واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۴۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰

بودجه پیشنهادی دولت برای فرهنگ

در لایحه بودجه سال ۹۴ بودجه وزارت ارشاد ۷۶۹ میلیارد تومان پیشنهاد شده است که از این میان زیرمجموعه‌های این وزارتخانه هم‌چون امور سینمایی‌، حمایت از نشر‌، کتب و مطبوعات و سایر بخش‌ها افزایش قابل توجهی در ردیف بودجه خود نداشته‌اند.
 تدبیر24: لایجه بودجه سال 94 صبح امروز از سوی رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد،‌ در این لایحه رئیس جمهور بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را 769 میلیارد تومان پیشنهاد داد،‌ این در حالی است سال گذشته این بودجه 623 میلیارد تومان پیشنهاد شد‌، اما در عمل 521 میلیارد تومان مصوب شد.
هم‌چنین در لایجه پیشنهادی بودجه سال 94 سهم حمایت از نشر،‌ کتاب و مطبوعات 150 میلیارد تومان پیشنهاد شده است که همان رقم بودجه مصوبی سال 93 است.

ردیف بودجه پیشنهادی موسسه پژوهشی فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات معادل 5میلیارد و 230 میلیون تومان است که در مقایسه با رقم مصوب سال 93 تنها 230 میلیون تومان افزایش داشته است.

هم‌چنین سهم بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا از بودجه پیشنهادی سال آینده‌، 5 میلیارد و 500 میلیون تومان است که در مقایسه با 5 میلیارد و 900 میلیون تومان سال گذشته 400 میلیون تومان کاهش داشته است.




بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سینمایی و تولید فیلم‌های فاخر در سال جاری 100 میلیارد تومان بوده است که این رقم در بودجه پیشنهادی سال 94 به 106 میلیارد افزایش یافته است.

در مجموع می‌توان گفت،‌ دولت در بودجه پیشنهادی سال 94 هم‌چنان سهم فرهنگ را اندک دیده است‌، بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های مختلف تغییر محسوسی نسبت به سال گذشته نداشته است،‌ این در حالی است که اهل فرهنگ در سال‌‌های گذشته همواره از کمبود بودجه حوزه فرهنگ گلایه داشته‌اند.

اما در لایجه پیشنهادی بودجه سال 94‌، بودجه دستگاه‌های فرهنگی دیگر نیز دیده شده است،‌ از آن جمله سهم سازمان فرهنگ و ارتباطات 215 میلیارد تومان است که از این میان سهم بنیاد سعدی 4 میلیارد تومان است. بودجه مصوب سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال 93 معادل 179 میلیارد تومان بوده است،‌ بنابراین می‌توان افزایش 36 میلیارد تومانی را شاهد بود.



هم‌چنین 52 میلیارد تومان سهم موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) از بودجه پیشنهادی سال 94 است که افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته که معادل 16 میلیارد تومان بوده است،‌ دارد.

ردیف بودجه سازمان تبلیغات اسلامی نیز 260 میلیارد تومان است که سهم حوزه هنری انقلاب اسلامی 46 میلیارد تومان و سهم موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی 7 میلیارد تومان است. سازمان تبلیغات اسلامی نیز نسبت به سال گذشته با افزایش حدودا‌ً 18 میلیارد تومانی روبرو بوده است.



بررسی بودجه پیشنهادی این دستگاه‌های فرهنگی نسبت به رقم پیشنهادی و مصوب سال گذشته نیز نشان از این دارد که بودجه این دستگاه‌ها تفاوت قابل توجهی نداشته و حتی در مواردی این بودجه‌ها دچار کاهش نیز شده است‌، در این شرایط حداقل انتظار می‌رود،‌ مجلس و نمایندگان آن توجه لازم را به حوزه فرهنگ داشته و بودجه 94 دستگاه‌های فرهنگی با نگاه حمایتی به بخش فرهنگ تصویب کنند.

برچسب ها: بودجه ، پیشنهادی ، دولت ، فرهنگ

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: