واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۴۲۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
علي بيگدلي کارشناس مسائل بین‌الملل

خدشه به وجهه امريكا

متن كامل اين گزارش به دليل حفظ پرستيژ امريكا منتشر نشده است و از گزارشي كه بيش از شش هزار صفحه بوده است تنها ٤٨٠ صفحه آن منتشر شده تا شان امريكا بيش از اين زير سوال نرود . . .
تدبیر24: انتشار گزارش سنا از اعمال شكنجه توسط سازمان سيا، بيشتر بار سياسي پيدا كرده است، گزارشي كه عملانتيجه اختلافات عميق ميان جمهوريخواهان و دموكرات ها در امريكا بوده است. براي نخستين بار در تاريخ امريكا، رييس جمهور اين كشور ، باراك اوباما اعلام كرد كه اين رفتارهاي سازمان سيا شكنجه بوده است، اقدامي كه طبق قانون اساسي امريكا ممنوع است، اما امريكا سعي كرده با تاسيس زندان هايي در خارج از كشور خود اين اقدامات را انجام دهد. بر اساس گزارش كميسيون امنيت سناي ايالات متحده امريكا آنچه رخ داده، متوجه دوره رياست جمهوري جرج بوش و پس از وقايع ١١ سپتامبر بوده است و نشان مي دهد كه از سال ٢٠٠٩ اتفاقي در اين زمينه رخ نداده و همه آنها مربوط به قبل بوده است. اين موضوع بسيار به حيثيت امريكا لطمه وارد كرده است و مصادف هم شده است با مساله تبعيض نژادي در امريكا كه از اين طريق نيز جمهوريخواهان سعي مي كنند به دولت اوباما لطمه وارد كنند و تمامي شواهد نشان از اختلاف ميان طرفين دارد.

از سوي ديگر با اين اقدام به وجهه بين المللي امريكا نيز لطمه وارد شده است و شايد اين وقايع در هر كشور ديگري رخ داده بود رهبران اين كشورها به دليل ارتكاب به جنايات جنگي محاكمه مي شدند. با اين حال باراك اوباما اعلام كرده است كه متن كامل اين گزارش به دليل حفظ پرستيژ امريكا منتشر نشده است و از گزارشي كه بيش از شش هزار صفحه بوده است تنها ٤٨٠ صفحه آن منتشر شده تا شان امريكا بيش از اين زير سوال نرود. گفتني است كه اين موضوع پيش از اين نيز رخ داده است اما گستردگي و بازتاب آن اينچنين نبوده است.

با اين حال اين پرونده نيز به دليل اينكه مدعي خصوصي ندارد به نظر نمي رسد كسي در اين بين محاكمه شود، زيرا بسياري از افراد شكنجه شده زير شكنجه آسيب روحي رواني ديده اند، از همين رو ادعايي هم در اين زمينه ندارند . از سوي ديگر اين مجموعه ها خارج از خاك امريكا بوده است و امريكا به دليل نفوذي كه دارد اجازه نمي دهد شكايتي عليه اين كشور صورت گيرد. اما آنچه از اهميت ويژه يي برخوردار است شان امريكاست كه در اين بين خدشه دار شده است.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: