واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۴۲۹۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
گزارش بلومبرگ از پروژه حضور پیانیست معروف در ایران:

یانی، بهانه امریکا برای عادی سازی روابط با ایران

تحریم های امریکا تور بزرگی است که هر گونه تبادل فرهنگی، آموزشی و ورزشی در وسط این تور قرار گرفته و گرفتار آن می شود.
تدبیر24: آیا "یانی" پیانیست می تواند کاری را انجام دهد که تاکنون دیپلمات های ایرانی و امریکایی در مذاکرات برای دستیابی به آن ناکام مانده اند: فراهم کردن شرایط نزدیکی نسبی میان دو کشوری که از 35 سال پیش تاکنون در خصومت با یکدیگر به سر برده اند؟

به گزارش سرویس بین الملل تدبیر24 ، بلومبرگ در گزارشی درخصوص حضور یانی در ایران می نویسد : شاید بتوان گفت تنها "دیپلماسی پینگ پنگی" بود که چهار دهه پیش، به نزدیک شدن امریکا و چین به یکدیگر کمک کرد. اگر سال آینده برنامه ریزان کنسرت "یانی" موفق شوند تا شرایط لازم برای حضور او در ایران را فراهم کنند احتمال آن وجود دارد که دیپلماسی مشابهی از سوی "یانی" و هواداران ایرانی او بتواند به نزدیکی دو کشور ایران و امریکا به یکدیگر کمک کند. پیام خنیاگر یونانی – امریکایی می تواند برای نخستین بار در ایران پس از انقلاب اسلامی سال 1979 میلادی طنین افکن شود. اگر او موفق به حضور در ایران شود نخستین موزیسین غربی خواهد بود که چنین امکانی برایش فراهم شده است. این امکان تنها با چراغ سبز در تهران و واشنگتن میسر خواهد شد.

محافظه کاران در ایران تلاش سایر هنرمندان غربی برای حضور در آن کشور را در سال های گذشته بی نتیجه گذاشته اند، با این حال "حسین نوش آبادی" معاون کنونی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در تاریخ 10 دسامبر اظهار داشت که "یانی در صورت تمایل باید درخواستش را به صورت رسمی ارائه کند و پس از آن با توجه به قانون به این مورد رسیدگی خواهد شد.

اگرچه در رسانه های ایران این موضوع پوشش داده نشده است، "یانی" شهروند امریکاست و در نتیجه برای سفر به ایران نیازمند کسب مجوز از وزارت خزانه داری امریکا است تا از احتمال مواجه شدن با موضوع نقض تحریم های امریکا از ایران خودداری کند.

این رسانه در ادامه گزارش خود می افزاید : مدیر برنامه های "یانی" و وکیل دیرینه او در مصاحبه ای تلفنی با "بلومبرگ" اظهار داشت که موکلش از موانع موجود بر سر راه فروش کالا و خدمات امریکایی در ایران آگاه است. او اظهار داشت که "یانی" آماده شده تا درخواستی را برای کسب مجوزی ویژه از دولت امریکا ارائه کند و امیدوار است دولت امریکا با درک هدف غیر سیاسی این هنرمند مجوز لازم را برای سفر او به ایران صادر کند.

زبان بین المللی

"لیزا پراگر" همکاری در موسسه حقوقی "شولت، روث و زابل" در نیویورک و واشنگتن درباره کار "یانی" و هدف او می گوید:"یانی" بر سر موضع خود ایستاده است که موسیقی زبانی جهانی است که باید در دسترس عموم مردم جهان قرار گیرد چرا که پیام آن برای سرتاسر جهان است."

"پراگر" که پیش تر یکی از ماموران کنترل صادرات در وزارت بازرگانی امریکا بوده در ادامه می افزاید:"در زمانی که رییس جمهوری با دشواری به دنبال نوعی توافق با ایران است، من فکر می کنم که تبادلات فرهنگی می تواند امری باشد که دولت اوباما به آن علاقه و تمایل نشان خواهد داد."

شاید در وهله نخست کمتر کسی انتظار داشته باشد که برای برگزاری یک کنسرت موسیقی پیانو نیازی به صدور مجوز از سوی اداره نظارت بر دارایی های خارجی امریکا وجود داشته باشد، با این حال، تحریم های وضع شده علیه ایران آن چنان دامنه گسترده ای دارد که می تواند بر تمام روابط بازرگانی و تجاری مین دو کشور تاثیر گذارد.

یکی از مقام های وزارت خزانه داری امریکا که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت که هنرمندی امریکایی که خواستار اجرای برانامه در ایران باشد باید با قید این موضع که این امر در راستای تبادلات فرهنگی است اقدام نمیاد تا روند صدور مجوز مناسب این اقدام صادر شود.

هواداران ایرانی

بلومبرگ درادامه گزارش خود یادآور می شود : هواداران ایرانی "یانی" برای تماشای کنسرت های او به کشورهای دیگرسفر می کنند. در کنسرتی که در کشور همسایه ایران، ارمنستان، برگزار شده بود گروه عظیمی از ایرانیان به تماشای کنسرت "یانی" رفته بودند. "موری" در این باره می گوید در اجرای "یانی" در لوس آنجلس نیز شمار عظیمی از جمعیت امریکایی های ایرانی تبار مقیم جنوب کالیفرنیا همواره از حاضرات در کنسرت های او هستند.

در سایت هواداران ایرانی "یانی" که توسط هواداران او ایجاد شده است فیلم های از جشن های برگزار شده هواداران در ماه گذشته به مناسبت شصتمین سالگرد تولد "یانی" نیز قرار گرفته اند.

موری می گوید برنامه سفر "یانی" به ایران در حدود پنج سال پیش مطرح شد اما هنوز تحقق نیافته است. در سال جاری میلادی، برنامه گذاری در ایران برای برگزاری کنستر او اعلام آمادگی کرده است. مدیر برنامه های "یانی" هم چنین گفته که او نامه های دست نویسی را دریافت کرده که نشان می دهد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران درباره برگزاری این کنسرت مثبت بوده است. البته "موری" اظهار داشته هنوز از اعتبار این نامه ها مطمئن نیست.

مدیر برنامه های "یانی" در ادامه با خنده می گوید:"ما شنیدیم که یکی از مقام های دولتی ایران در برنامه ای تلویزیونی درباره سفر احتمالی "یانی" به ایران صحبت کرد و در آن گزارش خبری ذکر شد که من در ایران هستم." او در حالی این سخنان را بیان کرد که در دفتر خود در کالیفرنیا بود. او در پایان اشاره کرد که تاکنون هیچ گاه به ایران سفر نکرده است.

تور گسترده تحریم های ضد ایرانی

"اریک فراری" یکی از وکلای کارشناس در امور تحریم در واشنگتن که در امر ارائه مشاوره به شرکت هایی که قصد روابط بازرگانی با ایران را دارند فعال است می گوید تحریم های امریکا تور بزرگی را پهن کرده اند و هر گونه تبادل فرهنگی، آموزشی و ورزشی ممکن است در وسط این تور قرار گرفته و گرفتار شود.

او در مصاحبه ای تلفنی با "بلومبرگ" از دبی می افزاید:"من فکر می کنم زمانی که قانونگذاران مشغول نوشتن قانون بوده اند نگفته اند بگذارید اطمینان کسب کنیم که "یانی" در ایران کنسرت برگزار نخواهد کرد." او هم چنین اشاره می کند زمانی که هر کسی خواستار دریافت مجوز و یا معافیتی در قبال تحریم ها است دولت امریکا از خود می پرسد: آیا ما با دادن اختیارات بیش از حد به کلیت تحریم ها آسیب وارد می کنیم؟ و هم چنین این موضوع را مطرح می کند که آنان علیه این موضوع در صورتی که سیاستگذاری خارجی در راستای افزایش صدور مجوز حرکت کند مقابله به مثلی از طرف مقابل صورت خواهد گرفت.

کیتارو ژاپنی در ایران

حتی در صورتی که دولت امریکا با موضوع سفر "یانی" به ایران موافقت کند، دولت ایران تصمیم نهایی را در این باره خواهد گرفت. "کیتارو" موزیسین ژاپنی تبار که از نظر جایگاه در عرصه موسیقی قابل مقایسه با "یانی" است دو ماه پیش موفق به اخذ مجوز از سوی دولت ایران برای برگزاری کنسرت در تهران شد. "پیروز ارجمند" رییس بخش موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اخیرا در مصاحبه ای اظهار داشت که ایران از برگزاری چنین کنسرت هایی در کشور استقبال می کند. او هم چنین گفته بود که برگزاری کنسرت "کیتارو" نشان داد که ایران مخاطبان خوبی دارد.

رسانه های ایرانی هم چنین گزارش داده اند که "ژان میشل ژار" موزیسین سبک الکترونیک در دهه 70 میلادی نیز ه زودی در ایران به اجرای کنسرت خواهد پرداخت گرچه هنوز زمان دقیقی در این باره اعلام نشده است. پیش از این گفته شده بود که "کریس دی برگ" خواننده ایرلندی – بریتانیایی که تحت عنوان "بانوی سرخ" شناخته شده است برای نخستین بار از زمان پیروزی انقلاب در ایران کنسرت اجرا خواهد کرد اما این چند سال پیش مدتی پس از انتشار خبر، از برگزاری کنسرت جلوگیری به عمل آمد.

گرچه گزارش هایی منتشر شده اند در این باره که برگزاری احتمالی کنسرت "یانی" با پذیرش وزارت فرهنگ و ارشاد ایران همراه بوده است اما برخی در این باره تردیدهایی دارند. در این باره خانمی 30 ساله در تهران که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت که نگران است "یانی" در فهرست موزیسین های مشهور جهانی قرار گیرد که درخواست برگزاری کنسرت شان در ایران با رد محافظه کاران همراه بوده است.

"موری" وکیل "یانی" امیدوار است که چنین اتفاقی روی ندهد. مدیر برنامه های "یانی" اشاره می کند که او هیچ گاه اهداف سیاسی را دنبال نکرده بلکه باور دارد که موسیقی یکی از راه هایی است که می تواند مردم را به یکدیگر نزدیک تر کند. اگر "یانی" قطعه ای را بد بنوازد، عده ای در برزیل به این موضوع واکنش نشان می دهند همان گونه که درامریکا و چین نیز واکنش مشابهی دیده می شود. این موضوع مختص به موسیقی است که با روح هر کس شریک و سهیم می شود."

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
2
واقعا برای این دولت متاسفم که به جای حمایت از هنرمندان داخلی با دعوت از هنرمندان خارجی کلی از بودجه بیت المال را تلف میکند. میخواهم بدانم یک شب دعوت این اقا به ایران چند میلیارد برای دولت اب میخورد؟ این از همون دست کوته فکریهای دولت قبلی است و متاسفانه دولت فعلی در حالیکه دولت قبل را به همین دلایل محکوم میکند خود در عمل همان رفتار دولت قبل را ادامه میدهد این یعنی تزویر و حقه بازی.
نظر شما: