واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۴۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۰

"اشتون" مذاکره کننده باقی ماند+عکس

در گروه 1+5 نه خانه تکانی رخ داده است و نه برکناری؛ کاترین اشتون همچنان هماهنگ کننده ارشد هسته ای گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران است.
تدبیر24: تغییر احتمالی در ترکیب تیم مذاکره کننده هسته ای گروه 1+5 و در راس آن هماهنگ کننده و یا مذاکره کننده ارشد این گروه مورد توجه رسانه ها و روزنانه های داخلی قرار گرفت.



برخی روزنامه ها صبح امروز بر پایه گمانه زنی پایگاه خبری ای. یو آبزرور خبر از «خانه تکانی در گروه 1+5» و یا «احتمال تغییر در ترکیب تیم حریف» دادند.

این در حالی است که بر اساس حکمی که فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای کاترین اشتون صادر کرده است او همچنان در سمت خود به عنوان هماهنگ کننده و یا مذاکره کننده ارشد گروه 1+5 باقی می ماند.

موگرینی که به تازگی جایگزین کاترین اشتون درسمت مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شده است، سلف خود را به عنوان مشاور ویژه خود و تسهیل کننده مذاکرات هسته ای با ایران منصوب کرد.
در بیانیه اتحادیه اروپا در این مورد آمده «برای اطمینان بخشیدن به ادامه مذاکرات، که به تعهد زمانی کاملی احتیاج دارد، کاترین اشتون گفت‌وگوها را تسهیل می‌کند و گزارش [عملکرد خود را] به طور منظم (به موگرینی) می‌دهد.»
ریاست کاترین اشتون، دیپلمات بریتانیایی بر امور سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در روز اول نوامبر به پایان رسیده و به دیپلمات ایتالیایی، فدریکا موگرینی، جایگزین او شد.

از ماه های پیش از پایان دوران مسوولیت اشتون در اتحادیه اروپا، گمانه زنی های بسیاری در رسانه ها داخلی پیرامون تغییر و تحول در ترکیب تیم مذاکره کننده گروه 1+5 مطرح شده بود.

بسیاری از دغدغه ها و نگرانی های رسانه های داخلی بر این موضوع متمرکز بوده است که آیا تغییرات و تحولات احتمالی می تواند تاثیری در روند مذاکرات و رسیدن ایران و گروه 1+5 به توافق جامع و نهایی داشته باشد.

بارونس کاترین مارگارت اشتون، در سال 2009 پس از خاویر سولانا، دیپلمات اسپانیایی و مسوول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به عنوان هماهنگ کننده و یا مذاکره کننده ارشد هسته ای گروه 1+5 برگزیده شده و مذاکرات هسته ای با ایران را از آن تاریخ تا به امروز بر عهده داشت.

اشتون در 5 سال گذشته با تیم متفاوت از جمهوری اسلامی ایران به مذاکره پرداخته است. ابتدا با سعید جلیلی و بعد با محمد جواد ظریف. تمام تلاش او برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران از طریق روش های دیپلماتیک تنها محدود به توافق مقدماتی ایران و گروه 1+5 در ژنو 3 موسوم به برنامه اقدام مشترک شده است.

ظرف یکسال گذشته تلاش های او و سایر دیپلمات های ایران و گروه 1+5 معطوف به دستیابی به توافق جامع و نهایی برای پایان دادن به مناقشه بیش از 10 ساله هسته ای ایران شده است.

بر این اساس اشتون با کوله باری از تجربه در مورد موضوع و مذاکرات هسته ای ایران نقش سازنده ای در نزدیک کردن دیدگاه ها طرفین یعنی یک طرف ایران و طرف دیگر گروه 1+5 داشته است.

نقش اشتون در طول این مذاکرات هم عمدتا در چارچوب ایجاد همانگی در نظرات کشورهای عضو گروه 1+5 و انتقال آن به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بوده است. از این رو او در جریان مذاکرات نقش تصمیم گیرنده مستقل را بر عهده نداشته است.

بر این اساس تغییر احتمالی او و جایگزنی فردی جدید هم نمی تواند تغییری در روند مذاکرات هسته ای ایجاد کند چرا که این سیاست‌های تعیین شده از سوی کشورهای عضو گروه 1+5 و اتحادیه اروپا است که می تواند در مذاکرات تعیین کننده باشد.

با این حال به توجه به اینکه اشتون در ماه های پایانی حضورش در اتحادیه اروپا همت خود را به کار بست که پیش از ترک این سمت با یک موفقت بزرگ دیپلماتیک اختیارات خود را به جایگزینش واگذار کند که این تلاش ها برای نزدیک کردن دیدگاهای طرفین به نوعی حسن نیت او در داخل ایران تعیبر شد، این دغدغه در محافل رسانه ای وجود دارد که جایگزین احتمالی او از چنین انگیزه ای برخوردار نباشد که همین امر دستیابی به توافق نهایی را به تاخیر بیندازد.

شاید همین دغدغه هم سبب شد که گمانه زنی پایگاه خبری اروپایی ای. یو آبزرور مبنی بر اینکه « با توجه به تمدید 7 ماهه مذاکرات ایران و گروه 3+3 اکنون انتظار می‌رود موگرینی به جای اشتون در مذاکرات حضور یابد» در صفحات نخست روزنامه های داخل ایران جایی برای خود دست و پا کند.
منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: