تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۴۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
بازتاب‌های داخلی سخنراني حسن روحانی در سازمان ملل

نطقی از سر اقتدار برای جهانیان

در واقع اين ملت ايران است كه منتظر رفتار صادقانه آمريكايي‌ها و غربي‌ها است و اين آنها هستند كه بايد در عمل نشان دهند كه آيا به صحبت‌هاي خود پايبند ...

تدبیر24:  سخنان حسن روحاني رييس‌جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل به كام بسياري از مديران و مسوولان كشور شيرين آمد. روحاني كه بامداد چهارشنبه به وقت ايران، پشت تريبون مجمع عمومي، جهانيان را به صلح دعوت كرد و از چارچوبي براي مديريت اختلافات سخن گفت، علاوه بر مقامات ساير كشورها، در داخل كشور هم با اقبال طيف‌هاي مختلف سياسي قرار گرفت.
مطابق رويكرد رهبري
حسين نقوي حسيني سخنگوي كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس:
چرخش سياسي آمريكا و غرب در اين دوره از اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل نشان مي‌دهد كه از تحولات سياسي پيش آمده در ايران پس از انتخابات رياست‌جمهوري و به تبع آن انتخاب روحاني به عنوان رييس‌جمهور استقبال كرده‌اند و اين تحول را در جهت بهبود روابط ايران با غرب تلقي مي‌كنند. لحن سخنراني حسن روحاني و همين‌طور باراك اوباما در اين اجلاس مبين اين امر است كه دوطرف تمايل دارند پيرامون مشكلات في‌مابين گفت‌وگو كنند و برای حل مشكلات مشترك گام بردارند. البته اين امر كار آساني نيست. 60 سال رفتار خصمانه آمريكا با ايران به ويژه سه دهه پس از انقلاب نيازمند زمان است و به آساني حل نمي‌شود. در سخنان روحاني كه مي‌شود، گفت از موضع قدرت بيان شد، طرح «جهان بدون خشونت و افراطي‌گري» از نقاط مثبت اين سخنراني است كه مي‌تواند مورد استفاده همه كشورها و به‌خصوص كشورهاي آسيب‌ديده و نگران از افراطي‌گري و تندروي قرار گيرد. سخنان روحاني در مجمع عمومي قطعا مثبت بوده و موضع ايران درباره حق استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي را تقويت مي‌کند. رويكرد روحاني و تيمش به عنوان نماينده ايران در اين اجلاس درست مطابق با رويكرد نرمش قهرمانانه رهبري بود كه با هدف مشخص كه همان پيروزي است، صورت گرفت. درباره بحث‌هاي مطرح شده مبني بر احتمال مذاكره ايران و آمريكا بايد گفت كه مسيري طولاني در پيش است. نظر غربي‌ها و آمريكا به خاطر تيم روحاني بسيار مثبت است، اما نكته حائز اهميت شروط ايران براي اين مذاكره است كه از آن جمله مي‌توان به رفع توقيف دارايي‌هاي ايران، پايان دادن به اقدامات خصمانه و اعتقاد به اينكه مذاكره ارباب مآبانه نباشد و طرف‌هاي گفت‌وگو حق برابر در مذاكره داشته باشند، اشاره كرد. (دنياي اقتصاد)
تغيير نگرش آمريکا در قبال ايران
محمدحسن آصفري عضو هيات رييسه كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس:
 
تغيير گفتمان آمريكا نسبت به ايران در درجه اول به دليل حمايت مردم از كشور در انتخابات رياست‌جمهوري به عنوان پشتوانه و سرمايه اجتماعي و گفتمان مطرح شده از سوي روحاني بوده است. اين سرمايه اجتماعي سبب شد دولت آمريكا از مواضع خصمانه هميشگي خود عقب بنشيند. تغيير ادبيات از سوي روحاني نسبت به  ادبيات رييس‌جمهور سابق كه بيشتر به سمت ايجاد چالش بود، سبب شد غربي‌ها و آمريكا صراحتا حقوق هسته‌اي را حق مسلم مردم ايران بدانند. اذعان اوباما در سخنراني خود در مجمع عمومي، گام موثري در جهت برداشتن ديوار بي‌اعتمادي است كه آمريكا ميان خود و ايران، ايجاد كرده است. براي شكل گرفتن رابطه مثبت ميان اين دو كشور با توجه به سخنان بسيار خوب حسن روحاني رييس‌جمهور كشورمان، مهم‌ترين كار برداشتن تحريم‌ها عليه ايران است كه به دليل توهم آمريكا و غرب درباره توليد سلاح هسته‌اي ايران، صورت گرفت. اذعان اوباما به حق ايران در داشتن انرژي صلح‌آميز هسته‌اي و اشاره به فتواي رهبر معظم انقلاب درباره ممنوع بودن توليد سلاح هسته‌اي بهترين دليل براي اين است كه آمريكا به برداشتن تحريم‌هاي بي‌دليل عليه ايران اقدام کند. حرف‌هاي اوباما مي‌تواند براي مباحث هسته‌اي و اجلاس آتي 1+5 كه قرار است بدون واسطه در ژنو انجام شود، دستاورد بزرگي را براي ايران در مسائل هسته‌اي رقم زند. طرح روحاني ادامه اصلي است كه از ابتداي انقلاب به عنوان ايده اصلي جمهوري اسلامي ايران مطرح بوده است. اگر شوراي امنيت اين طرح مبني بر دنياي بدون خشونت را در دستور كار خود قرار دهد، مي‌تواند براي حل مشكلات  بسياري از كشورهايي كه از افراطي‌گري و خشونت رنج مي‌برند موثر باشد. (دنياي اقتصاد)
نطقی از سر اقتدار
غلامعلی حداد عادل رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس:
من نطق آقای روحانی را گوش کردم، آن را مثبت ارزیابی می‌کنم و تایید می‌کنم که همه محتوا، مضامین و مفاهیم درج شده منطقی بود.  نطق روحانی به هیچ وجه از سر ذلت و وادادگی نبود و در آن اقتدار و اعتقاد به چشم می‌خورد و در عین حال منطقی هم بود. نطق روحانی همان حرف همیشگی ملت ایران بود. در صحبت‌های آقای روحانی هیچ نشانی از تسلیم و صرف نظر کردن از حقوق ملت ایران مشهود نبود. سخنرانی اوباما، اما لحن متفاوتی داشت. در اظهارنظرهای برخی مقامات آمریکایی تفاوت‌هايي دیده شد که حکایت از این دارد که یک تصویری در نگاه مسوولان آمریکایی به وجود آمده است. ریشه تغییر نگاه مقامات آمریکایی را باید در مقاومت و اقتدار ملت ایران و حق‌طلبی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست. با توجه به سخنان شب گذشته رییس‌جمهور آمریکا  بايد دقت داشت تا وقتی دلیلی نداشته باشیم، نباید خوش‌بین باشیم مگر آنکه در عمل مساله دیگری اتفاق بیفتد. آقای روحانی با یک بیان دیپلماتیک خواستند به آمریکایی‌ها این نکته را منتقل کنند که چه کسی در آمریکا تصمیم می‌گیرد، آیا گروه‌های فشار صهیونیستی تصمیم می‌گیرند یا دولتمردان و ملت آمریکا؟ درباره سخنان اوباما در به رسمیت شناختن حق ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و احتمال باز شدن باب جدیدی در مساله هسته‌ای كه امیدواریم این اتفاق بیفتد و اگر چنین اتفاقی افتاد، از آن استقبال می‌کنیم. بايد تاكيد كرد كه انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان در تغییر مواضع رییس‌جمهور آمریکا موثر بوده است، وقتی آنها مشاهده می‌کنند کشوری در دریای طوفانی منطقه به درجه‌ای از بلوغ سیاسی رسیده که به‌رغم تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی انتخاباتی را در کمال آرامش برگزار می‌کند و خونی از بینی کسی نمی‌ریزد یعنی اتفاق مثبتی در ایران افتاده است.(دنياي اقتصاد)
مذاكره با آمریکا ممنوعیت ذاتي ندارد
آيت‌الله آملي لاريجاني رییس دستگاه قضا:
سخنراني ریيس‌جمهور كشورمان در مجمع عمومي سازمان ملل متين و منطقي بود. مذاكره و روابط ايران با ديگر كشورها ممنوع ذاتي نيست و آنچه موجب تاخير يا انجام شدن برخي مذاكرات شده بود مرهون بي‌اعتمادي به صداقت در گفتار و رفتار غربي‌ها به‌ويژه آمريكايي‌ها بود. با استناد به سخنان مقام معظم رهبري مبني بر اينكه ملت ايران سابقه خوبي از غربي‌ها و به خصوص آمريكا نديده است، مي‌توان گفت كه سخنان ریيس‌جمهور آمريكا در ابتداي حضور در عرصه سياسي و اجرايي آن كشور و اعمال متعاقب آن را نمونه‌اي از رفتار و گفتار غيرصادقانه آمريكايي‌ها عليه ملت و دولت ايران بود. اوباما در بدو ورود خود شعار تغيير سرداد و مدعي شد كه دست دوستي به طرف ملت ايران دراز مي‌كند، اما در عمل با تحريم‌هاي بي‌سابقه، مشت آهنين خود را به مردم ايران نشان داد و اكنون ملت ايران فرصت اعتمادسازي دوباره‌اي به اوباما و دولتمردان آمريكا داده است كه بتوانند اعتماد ملت ايران را جلب كنند. نظام جمهوري اسلامي ايران در صورت وجود شرايط عادلانه و عزتمند و احترام متقابل ابايي از مذاكره ندارد. در واقع اين ملت ايران است كه منتظر رفتار صادقانه آمريكايي‌ها و غربي‌ها است و اين آنها هستند كه بايد در عمل نشان دهند كه آيا به صحبت‌هاي خود پايبند خواهند ماند و آيا دست از رفتار متخاصم و متناقض خود با ايرانيان برخواهند داشت؟ مذاكره در شرايط كاملا عادلانه و متساوي و بر مبناي اعتماد عملي و تكريم متقابل، قابل اجرايي شدن است و در چنين مذاكره‌اي احتمال رسيدن به نتايج مثبت وجود دارد.(مهر)
راهی نو برای همبستگی
سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح :
 
یکبار دیگر عقلانیت روحانیت شیعه در چهره رییس‌جمهور اسلامی ایران در سازمان ملل متحد درخشید و در چارچوب و در کلام نغز رهبر معظم‌انقلاب، عزت، حکمت و مصلحت را در جهان به کرسی نشاند. آقای رییس‌جمهور، مواضع صریح و انقلابی و حق‌طلبانه و مستحکم ملت ایران را به جهانیان نشان داد. سخنان مقام محترم ریاست‌جمهوری یک پیام داخلی هم داشت، آنجا که گفت: «مخالف را نه تنها باید تحمل کرد که باید با او کار کرد». آقای روحانی با این حکمت سیاسی شعارهای اصلاح‌طلبان را پشت سر گذاشت و راهی نو برای همبستگی، نشاط و مشارکت ملی گشود؛ خدا را به این نعمت شکرگزاریم. میدان سیاست جهانی امروز با یک سیاستمدار ولایی و حکیم از علمای دین، اسلام ناب را می‌آزماید و جهان ناظر این صحنه است. نخبگان جهان راه برون‌رفت از مشکلات را در الگوهای ایرانی- اسلامی می‌جویند و این برای ما یک افتخار ملی است.(ایسنا)
گام مثبت در مفاهمه با دنیا
غلامحسين کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی:
سخنرانی رییس جمهور قدم مثبتی در راستاي مفاهمه و گفت‌وگوی معقول با دنیا بود. به هر حال صحبت‌های آقای روحانی صحبت‌هایی بود که در دوران انتخابات و بعد از انتخابات به نحوی بیان کرده بودند و موضوع مهم این است که بیان ایشان مطابق با عرف دیپلماتیک دنیا بود. ایشان در سخنان خود بر اهمیت حفظ منافع ملی تاکید کرده و در این ارتباط کوتاه نیامدند، ولی نحوه‌ بیانشان در این ارتباط، بیانی معقول، منطقی و مطابق با موازین بین‌المللی بود و قطعا این امر می‌تواند در راستای تغییر جبهه‌گیری‌های غیرمنطقی در مقابل ایران تاثیرگذار باشد و جوی را که در این ارتباط وجود دارد، تغییر دهد. در طول 8 سال گذشته متاسفانه از همین تریبون حرف‌های غیر منطقی و افراطی از سوی برخی افراد مطرح شده بود و جوی را علیه ایران به وجود آورده بود. شکستن این جو و فضا زمان می‌برد و شاید با یک‌سخنرانی یا یک سفر و در عرض چند روز آن اتفاقی که مد نظر مردم و خود آقای روحانی است به سادگی رخ ندهد، ولی سخنرانی روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل به عنوان اولین قدم برای تغییر نگاه دنیا و سیاستمداران بین‌المللی نسبت به ایران مثبت بود. البته نباید انتظار داشت که تمام مشکلات با یک سخنرانی حل شود. نباید این‌گونه تصور کرد که نگاه دنیا نسبت به ایران با یک سخنرانی بعد از این همه سوءتفاهم‌هایی که در سال‌های گذشته توسط برخی از مسوولان ایجاد شده اصلاح شود؛ ولی سخنرانی روحاني شروع مثبتی در این راستا بود.(ايسنا)
نطق هوشمندانه
سرلشکر رحيم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا:
آمریکایی‌ها به‌طور محسوس یک نوع نرمش و عقب‌نشینی را در مقابل ایران انتخاب کرده‌اند. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به این حقیقت که ایران، یک کشور قدرتمند و باثبات در منطقه است که از روش منطقی و هوشمندانه در برخورد با دشمنانش پیروی می‌کند، پی‌برده‌اند. اینها باعث شده آقای اوباما چند تغییر محسوس نسبت به ایران داشته باشد و برای اولین بار به عنوان رییس‌جمهور آمریکا اعلام کند که ما خواستار تغییر رژیم در ایران نیستیم یا به حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌جویانه احترام می‌گذاریم و این موضوع، حق ایران را تثبیت کرد. آمریکایی‌ها هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌‌اند که نمی‌توانند با ایران قدرتمند دست و پنجه نرم کنند. البته ایران نیز در موضع طلبکارانه از آمریکا باقی خواهد ماند؛ چون واقعیت این است که ایران طلبکاری‌های زیادی از آمریکایی‌ها دارد.جناب آقای روحانی هم در سخنرانی بسیار هوشمندانه‌ خود، هم علیه خشونت و افراطی‌گری و هم در رابطه با خطوط قرمز ایران برای دسترسی به انرژی هسته‌ای به خوبی از حقوق ایران دفاع کرد. روحانی موضوعاتی نظیر عزم سیاسی برای برداشتن تحریم توسط آمریکا یا اینکه ما به دنبال صلح مبتنی بر عدالت هم در منطقه و هم در جهان هستیم یا پذیرش اعمال حق غنی‌سازی و سایر حقوق هسته‌ای در خاک ایران به عنوان تنها راه تامین هدف اول ایران یا بحث محکوم کردن سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی و اینکه این سلاح‌ها هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران نداشته و با باورهای بنیادین اخلاقی ما در تعارض است، در سخنرانی خود مطرح کرد که این کلمات هم از نظر حقوقی و هم سیاسی کاملا هوشمندانه بود. روحانی به عنوان یک رییس‌جمهور هوشمند و مورد اعتماد رهبری است . ايشان می‌تواند درعرصه دیپلماسی خوب عمل کند و جناب آقای ظریف نیز به عنوان وزیر خارجه‌، فردی هوشمند و قابل اعتماد است که ادبیات آمریکایی‌ها را به‌خوبی می‌شناسد و می‌تواند مواضع خوبی در مقابل جان کری بگیرد. به هر حال توجه به اين نكته اهميت دارد كه ایران یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است و منافع اروپایی‌ها و غربی‌ها در این است که با برداشتن تحریم‌ها، یک ارتباط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با ایران داشته باشند که این به نفع دو طرف و یک بازی برد-برد است.(فارس)
ارتباط‌گیری بدون شتابزدگی
علاءالدين بروجردي رييس سياست خارجي و كميسيون امنيت ملي مجلس:
 
نگرش مثبت آمریکا و سران کشورهای اروپایی ازسخنرانی روحانی و اظهار تمایل اوباما برای حل و فصل ارتباط‌های دو جانبه با ایران نشان از تغییر رویکرد غرب دارد. روحانی در ارتباط با آمریکا بدون شتابزدگی عمل کرد و مواضع اوباما و روحانی روند مذاکرات هسته‌ای را تسهیل می‌کند. پیشنهاد روحانی برای تدوین طرح جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری قابل تقدیر است. با توجه به اینکه رویکرد آمریکا و غرب تحمیل چالش‌های خودساخته علیه کشورهای اسلامی و فروش تسلیحات در این کشورها است، باید این پیشنهاد از سوی وزیر امورخارجه در ملاقات با سران کشورهای دنیا پیگیری شود، البته بهتر است کشورهای مختلف جهان برای مقابله با خشونت تمام توانمندی‌های خود را به کار گیرند. درباره رابطه ایران و آمریکاهم  باید بدون شتابزدگی عمل شود؛ زیرا با علم بر اینکه آمریکا پنجه چدنی دارد باید تغییر وتحولات را رصد و پیش‌بینی کرد. بخشی از اختلاف ایران و آمریکا با رفتارهای این کشور در برابر ایران و بخشی با مواضع این کشور در مقابل جهان اسلام و فلسطین در ارتباط بوده که این اختلافات زیربنایی است؛ اما  با راه حل‌های دیپلماتیک و با حفظ منافع ملی جمهوری اسلامی ایران می‌توان بخشی از اختلافات را حل کرد. در نشست مجمع عمومي سازمان ملل، روسای جمهور آمریکا و فرانسه حق غنی‌سازی در ایران را به رسمیت شناختند. مواضع اوباما و اولاند در سازمان ملل درباره فعالیت هسته‌ای ایران شاه کلید حل بن بست مذاکرات هسته‌ای است، با توجه به اینکه کمترین انتظار به حق ملت ایران به رسمیت شناختن حق فناوری هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم است، می‌توان ادبیات جدید مقامات اروپایی دراین باره را به فال نیک گرفت.  تاثير سخنان روحانی بر روند مذاکرات هسته‌ای اين‌گونه است كه هر چه فضای گفت‌وگوی ایران با غرب مثبت‌تر از گذشته باشد، به‌طور حتم مذاکرات هم آسان‌تر خواهد بود. البته ملاقات‌هایی که روحانی با سران کشورهای دنیا در نیویورک دارد، می‌تواند به نتیجه مثبت این دوره ازمذاکرات کمک بیشتری کند. خانه ملت

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: