واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۴۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

بازار کشاورزی درگیر واسطه گری است

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: بازار عرضه محصولات کشاورزی در کشور درگیر واسطه گری تند و شدید است.
تدبیر24: 'حسین صفایی' روز پنجشنبه در نشست شورای اسلامی استان خراسان رضوی در مشهد افزود: باید فاصله بین تولید محصولات دامی و کشاورزی و عرضه آن در بازار از طریق 'کاهش واسطه ها' کم شود.

وی گفت: در انواع محصولات کشاورزی حاشیه بازاریابی رو به گسترش است، در این شرایط به رغم عدم تامین منافع تولیدکننده رضایت مصرف کننده نیز کاهش می یابد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: کشاورز در بازار منفعت اصلی خود را برداشت می کند، لذا بی توجهی به بازار به نوعی بی توجهی به منفعت کشاورزان است.

وی ادامه داد: هم اکنون 'شبکه توزیع' بدون زحمت و دخالت در فرایند تولید شیر و محصولات مربوط به آن بیش از 25 درصد قیمت لبنیات را بعد از تولید در کارخانه دریافت می کند.

صفایی گفت: کشاورزی را نباید فقط منحصر به تولید محصول خام دانست زیرا به دلیل تنوع تولید، ارتباط گسترده با اقتصاد و بازار و مسائل فنی اگر فقط تمرکز بر تولید محصول خام باشد پیشرفتی در حوزه کشاورزی اتفاق نمی افتد.

وی با اشاره به ناکامی تمام برنامه های دولت پیشین برای اصلاح بازار محصولات کشاورزی افزود: برای اصلاح نظام بازار باید حاشیه بازاریابی کاهش یابد که تاکنون برنامه موفقی در این مورد اجرا نشده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران همچنین با تاکید بر لزوم عملیاتی شدن مدیریت واحدهای کشاورزی گفت: در تمام نقاط دنیا برای مدیریت کشاورزی 'نظام بهره برداری و تولید کشاورزی' تعریف شده است.

وی افزود: در ایران تا سال 1341اصل نظام بهره برداری کشاورزی 'ارباب رعیتی' بود و حدود 75 درصد کشاورزی کشور با این نظام اداره می شد.

صفایی ادامه داد: در سال 41 با اصلاحات ارضی، این شیوه از هم پاشید و نظام خرده مالکی با بروز یک میلیون و 100 هزار کشاورز خرده مالک شکل گرفت.

وی گفت: در این شکل مدیریتی به دلیل فقدان نظام جامع برای مدیریت و تامین نهاده های مختلف نظیر آب، زمین، کود و ماشین آلات حدود 60 درصد نظام کشاورزی ایران از بین رفت.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: در سال 42 نهاد تعاونی جایگزین نظام بهره برداری شد و تعاونیهای روستایی شکل گرفت.

وی گفت: هم اکنون دو هزار و 820 شرکت تعاونی روستایی در سطح کشور فعال هستند که مسوولیت بازرگانی محصولات را بر عهده دارند.

صفایی ادامه داد: نسل سوم مدیریت کشاورزی در ایران ظهور شرکتهای سهامی زراعی می باشد و در این نظام مالکین در قبال دریافت سهام، زمین و آب را به شرکتهای تعاونی واگذار می کردند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قانون شرکتهای تعاونی زراعی کشور خلاف شرع تشخیص داده شد و از 92 شرکت زراعی سهامی فعال 88 شرکت منهل شد.

او با اشاره به راه اندازی شرکتهای سهامی زراعی از سال 90 گفت: در سالهای گذشته کارنامه کشاورزی در ایران خیلی ضعیف بوده و وضعیت این بخش در سال 92 به دلیل خشکسالی و اجرای سیاستهای نادرست به 10 سال قبل برگشت کرده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: این در حالی است که کشاورزی پایه اقتصاد روستاهای ایران می باشد و اقتصاد شهرستانها و شهرها نیز وابسته به اقتصاد کشاورزی است.

سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران وابسته به وزارت جهادکشاورزی، سال 1348 با ماهیت شرکت سهامی دولتی تاسیس شد که وظیفه آن توسعه روستایی و بخش کشاورزی از طریق تعاونیها و تشکلها است.

هم اینک دو هزار و 939 شرکت تعاونی روستایی گروهی با مجموع چهار میلیون و 515 هزار و 842 عضو و سرمایه 447 میلیارد و 792 میلیون ریال در این چارچوب فعال هستند.

سازمان مرکزی تعاون روستایی که عهده دار هدایت، نظارت و حسابرسی شبکه گسترده تعاونیهای روستایی و کشاورزی می باشد دارای 31 شعبه در استانها، 234 نمایندگی در شهرستانها، 12 مدیریت و 25 اداره در مرکز است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: