واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۴۲۷۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
مهدی مطهرنیا کارشناس امور بین‌الملل

فضای مثبت مذاکرات

ایران در این زمینه به خوبی درک می‌کند که کارشکنی‌های دولت عربستان بود که زمان توافق را به تاخیر انداخت و یکی از مولفه‌های اساسی عدم‌توافق تحرکات وزیر امورخارجه عربستان بود اما . . .
تدبیر24: تاکنون موضع غرب بر فشار بیشتر بر مذاکره‌کنندگان ایرانی بوده است. این درحالی است که ادبیات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نمایانگر ایجاد یک فضای مثبت درجهت دورجدید مذاکرات است و باید در این راستا تحلیل شود. اظهارات جان کری اگرچه یک لبه تیزداشت اما درعین حال میزان امیدواری برای موفقیت را افزایش می‌بخشید و اکنون سخنان صریح سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر عمل به نکات مورد توافق توسط ایران، می‌تواند جایگزین نگرش جان‌ کری شود و فضا را تاحدودی ترمیم نماید. برای نخستین‌بار است پیش از دور جدید مذاکرات شاهد نوعی تلطیف فضا هستیم و این خود می‌تواند نشان ازجدی بودن ایالات متحده آمریکا برای رسیدن به یک توافق باشد. اراده غالب میان ایران و واشنگتن متوجه فضاسازی لازم برای رسیدن به نتیجه در زمان مذاکرات کنونی است و باید اعلام کرد ابرهای تیره در آخرین دور مذاکرات هسته‌ای درحال محوشدن است ولی درعین حال سیگنال‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد کشورهای 1+5 و تهران هر دو اراده دارند که مساله هسته‌ای ایران را حل کنند. اگر تحریم‌ها در مسیرایجاد یک فضای مناسب باشد و با برنامه‌ریزی دقیق کاهش پیدا کند و هر دو طرف بپذیرند در یک مسیر تعیین‌شده‌ قرار دارند که روند رو به رشدی را فراهم کرده و صداقت طرف مقابل یعنی کاخ سفید دربرداشتن تحریم به نمایش گذاشته شود، می‌توان آرام‌آرام امیدوار بود که نه‌تنها موضوع پرونده هسته‌ای، بلکه موضوعات دیگر موجود در کنار پرونده هسته‌ای در ارتباط با ایران و درارتباط با منطقه درآینده روند مطلوبی پیدا خواهد کرد. ازاین منظر باید به این نکته اشاره داشت که اگر این توافق صورت گیرد، باعث احیای تحرکات اقتصادی در منطقه شده و امید واری به بازار و مسائل مربوط به آن را تا حدود زیادی در مرحله نخست و سپس با شیب آرام در جغرافیای تحرکات اقتصادی باز خواهد گرداند. باید بازی هسته‌ای توسط ایران و آمریکا مدیریت شود. بازیگر مقابل ایران در 1+5، آمریکا و دیگر شرکای این کشور هستند لذا به هیچ وجه ایران درارتباط با عربستان خود را وارد بازی نخواهد کرد. ایران با رویکرد‌های ایجابی و مثبت به عربستان به‌عنوان یک همسایه نزدیک و یک کشورمسلمان و کشوری که می‌تواند در چارچوب نگرش‌های اسلامی و در عین حال منطقه‌ای، یکی از کشورهای پایه‌ای درارتباط با ایران باشد، نگاه کند.

فراموش نکنیم ایران در مسیر تحرکات منطقه‌ای خود باید رویکرد ایجابی داشته باشد؛ اگرچه دولتی مانند عربستان درتحرکات سیاسی خود هم‌اکنون یک موضع انفعالی درارتباط با فعالیت هسته‌ای ایران برای رسیدن به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز دارد و در این مسیرکار شکنی‌های عمده‌ای صورت داده است. اما ایران باید در پرتو تمدن خود و همچنین اصول و ارزش‌های دینی وارد عمل شود واین نکته‌ای است که باید به آن اندیشید.

ایران در این زمینه به خوبی درک می‌کند که کارشکنی‌های دولت عربستان بود که زمان توافق را به تاخیر انداخت و یکی از مولفه‌های اساسی عدم‌توافق تحرکات وزیر امورخارجه عربستان بود اما در عین حال ایران باید با پذیرش ادبیات و رفتار فاخرانه‌ در منطقه‌ تلاش کند تا آمریکا به‌عنوان کشورنزدیک به عربستان مسائل مربوط به تحرکات ریاض را درمسیراختلال درپرونده هسته‌ای مراقبت نماید.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
1
منظورت مثبت به نفع امریکاست دیگر و گرنه برای ایران که سودی نداشته.
نظر شما: