برخی خبرگزاری‌های دیگر این میزان افزایش‌ها را بیشتر نیز اعلام کرده‌اند. همزمان روز گذشته معاملات آتی سکه نیز با افزایش حداکثری قیمت روبه‌رو شد؛ به طوری که نرخ سکه‌ها در این بازار حداکثر 50 هزار تومان افزایش قیمت را از خود نشان دادند. این در حالی است که در روزهای گذشته نرخ دلار که به شدت به سمت کاهش حرکت کرده بود، بسیاری از فعالان بازار و البته برخی اقتصاددانان نسبت به این روند هشدار داده بودند. چرا که به اعتقاد آنها، در صورت ادامه این روند بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی با چالش جدی روبه‌رو می‌شد. کما اینکه گزارش‌های رسیده از بازار خودرو، مسکن و طلا موید همین مطلب است که کاهش قیمت در نهایت به رکود معاملات منجر شد.

اما رئیس کل بانک مرکزی 2 روز قبل در نشست خود با اعضای اتاق بازرگانی، این روند کاهشی را غیرمنطقی دانسته و تاکید کرده بود که ادامه‌ این روند کاهشی به نفع بازار نیست. درست یک روز بعد معادله قیمت‌ها روی دیگری از خود نشان داد؛ تا جایی که به سمت افزایش تغییر مسیر داد. نرخ دلار که در روزهای گذشته و در پایین‌ترین میزان خود به 2900 تومان رسیده بود، طی یک روز با حدود 200 تومان افزایش به 3090 تومان رسید. هرچند که سخنگوی دولت معتقد به این تاثیر نبوده و تاکید کرده است که صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی تاثیری در نرخ ارز نداشته است. در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی فعالان بازار ارز معتقد هستند که دلیل اصلی افزایش قیمت دلار اظهارات ارزی دیروز رئیس کل بانک مرکزی است.

دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست

سخنگوی هیات دولت هم در همین راستا تاکید کرده است که دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست. به گزارش ایلنا، ‌محمدباقر نوبخت گفت: متاسفانه اقتصاد ما در سال‌های گذشته تحت تاثیر نوسان‌های نرخ ارز ثبات خود را از دست داده است. بانک مرکزی به عنوان مقام مسئول در مورد نرخ ارز به دنبال ثبات بازار ارز است و با ثبات بخشی نوسان‌ها می‌توانیم نرخ تعادلی را مشخص کنیم. وی ادامه داد: براساس بررسی‌ها، قیمت نرخ ارز می‌تواند در حول‌وحوش ۳۰۰۰ تومان باشد البته ما با افزایش تولید و همچنین درآمد به دنبال نرخ واقعی ارز هستیم. نوبخت ادامه داد: در بحث نرخ ارز غیر از عرضه و تقاضاهای واقعی یک عرضه و تقاضایی وجود دارد که سودجویانه است که می‌تواند در تعیین نرخ ارز تاثیرگذار باشد. وی ادامه داد: گروهی به دنبال سودجویی در بازار هستند اما ما باید با جلوگیری از این امر به دنبال ثبات بازار باشیم. هم اکنون ۴۵۰ هزار میلیارد نقدینگی دراین بخش وجود دارد که می‌توان آن را به جای اینکه به سمت بازار ارز برد به سمت بازارهای دیگر هدایت کرد. نوبخت با اشاره به اینکه دولت نسبت به قیمت نرخ ارز و ثبات آن حساس است، گفت: اگر قیمت ارز مقطعی پایین بیاید و بعد دوباره افزایش یابد برای اقتصاد خوب نیست و‌‌ همان طور که باید با افزایش ارز به صورت مقطعی با حساسیت برخورد شود باید با پایین آمدن غیرمنطقی و مقطعی آن نیز برخورد كرده و نسبت به آن حساس باشیم.

دلار 3 هزار تومانی خوب است

در همین شرایط، معاون ارزی بانک مرکزی نیز نرخ تعادلی برای دلار را 3000 تومان خوانده و تاکید کرده است که کاهش بیشتر نرخ ارز و نوسان‌های شدید به نفع کشور نخواهد بود. به گزارش ایسنا،‌ غلامعلی کامیاب در پاسخ به این سوال که چه نرخی برای ارز مناسب است؟ اظهار کرد: نرخ موجود در بازار برای ارز مناسب است. وی در ادامه با تاکید بر اینکه نرخی که بازار تعیین می‌کند، بهترین نرخ است، ادامه داد: این نرخ ناشی از انتظاراتی است که در مردم ایجاد شده است.

 معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه نباید دیدگاه ثابت به نرخ ارز داشته باشیم، گفت: عرضه و تقاضا تعیین کننده است و اگر نوسان نرخ ارز در یک دالان باریک تر نوسان داشته باشد می‌گوییم که ثبات دارد. کامیاب خاطرنشان کرد: نرخ ارز اکنون به حدود2900 تا 3000 هزار تومان رسید که نرخ خوبی است.همچنین نایب رئیس کنفدراسیون صادرات، نوسانات دائم و شدید نرخ ارز طی سال‌های اخیر را عاملی برای لطمه زدن به بدنه اقتصاد دانسته است. به گفته محمد لاهوتی، کارشناسان و فعالان اقتصادی بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که ثبات و نبود نوسان نرخ ارز بسیار مهم‌تر از افزایش یا کاهش آن است، بنا بر این اگر سخنان رئیس کل بانک مرکزی به معنای حاکم شدن این رویکرد ثبات آفرین در حوزه ارزی باشد، نه تنها صادرکنندگان بلکه تمامی فعالان اقتصادی نیز از آن حمایت خواهند کرد. وی گفت: نوسان‌های نرخ ارز از دغدغه‌های اصلی تمامی فعالان اقتصادی خصوصا صادرکنندگان است، بنابراین تاکید رئیس کل بر اینکه برای ارز سقف و کف قیمتی درنظر گرفته شده، بسیارامیدوار کننده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ساحل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
3
0
دلار فعلا شناور و خوب کار می کند
امامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
0
3
باسلام /من نمیدونم کیا از بیرون فشار اوردن که اگه ایمطوری دلار بیاد پایین ما بیچاره میشیم افای رئیس شما هیچ از قیمت ارزاق مردم که به بهانیه قیمت بالای دلار رفته بالا خبر دارین که حالا به فکر چند تا رانت خوار افتادین که زرر نکنن خدا هر کس که برای معاش مردم نقشه میکشن که جیب خودشان را پر کنن لعنت کند باشه ماهم خدای داریم
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
1
بیچاره مردم چه کنند اقای ریس بانک بگذارید مردم نفس بکشند خدا پدرتان را نیامرزد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
0
2
آقای ریئس تقویت پول ملی به ضرر کشوراست ؟
نظر شما: